2022-10-26, 10:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Sluta krångla till det människa

Med din inställning och syn på hur problematiskt och nycirkus det är att ta av sig ett par handskar i steget, är nog det enda alternativet att gm var en "skjutklar" inväntande tjomme vid Dekorimas avfasning. Kanske är rent av kuppförsvarsövningen något för dig?

Nej, jag tror som bekant på att "Tensonmannen" är SE, och GM, emedan "samtliga" försvinner från platsen. Men tidigare, för något år sedan, trodde jag mycket riktigt på IM och "Dekorimamannen".

Men då snarare en KGB-operation eller liknande, en som skuggar och en som väntar in. Agent-stil!

Att SE skyndar ut direkt från receptionen förefaller emellertid just en aning tillkrånglat och osannolikt.
Citera
2022-10-26, 11:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Nu får jag känslan av du medvetet missförstår, kanske även tramsar en smula? Du bortser även helt ifrån hypotesens kärna, att den bygger på att SE ser LOP omkring 21, missar dem strax efter 23 (pga att han missbedömt filmens slut) och återvänder till Skandia.

1. Vari ligger det märkliga, att SE ser LOP passera entrén, han har bra sikt genom skyltfönster och entrédörr. En gissning, är så klart att han inte står med ryggen vänd åt Sveavägen inne i receptionen, för har han inte det, ser han givetvis de passerande på gatan. OP hade ett rätt unikt utseende (som du vet), känner han igen det i mörkret ute på Sveavägen eller utanför Grand, är sannolikheten så klart större att han känner igen det via den mer upplysta entrén utanför arbetet.

2. Svartna direkt? Nu tramsar du va? Svartnat, gjorde det väl när han såg dem först gången 21? Även när han sökte dem vid 23, allternativt såg dem samtala med sonen, men fick kalla fötter? Givetvis tar han chansen när han ser dem passera entrén? Mentalt var han så klart förberedd redan omkring 21.

3. Störta ut? Använder du bara fel ord här, eller tramsar du? Har sett för många dåliga filmer?

4. Göra vapnet skjutklart? Det hade han väl som gm redan när han sökte dem vid Grand runt 23? Har du någon inblick hur man gör ett vapen "skjutklart"? Någonting säger mig att du även larvar dig här, eller har noll inblick i hur en revolver fungerar.

Tiden är knapp? Man tvistar väl om att det bör ha tagit 45-50 sekunder till korsningen. Går SE ut från entreén fyra till åtta sekunder efter att de har passerat, har han synnerligen gott om tid.

"Det här förutsätter att SE är någon slags Terminator, ā la Robert Patrick."
Mmm...du visar på att du tramsar och larvar än en gång. Det enda som krävs, är som sagt att han håller en liten högre hastighet än LOP mot slutet, går ikapp, kanske går jämsides sista metrarna, om det är science fiction för dig, förstår jag att du har svårt att få ihop det mesta.
Ser flera fördelar med det scenario du föreslår. T.ex. kan alltså SE här först få stå lugnt och prata med väktarna i receptionen (som väktarna uppgav), men sedan plötsligt få väldigt "bråttom till tåget" (som i SE:s egen berättelse). Problemet är väl då att NF säger (åtminstone enligt rekonstruktionsfotot) att han mötte trion norr om Skandiaentrén, men här kan han naturligtvis minnas fel och/eller ha velat distansera sig lite från själva brottet? Kanske tyckte han själv att det var lite pinsamt/svagt att ha ignorerat ett troligt statsministermord och bara fortsatt hemåt, och när han tar mod till sig och kontaktar polisen några dagar senare så kan han kanske av den anledningen (medvetet eller omedvetet) ha förflyttat mötet till en position lite längre norrut än det egentligen var?
Citera
2022-10-26, 11:31
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, jag tror som bekant på att "Tensonmannen" är SE, och GM, emedan "samtliga" försvinner från platsen. Men tidigare, för något år sedan, trodde jag mycket riktigt på IM och "Dekorimamannen".

Men då snarare en KGB-operation eller liknande, en som skuggar och en som väntar in. Agent-stil!

Att SE skyndar ut direkt från receptionen förefaller emellertid just en aning tillkrånglat och osannolikt.

Den enda vi vet säkert varit i absolut närhet av Tensonmannen i tid och position är SE. Dessutom stämmer han in åldersmässigt, även om det är en problematisk uppgift. Här kommer en snutt, av en pralin, som visar hur svårt det kan vara att se rätt (som jag själv gick bet på för övrigt):

https://youtube.com/shorts/cWrDDQXxIf8?feature=share
Citera
2022-10-26, 11:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ser flera fördelar med det scenario du föreslår. T.ex. kan alltså SE här först få stå lugnt och prata med väktarna i receptionen (som väktarna uppgav), men sedan plötsligt få väldigt "bråttom till tåget" (som i SE:s egen berättelse). Problemet är väl då att NF säger (åtminstone enligt rekonstruktionsfotot) att han mötte trion norr om Skandiaentrén, men här kan han naturligtvis minnas fel och/eller ha velat distansera sig lite från själva brottet? Kanske tyckte han själv att det var lite pinsamt/svagt att ha ignorerat ett troligt statsministermord och bara fortsatt hemåt, och när han tar mod till sig och kontaktar polisen några dagar senare så kan han kanske av den anledningen (medvetet eller omedvetet) ha förflyttat mötet till en position lite längre norrut än det egentligen var?

Så SE hade just kommit ut från nr 44 och befann sig 8-10 meter efter makarna P, vid denna observation? Har du någon teori om varför SE i så fall höll så långt till vänster på trottoaren? NF beskriver att han passerar vänster om LOP, medan "Tensonmannen" går till vänster om honom.

Har inte SE i ett förhör också sagt att han gick utmed trottoarens ytterkant, men vände in mot ljuset för att *nudge, nudge* "kolla klockan" ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-10-26 kl. 11:44.
Citera
2022-10-26, 11:43
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Den enda vi vet säkert varit i absolut närhet av Tensonmannen i tid och position är SE. Dessutom stämmer han in åldersmässigt, även om det är en problematisk uppgift. Här kommer en snutt, av en pralin, som visar hur svårt det kan vara att se rätt (som jag själv gick bet på för övrigt):

https://youtube.com/shorts/cWrDDQXxIf8?feature=share

Japp, och båda är försvunna från platsen ungefär samtidigt. Case closed!

(Fattade inte klippet riktigt. Frågan stod ju redan innan den vackra damen snurrade runt och exponerade ... Ett välformat ars... siffran på ryggen! Men om aviseringen inte hade stått, så vet jag inte.)
Citera
2022-10-26, 11:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Så SE hade just kommit ut från Sveavägen 44 och befann sig 8-10 meter efter makarna P, vid denna observation? Har du någon teori om varför SE i så fall höll så långt till vänster på trottoaren?

NF beskriver att han passerar vänster om LOP, medan "Tensonmannen" går till vänster om honom.

Har inte SE i något förhör också sagt att han gick utmed trottoarens ytterkant, men vände in mot fönsterljuset för att *nudge, nudge* "kolla klockan" ...
Det blir väl precis samma förklaring här som i "standardteorin", dvs. att SE håller sig längst ut mot vägbanan för att inte bli sedd så lätt (t.ex. undvika att komma för nära NF när de möter honom).
Citera
2022-10-26, 11:46
Avstängd
Citat:

Tack!

Man lär ju vara lite ödmjuk inför alla scenarier så klart, men jag tycker nog att den till viss del håller fint, oavsett om SE avbröt sin plan innan LOP ens hade kommit ut från bion efter 23, eller om han avbröt den pga konverationen mellan MP och LOP, eller för att det stod en farbror vid skyltfönstret (som bara ville prata med statsminitern) och sedan slog dem följe.

Min främsta kritik mot inledande utredning, är ju att många av förhören, rekonstruktionerna, osv är så taffligt antecknade, återberättade och att man struntar i att gå på djupet kring många frågor, gällande många vittnen. Och just vittnet NF bör ju rimligen vara det viktigaste i viss mån? Signalementet han ger på tensonmannen stämmer ju sisådär med Björkman exempelvis. Är det då inte rimligt att gå till botten med vem tensonmannen var, kan man tycka? Utredarna visst vilken jacka Björkman hade, visades den för NZ? Kunde NF avfärda den eller sa han att de påminde om varandra? Jag minns inte helt hundra. Och nog tror jag man hade kunnat få ur NF mer om hur tensonmannen såg ut i ansiktet, längd, jacka, huvudbonad, ålder, gångstilen, osv om man bara gett sig fan på det. Här tror jag utredarnas och Holmérs föreställning och fördomar om vem som var gm styrde utredningen helt på fel kurs. Ett generalfel. Tyvärr.

Det kan mycket väl vara så som du säger, gällande NF. Det är lite så jag tror kring honom, antingen så har han lite svårt att veta exakt vart han såg LOP, pga chock och förvirring över vad som hänt. Han drog sig eventuellt också för att bli alltför involverad och konkret kanske? Förståeligt till viss del. Många var väldigt rädda 1986 efter mordet. Vem eller vilka låg bakom mordet? Kunde de själva bli utsatt för hot och repressalier? Det var trots allt Palme som skjutits. Jag tror det saknas fler vittnen från platsen som kan ha sett värdefulla saker, av just den anledningen, de ville inte bli indragna.
Citera
2022-10-26, 11:54
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Japp, och båda är försvunna från platsen ungefär samtidigt. Case closed!

(Fattade inte klippet riktigt. Frågan stod ju redan innan den vackra damen snurrade runt och exponerade ... Ett välformat ars... siffran på ryggen! Men om aviseringen inte hade stått, så vet jag inte.)

Japp precis, det kan mycket väl vara SE som är Tensonmannen det finns ju uppgifter på att han haft något mörkblått ytterplagg, både från honom själv i Skydd och säkerhet, samt frugan och ena väktaren.

Sen ser vi ju, hur olika man uppfattar saker, du fokuserade på frågeställningen och jag på det som tydligen var viktigt för mig ☺️. Inte lätt att vara och lita på vittnen m a o.
Citera
2022-10-26, 13:24
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Korkade och korrupta poliser har alltid varit ett problem, kanske inte minst nu på senare år i och med att antagningskraven på polisskolan har sänkts. Men i den här senaste polisutredningen om palmemordet (2017-2020) verkar man faktiskt ha varit förskonade från sådant (åtminstone av vad man kan utläsa av de dokument i ärendet som har offentliggjorts). Möjligt att tidskriften "Kringelfjordsnytt" som du nu hänvisar till ger en annan bild både av polisen och av SE, men å andra sidan är väl den här tidningen utgiven av en gammal kompis/kollega till SE, eller hur?

Jag har en annan bild även av den senaste polisutredningen och ser ingen anledning att betvivla det Forsslund skriver om i Kringelfjordsnytt angående polisen.
I vilket fall inte utifrån dina försök att försvara eller förklara bort uttalandet, eller vad syftet med ditt inlägg nu var.
Citera
2022-10-26, 13:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Jag har en annan bild även av den senaste polisutredningen och ser ingen anledning att betvivla det Forsslund skriver om i Kringelfjordsnytt angående polisen.
I vilket fall inte utifrån dina försök att försvara eller förklara bort uttalandet, eller vad syftet med ditt inlägg nu var.

Ja, ni verkar ha den skarpsynte och objektive stugägaren på er sida i alla fall. Grattis!

"SE var enligt lite speciell. Han ville ha allt ljus på sig berättar att när de, han och arbetskamraten, *maskerat* satt och åt lunch och fick höra att Stig var på tapeten började de båda skratta. *maskerad* frågar sig hur SE skulle kunna dölja det, han är av uppfattningen att någonstans kan man inte hålla tyst. *maskerat* tycker det är helt orimligt att den 'lille mannen' skulle kunna komma ut och veta att OP var där och ha den där 'jättepuffran' under sin lilla rock."

"Sedan fick stugägaren av utredarna veta att 'SE är den mest intressanta och troliga gärningsmannen när det gäller mordet på OP'. Vilket stugägaren hade svårt att tro på. Enligt honom är det 'befängt' att den i hans tycke 'mesige' och 'feminine fjanten' SE skulle kunna vara gärningsmannen; detta talade han om för utredarna och upprepar för mig när jag talar med honom i februari i år: - Det handlar om psykologi. Hade han verkligen kunnat dölja en sådan gärning under alla år? upprepar stugägaren som i övrigt bekräftar innehållet i artikeln."

Psykologi, ja. Var den 28:e februari 1986 dagen då "den androgyne tönten" slog tillbaka?
Citera
2022-10-26, 14:29
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ja, ni verkar ha den skarpsynte och objektive stugägaren på er sida i alla fall. Grattis!

"SE var enligt lite speciell. Han ville ha allt ljus på sig berättar att när de, han och arbetskamraten, *maskerat* satt och åt lunch och fick höra att Stig var på tapeten började de båda skratta. *maskerad* frågar sig hur SE skulle kunna dölja det, han är av uppfattningen att någonstans kan man inte hålla tyst. *maskerat* tycker det är helt orimligt att den 'lille mannen' skulle kunna komma ut och veta att OP var där och ha den där 'jättepuffran' under sin lilla rock."

"Sedan fick stugägaren av utredarna veta att 'SE är den mest intressanta och troliga gärningsmannen när det gäller mordet på OP'. Vilket stugägaren hade svårt att tro på. Enligt honom är det 'befängt' att den i hans tycke 'mesige' och 'feminine fjanten' SE skulle kunna vara gärningsmannen; detta talade han om för utredarna och upprepar för mig när jag talar med honom i februari i år: - Det handlar om psykologi. Hade han verkligen kunnat dölja en sådan gärning under alla år? upprepar stugägaren som i övrigt bekräftar innehållet i artikeln."

Psykologi, ja. Var den 28:e februari 1986 dagen då "den androgyne tönten" slog tillbaka?

Det hjälper inte att förlöjliga. Det verkar som alla som kände Engström inte håller med om hittepåt mot honom.
Citera
2022-10-26, 14:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Du får gärna fortsätta din prestigefulla match med niokilometer istället.
Hen lyfte polisens beteende i detta fall, där jag höll med om att agerandet var allt annat än professionellt.
(FB) Skandiamannen

Mitt ursprungliga inlägg handlade om journalister och privatspanare som approcherar vittnen, vilket vi även ser just i Kringelfjordsnytt.
(FB) Skandiamannen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in