Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Ser flera fördelar med det scenario du föreslår. T.ex. kan alltså SE här först få stå lugnt och prata med väktarna i receptionen (som väktarna uppgav), men sedan plötsligt få väldigt "bråttom till tåget" (som i SE:s egen berättelse). Problemet är väl då att NF säger (åtminstone enligt rekonstruktionsfotot) att han mötte trion norr om Skandiaentrén, men här kan han naturligtvis minnas fel och/eller ha velat distansera sig lite från själva brottet? Kanske tyckte han själv att det var lite pinsamt/svagt att ha ignorerat ett troligt statsministermord och bara fortsatt hemåt, och när han tar mod till sig och kontaktar polisen några dagar senare så kan han kanske av den anledningen (medvetet eller omedvetet) ha förflyttat mötet till en position lite längre norrut än det egentligen var?
Tack!
Man lär ju vara lite ödmjuk inför alla scenarier så klart, men jag tycker nog att den till viss del håller fint, oavsett om SE avbröt sin plan innan LOP ens hade kommit ut från bion efter 23, eller om han avbröt den pga konverationen mellan MP och LOP, eller för att det stod en farbror vid skyltfönstret (som bara ville prata med statsminitern) och sedan slog dem följe.
Min främsta kritik mot inledande utredning, är ju att många av förhören, rekonstruktionerna, osv är så taffligt antecknade, återberättade och att man struntar i att gå på djupet kring många frågor, gällande många vittnen. Och just vittnet NF bör ju rimligen vara det viktigaste i viss mån? Signalementet han ger på tensonmannen stämmer ju sisådär med Björkman exempelvis. Är det då inte rimligt att gå till botten med vem tensonmannen var, kan man tycka? Utredarna visst vilken jacka Björkman hade, visades den för NZ? Kunde NF avfärda den eller sa han att de påminde om varandra? Jag minns inte helt hundra. Och nog tror jag man hade kunnat få ur NF mer om hur tensonmannen såg ut i ansiktet, längd, jacka, huvudbonad, ålder, gångstilen, osv om man bara gett sig fan på det. Här tror jag utredarnas och Holmérs föreställning och fördomar om vem som var gm styrde utredningen helt på fel kurs. Ett generalfel. Tyvärr.
Det kan mycket väl vara så som du säger, gällande NF. Det är lite så jag tror kring honom, antingen så har han lite svårt att veta exakt vart han såg LOP, pga chock och förvirring över vad som hänt. Han drog sig eventuellt också för att bli alltför involverad och konkret kanske? Förståeligt till viss del. Många var väldigt rädda 1986 efter mordet. Vem eller vilka låg bakom mordet? Kunde de själva bli utsatt för hot och repressalier? Det var trots allt Palme som skjutits. Jag tror det saknas fler vittnen från platsen som kan ha sett värdefulla saker, av just den anledningen, de ville inte bli indragna.