2022-10-26, 13:18
Medlem
skogsmarans avatar
Såg den här videon igår, tyckte det var intressant med lite mänskliga ansikten som illustrerar vad som sker i Ryssland med mobilisering och oro:

https://www.youtube.com/watch?v=iqx_-OHE1Hk
Citera
2022-10-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Kan du hänvisa till en seriös källa som visar att Putin inte är öppen för att förhandla om fred?
Putin startade ju kriget och att då plötsligt vilja föra fredssamtal är nog att be om trubbel på hemmaplan för Putin.
Men lite mer pisk och motgångar i kriget kan ju tvinga Putin till förhandlingsbordet vare sig han vill eller inte. Hans valmöjligheter krymper ju för varje dag. För Vinna kriget lär ju Putin vilket som inte göra, den möjligheten försvann nog när huvudmålet för invasionen, huvudstaden Kiev, inte kunde intas.
Citera
2022-10-26, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vi vet inte vad de sagt, hemligstämplat antar jag.

Precis. Frågan var ställd till de som säger att de vet.

En av Ukrainas ministrar och svensk militärexpert verkar ha sagt saker utan att veta. Den nuvarande regeringen var positiv. Sossarna tillsatte en utredning. Den nuvarande regeringen lovar att lyssna på den. För det skulle inte se bra ut att skicka i väg svenskt material som militären är i emot.

Jag har ingen aning om vad utredningen säger. Jag kan se både fördelar och nackdelar att skicka iväg Archer till Ukraina. Sverige ska skicka så mycket de bara kan. Men de får inte försvaga Sverige.

Jag tror det stora problemet för Ukraina kan bli ammunition. Så har Sverige möjlighet att skicka det ska de göra det. Länder brukar få ammunitionsbrist. Det tar tid att ställa om fabriker.
Citera
2022-10-26, 13:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det står tydligen i deras stadgar, enligt videon jag länkade. D.v.s. de måste inte försvara Polen på polskt territorium utan de kan göra bedömningen att Polen hotas från Vitryssland för att Ryssland eller Vitryssland skjuter robotar därifrån. Då kan NATO gå in i Vitryssland. Annars skulle ju NATO bara få se på när Polen förstörs utan att få göra något.
Om Polen blir anfallet - ja - det är givet att Nato då kan slå tillbaka.

Men att de skulle anfalla ett annat land "bara" för att de anser att Polen är hotat?!
Really?
Det låter som någon form av rätt till förbyggande anfall som jag inte har uppfattat finns och jag ser inte heller detta i videon.
Citera
2022-10-26, 13:25
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Video ifrån den 22 okt.

Visar ett anfall utav den georgiska legionen mot wagner : https://mobile.twitter.com/georgian_legion/status/1583953259299221504
Just den här videon ser ut att vara en övning, dvs fejk:
- händelserna är inte i logisk följd. ”Ryssarna” flyr efter att georgierna nått skyttegraven, men de syns inte tillsammans i bild.
- tittar du vid 00:49 så ser du en (dåligt) bortediterad georgier som springer bakom trädet samtidigt som ”ryssarna” flyr.

Sedan är det ju en massa andra saker som är konstiga, t.ex. varför man skulle anfalla ett värn med bara 12 man och en strv. Men editeringen jag noterade visar att det är fejkat.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-26 kl. 13:31.
Citera
2022-10-26, 13:26
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
- händelserna är inte i logisk följd. ”Ryssarna” flyr efter att georgierna nått skyttegraven, men de syns inte tillsammans i bild.
- tittar du vid 00:49 så ser du en (dåligt) bortediterad georgier som springer bakom trädet samtidigt som ”ryssarna” flyr.

Sedan är det ju en massa andra saker som är konstiga, t.ex. varför mam skulle anfalla ett värn med bara 12 man och en strv. Men editeringen jag noterade visar att det är fejkat.

Ok, tack !
Citera
2022-10-26, 13:30
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Putin startade ju kriget och att då plötsligt vilja föra fredssamtal är nog att be om trubbel på hemmaplan för Putin.
Men lite mer pisk och motgångar i kriget kan ju tvinga Putin till förhandlingsbordet vare sig han vill eller inte. Hans valmöjligheter krymper ju för varje dag. För Vinna kriget lär ju Putin vilket som inte göra, den möjligheten försvann nog när huvudmålet för invasionen, huvudstaden Kiev, inte kunde intas.

Dörren var öppen för förhandlingar tidigare men nu när Ukraina har framgångar har de ingen vilja att förhandla likväl har inte Putin något intresse heller då han behöver få något i en förhandling för att inte framstå som förlorare. Det är den krassa sanningen utan värderingar.. därav kommer kriget troligtvis pågå ett bra tag .. brist på soldater från ena sidan är nog den rimligaste orsaken att de behöver vika sig och förhandla..
Citera
2022-10-26, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Det ligger i Sveriges nationella intressen att svenska vapen eliminerar ryska barbarer. Jas Gripen och Archer är en bra början för den nya regeringen, dock behöver vi skicka mer såsmåningom.

Lettlands försvarminister Artis Pabriks ger sin syn på varför EU-länder måste stötta Ukraina. Att inte skicka vapen till Ukraina är ett förräderi. Jag hade uppskattat om försvarministern Pål Jonsson uttalade sig på liknande sätt.

'Russia Has Already Lost': Latvia's Defense Minister Discusses The War In Ukraine
https://www.youtube.com/watch?v=c2_cdXlT9vQ

Så är det. Vi skall inte ta någon aktiv part, däremot skall vi bistå med att försvaga Ryssland i såpass hög utsträckning att de aldrig någonsin får för sig att lyfta ett finger mot Sverige. Ett Ryssland som ljuger och krigar och ljuger igen om sina målsättningar förtjänar inte annat än upprustning och vapenexport som motsvar. Det hade kunnat undvikas, och jag hade gärnat haft diplomatiska förbindelser, men (upptakte till) 24:e Februari och invasionen förändrade allt.
Citera
2022-10-26, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Eller fick de?
https://www.abc.net.au/news/2022-08-08/amnesty-international-apologises-but-stands-by-ukraine-report/101310292
Det verkar väldigt osannolikt att Amnesty skulle sakna saker att kritisera i Ukrainsk krigförning. Man ska väl snarare vara väldigt blind om man inte hittar något att kritisera.
Men inte ens rapportens inledande obligatoriska preludium som gick ut på fördömande av ryssland räckte tydligen för att inte behöva lämna Amnesty för att man vågat antyda att civila hade utsatts för fara från ukrainsk sida. Här pratar vi om att man håller opinionen i ett krampaktigt grepp alltså i skräck för att sittande politisk elit ska behöva bli ifrågasatta av folket.
Som sagt så finns även rätten att kritisera och reagera på en rapport, så vad är problemet? De fick fortfarande släppa rapporten, sedan var den kanske inte lika populär som de förväntat sig
Citera
2022-10-26, 13:32
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Sedan är det ju en massa andra saker som är konstiga, t.ex. varför man skulle anfalla ett värn med bara 12 man och en strv. Men editeringen jag noterade visar att det är fejkat.

Sedan är det ju folkrättsbrott att döda flyende soldater så det borde man ju inte skryta med och lägga på twitter.
Citera
2022-10-26, 13:34
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag håller med dig. Blir lätt ett slaktbås för den som prövar sig framåt på trånga gator, där ryssarna kan vänta i bakhåll. Man styr inte striden då på samma sätt. Finns inget manöverutrymme alls. Ryssarna gjorde ju detta i början utav kampanjen och det blev mycket dyrt. Det är ju inte i Ukrainas intresse heller att använda tungt artilleri i Kherson, vilket ryssarna sket i när de ryckte fram i städer..

Men den där dammen däremot, skulle vara mumma att lägga rabarber på den... En svår operation det också skall tilläggas..
Det är också en dödsfälla för Ryssarna. Hade ryssarna offrat Kherson och försvarat östra sidan av floden i stället så skulle de kunna frigöra massor med resurser. Situationen i norr hade sett helt annorlunda ut.

Från Ukrainas sida så borde man uppmuntra ryssarna ätt sända mer resurser till Kherson eftersom Ukraina kan bomba sönder allt som kommer till det området. Det är mycket svårare att orsaka samma skada i andra områden.
Citera
2022-10-26, 13:36
Medlem
Conceptions avatar
Citat:

Jag tror inte att det är en övning.

- Nedslagen av granater och rikoschetter.
- Området är tydligt påverkat av tidigare strider
- Infanteriet beter sig alldeles för oorganiserat för att det ska vara övning.
- Det är ingen bortredigerad georgier. Ser ut som skräp på linsen. EDIT: Ser att det är gren nu som nedanstående skribent anger.

Filmen är redigerad. Därav att det blir förvirrande.
Senast redigerad av Conception 2022-10-26 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in