2022-10-26, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
"Han var bara ett barn, och hade hela livet framför sig. Enda sen han var 12år sa han att han skulle bli rik som gangsterrapparna han såg på YouTube. Det var till den gräns att hans dröm var att flytta till en förort i Stockholm, för där bodde minsann alla rika rappare. Om man gick med i ett gäng där, då kunde man köpa vad man ville för det hade han sett på YouTube och Instagram.

Insats efter insatt har gjorts sen han var liten, jag har skrivit så många anmälningar att jag inte kan räkna. Allt för att just det här inte skulle hända.

Det värsta är att jag kan varken gråta eller vara ledsen, jag känner bara ett enormt hat. Jag hatar dessa jävla rappare och att de har en plattform att sprida den här skiten. Det känns som att mitt hat knappt får plats i kroppen och som att jag kommer spricka vilken sekund som helst.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till."

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/ydtli2/en_av_mina_elever_blev_skjuten_till_d%C3%B6ds_inat t/
När jag uttrycker exakt detsamma och vill belysa de extrema förskjutningar av värderingar som vi så länge tagit för givet men som smulats sönder (och/eller aldrig existerat) i en utbredning som knappt ingen vill diskutera - då blir det gråt och tandagnisslan och rasistkort och demokratihot och stöveltramp och fan vet allt.

Inlägget kanske blir viralt snart men jag har ingen aning om vart det isf tar vägen. Kan lika bli avsked som hyllningar beroende på hur twitterpöbeln mäter och väger avsändarens identitetsvärde såsom exakt yrkesroll, kön, ålder, hudfärg och allt annat som man mäter åsikter och fakta med nuförtiden. Jag vet bara att jag inte kan tycka och säga samma saker öppet och ostraffat.
Citera
2022-10-26, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Vem är 16-åringen? Ingen som hört nåt?

Helt sjukt att barn skjuts i Sverige en måndagskväll i oktober…

Ha respekt och kom inte ut med killens namn
Citera
2022-10-26, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nej, låt oss köra vidare på det numera klassiska spåret sedan 15 år…

BO: Enligt uppgift av varandra oberoende skribenter så heter han Red*wan

Vem var grabben:
Springis åt vem?
Tillhörande någon kriminell gruppering?
Några broder,systrar eller kusiner som har fingrarna i samma syltburk?

Motståndarlaget!

Någon gruppering som har tappat marknadsandelar i Sandviken?
Någon annan gruppering som har försökt/försöker etablera sig i Sandviken..
Någon har ekonomiska krav på BO och har skickat en nya tidens inkassobyrå och signalera till andra i Sandviken?

Där kanske vi skall rota en stund!
Har inte så bra koll på Gävle/Sandviken grupperingar längre förutom att en av ledar figurerna i g10 (All@n) är ifrån (och bosatt?) Sandviken och han blev själv skjuten för typ 2 år sen i Sandviken så denna 16 åring kan mkt väl ha kopplingar till g10. Har inte någon direkt bild av hur grupperingarna ser ut sedan g20 ledaren blev ihjäl skjuten.
Men tidigare var det g10 och g20 som skötte den mesta droghandeln och när det kommer till g10 så är det dom som bevisligen vågar skjuta.
Citera
2022-10-26, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatten21
Namnet är redan ute i tråden
Citera
2022-10-26, 13:05
Medlem
xen1cals avatar
Citat:

Lite sen på det, namnet är redan ute och mer eller mindre bekräftat längre bak i tråden.
Citera
2022-10-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RIKSKRIM
"Han var bara ett barn, och hade hela livet framför sig. Enda sen han var 12år sa han att han skulle bli rik som gangsterrapparna han såg på YouTube. Det var till den gräns att hans dröm var att flytta till en förort i Stockholm, för där bodde minsann alla rika rappare. Om man gick med i ett gäng där, då kunde man köpa vad man ville för det hade han sett på YouTube och Instagram.

Insats efter insatt har gjorts sen han var liten, jag har skrivit så många anmälningar att jag inte kan räkna. Allt för att just det här inte skulle hända.

Det värsta är att jag kan varken gråta eller vara ledsen, jag känner bara ett enormt hat. Jag hatar dessa jävla rappare och att de har en plattform att sprida den här skiten. Det känns som att mitt hat knappt får plats i kroppen och som att jag kommer spricka vilken sekund som helst.

Jag vet inte vad jag ska ta mig till."

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/ydtli2/en_av_mina_elever_blev_skjuten_till_d%C3%B6ds_inat t/

Om en 12-åring har som största dröm i livet att bli rik genom brottslighet är det något allvarligt fel. I 12-årsåldern bör man ha en någorlunda utvecklad moraluppfattning och empatisk förmåga. Dessutom bör föräldrarna se till att man sköter skolan och har sunda, utvecklande fritidsintressen. Allt detta verkar ha saknats hos den nu skjutne ynglingen, om det citerade inlägget från Reddit ger en sanningsenlig bild.

Gangsterrappen är visserligen vidrig smörja, och det är för j-igt att mainstreammedia och delar "kultureliten" backar upp denna våldsförhärligande skit. Men i detta fall är gangsterrappen inte grundorsaken, utan ett symptom på djupare liggande fel.
Citera
2022-10-26, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User1945
Har inte så bra koll på Gävle/Sandviken grupperingar längre förutom att en av ledar figurerna i g10 (All@n) är ifrån (och bosatt?) Sandviken och han blev själv skjuten för typ 2 år sen i Sandviken så denna 16 åring kan mkt väl ha kopplingar till g10. Har inte någon direkt bild av hur grupperingarna ser ut sedan g20 ledaren blev ihjäl skjuten.
Men tidigare var det g10 och g20 som skötte den mesta droghandeln och när det kommer till g10 så är det dom som bevisligen vågar skjuta.

Har svårt att se att någon annan förutom a*lan & al-m*sri gänget ligger bakom detta, dom leker balla på allt och alla i både Sandviken och Gävle
Citera
2022-10-26, 13:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollstyrelsen
Tätorten har 26 000 invånare och hela kommunen har 40 000 invånare.

Sandviken har ungefär 20.000 invånare och 6000 blattar. Det är sanningen.

Killen som sköts ingår i gäng så det är sannolikt någon form av uppgörelse. Det behöver inte vara något som han själv var skyldig till utan det kan vara en släkting som är skyldig pengar. Gängen brukar ibland skjuta släktingar för att pressa fram pengarna dvs man menar allvar med att det är den som är skyldig som står på tur..
Citera
2022-10-26, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saxxon725
Det här var tyvärr en riktigt strulig kille så tror mer på gängrelaterat.

Du vet absolut inte vad du snackar om
Citera
2022-10-26, 13:22
Medlem
Rasseltasss avatar
Denna pojke hade säkert varit en normal och välfungerande ungdom om han levt kvar i sin ursprungskultur.

Kulturkrocken med Västerlandet gjorde honom till ett monster. Folkomflyttningar leder sällan till något gott.
Citera
2022-10-26, 13:23
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Jag blir helt varm i hjärtat av att rikspolischefen trots allt tar sandvikspolisen i örat genom att gå ut i media och berätta hur det troligen ligger till, detta efter att sandvikspolisen allt för mycket försökt sudda ut omständigheterna och där med tydligen hellre väljer att sätta skräcka i hela befolkningen än att vara tydliga med vad detta var för en pojke.
Citera
2022-10-26, 13:24
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
mannen låt killen vila, ta bort information om killen.

han högsta önskan var ju att bli känd gangster. Nu är han där. Var glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in