Citat:
Du har inga som helst problem med att kvinnliga jurister är i absolut majoritet heller, förstår jag?
Hur ska män få juridiskt rätt när feministiska kvinnor ska döma eller försvara dem?
Det kallas könsseparatism, apartheid, sexism osv, beroende på sammanhang.
Jag ser stora risker för mäns möjlighet att få en rättvis rättegång med kvinnliga jurister i en feministisk klubb.
Hur ska män få juridiskt rätt när feministiska kvinnor ska döma eller försvara dem?
Det kallas könsseparatism, apartheid, sexism osv, beroende på sammanhang.
Jag ser stora risker för mäns möjlighet att få en rättvis rättegång med kvinnliga jurister i en feministisk klubb.
Läste du vad jag skrev? Hur kan du få det jag skrev till att bli något helt annat än det jag skrev? Jag återupprepar: Jag ser inga problem med att manliga jurister eller kvinnliga jurister har ett samfund där de bla. diskuterar hur de kan nå högre positioner och liknande. Det är väl alltid bra att det finns en glöd och lite driv?
Och som svar på din fråga: Jag anser dock att det är bra om det finns gott om både manliga och kvinnliga jurister. Precis som det är viktigt att det finns både manliga och kvinnliga lärare osv. Det ger en annan dynamik.
I övrigt så ser jag inte problemet med just kvinnliga jurister. Gör du det? Det handlar ju mer om kompetens och att kunna skilja personliga åsikter från sitt arbete. Jag vet en manlig åklagare som var helt rabiat och gick på hårt mot en man som stod åtalad för kvinnomisshandel, trots att åklagare ska vara opartisk och se till båda sidor. Denna manliga åklagare var i övrigt inte feminist, men ville väl klättra lite i karriären och få folk dömda på lösa grunder. Så. Jag anser att kompetens och att kunna skilja sina personliga åsikter och jobbet åt, är bra och viktiga egenskaper. Snarare än könstillhörighet.