2022-10-24, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Du har inga som helst problem med att kvinnliga jurister är i absolut majoritet heller, förstår jag?
Hur ska män få juridiskt rätt när feministiska kvinnor ska döma eller försvara dem?

Det kallas könsseparatism, apartheid, sexism osv, beroende på sammanhang.
Jag ser stora risker för mäns möjlighet att få en rättvis rättegång med kvinnliga jurister i en feministisk klubb.

Läste du vad jag skrev? Hur kan du få det jag skrev till att bli något helt annat än det jag skrev? Jag återupprepar: Jag ser inga problem med att manliga jurister eller kvinnliga jurister har ett samfund där de bla. diskuterar hur de kan nå högre positioner och liknande. Det är väl alltid bra att det finns en glöd och lite driv?

Och som svar på din fråga: Jag anser dock att det är bra om det finns gott om både manliga och kvinnliga jurister. Precis som det är viktigt att det finns både manliga och kvinnliga lärare osv. Det ger en annan dynamik.

I övrigt så ser jag inte problemet med just kvinnliga jurister. Gör du det? Det handlar ju mer om kompetens och att kunna skilja personliga åsikter från sitt arbete. Jag vet en manlig åklagare som var helt rabiat och gick på hårt mot en man som stod åtalad för kvinnomisshandel, trots att åklagare ska vara opartisk och se till båda sidor. Denna manliga åklagare var i övrigt inte feminist, men ville väl klättra lite i karriären och få folk dömda på lösa grunder. Så. Jag anser att kompetens och att kunna skilja sina personliga åsikter och jobbet åt, är bra och viktiga egenskaper. Snarare än könstillhörighet.
Citera
2022-10-25, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Du glömde nog nämna att det är väldigt få som döms för våldtäkt, och för de som döms är straffen rena skämtet.

Och ännu färre döms för mord.

Du glömmer att tala om att oskyldiga döms till våldtäkt och får sina liv förstörda.

Och vad menar du med att väldigt få döms för våldtäkt? Bevisbördan är som sagt närmast att likna vid omvänd bevisbörda idag. I praktiken kan du dömas efter hörsägen. Vill du att ännu fler oskyldiga ska dömmas eller vadå?

Var är de dömda kvinnorna? Begreppet våldtäkt är väldigt brett så vi borde ju ha en betydligt högre andel fällda kvinnor. Eller är det hela någon manshatarkampanj? Borde ju gå att få åtminstone en ökning av antalet fällande domnar på 20-30% om vi började fälla kvinnliga våldtäktskvinnor.

I en rättsstat finns det en balans, där du inte godtyckligt fängslar människor. Tyvärr så är det många förövare (inte bara i våldtäktsmål) som klarar sig undan rättvisan, men det är en helt annan sak.

Skärpt lagstiftning verkar ju inte heller ha gett några resultat i minskade våldtäkter, så vad handlar det här om egentligen? Någon slags hederskultur eller? Våldtäktsmän går fria, oskyldiga straffas - vad är det för värld vi lever i. Signalen är ju att det är bättre att tvinga till sig sex än att det sker på ömsesidig basis. Är det så vi vill ha det.

95-97% av männen känner redan till det här med samtycke, men de som begått en massa våldtäkter verkar ju tro att ingen annan förstått begreppet samtycke. Så ta och prata med era väninnor, de verkar vara de som inte har koll på vad som gäller.
Senast redigerad av Dolche 2022-10-25 kl. 00:11.
Citera
2022-10-25, 20:16
Medlem
Citat:
Vilken tur då att i princip inga våldtäktsanklagelser leder till åtal och/eller fällande dom...ellerhur?

Med andra ord förstorar du upp problemet rätt kraftigt. Ett betydligt större problem är att många kvinnor blir våldtagna och att mannen gick fri i typ 95% av fallen fram till 2019 (statistik från 2019). Nu har fällande domar ökat något, men är fortfarande skrämmande låg. Lägg därtill alla fall som aldrig anmäls överhuvudtaget.

Det är möjligt att det är få våldtäktsanklagelser som leder till fällande domar men den oskyldigt anklagade mannen blir ändå dömd av samhället om kvinnan håller fast vid sin lögn. De flesta människor resonerar som så att det finns ingen rök utan eld så någonting måste det ligga i vad hon säger. Således har kvinnor en enorm makt att slå en mans liv i spillror om hon känner för det och därför bör män verkligen tänka efter både en och två gånger innan dom har sex med en kvinna.
Citera
2022-10-25, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triton941
Det är möjligt att det är få våldtäktsanklagelser som leder till fällande domar men den oskyldigt anklagade mannen blir ändå dömd av samhället om kvinnan håller fast vid sin lögn. De flesta människor resonerar som så att det finns ingen rök utan eld så någonting måste det ligga i vad hon säger. Således har kvinnor en enorm makt att slå en mans liv i spillror om hon känner för det och därför bör män verkligen tänka efter både en och två gånger innan dom har sex med en kvinna.

En man måste t.o.m. tänka efter ordentligt innan han ens vistas i samma rum som en svensk kvinna utan vittnen. Kan t.o.m. vara farligt att vara hemma ensam i sin egen bostad för då har man inte det alibi som krävs om en kvinna kommer med anklagelser.
Citera
2022-10-25, 23:33
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton941
Och kvinnor bör tänka både en och två gånger innan de har sex med en man. Jag måste säga att jag ändå tycker att det är förbluffande hur en del män här verkar tycka att våldtäkt är ett större problem för mannen än kvinnan i samhället.
Citera
2022-10-25, 23:34
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
En man måste t.o.m. tänka efter ordentligt innan han ens vistas i samma rum som en svensk kvinna utan vittnen. Kan t.o.m. vara farligt att vara hemma ensam i sin egen bostad för då har man inte det alibi som krävs om en kvinna kommer med anklagelser.

Du är så fruktansvärt tramsig.
Citera
2022-10-26, 02:45
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Läste du vad jag skrev? Hur kan du få det jag skrev till att bli något helt annat än det jag skrev? Jag återupprepar: Jag ser inga problem med att manliga jurister eller kvinnliga jurister har ett samfund där de bla. diskuterar hur de kan nå högre positioner och liknande. Det är väl alltid bra att det finns en glöd och lite driv?

Och som svar på din fråga: Jag anser dock att det är bra om det finns gott om både manliga och kvinnliga jurister. Precis som det är viktigt att det finns både manliga och kvinnliga lärare osv. Det ger en annan dynamik.

I övrigt så ser jag inte problemet med just kvinnliga jurister. Gör du det? Det handlar ju mer om kompetens och att kunna skilja personliga åsikter från sitt arbete. Jag vet en manlig åklagare som var helt rabiat och gick på hårt mot en man som stod åtalad för kvinnomisshandel, trots att åklagare ska vara opartisk och se till båda sidor. Denna manliga åklagare var i övrigt inte feminist, men ville väl klättra lite i karriären och få folk dömda på lösa grunder. Så. Jag anser att kompetens och att kunna skilja sina personliga åsikter och jobbet åt, är bra och viktiga egenskaper. Snarare än könstillhörighet.
Jag ställer frågor utifrån det du skriver, så svaret är ja.
Och vad bra att du tog skolan som exempel. Hur går det för killar där?
Nu när det är total dominans av kvinnliga lärare och kraven för lärarhögskolan är ungefär, ser du? Kan du läsa? Välkommen, betyg skiter vi i.
Citera
2022-10-26, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Men snälla lilla stumpan, kan du inte ens kolla upp detta själv?
Har du aldrig använt google och kan söka efter HILDA + SÄPO?

Def off topic, men hur kan man se vilka som Hilda supportat till olika poster?

Har för mig att de använder 8 mars för att publicera utnämningar
Citera
2022-10-26, 03:59
Medlem
Citat:
Och kvinnor bör tänka både en och två gånger innan de har sex med en man. Jag måste säga att jag ändå tycker att det är förbluffande hur en del män här verkar tycka att våldtäkt är ett större problem för mannen än kvinnan i samhället.

Varför ska män tycka att våldtäkter är ett stort problem för kvinnor när kvinnorna själva bevisligen inte tycker det? Hade kvinnorna inte tyckt det skulle de inte rösta på de partier som är mest för massinvandring av våldtäktsmän.
Citera
2022-10-26, 04:27
Medlem
Akvavitaes avatar
Citat:

Vill du själv testa och bli falskt angiven för våldtäkt och sedan se dina grannar i ögonen? Finns varken bevis som säger till eller från men upp till en och annan så spelar det ingen roll för de kommer ju tro på det oavsett. Blir svårt att skaffa karriär eller ens jobb, du kanske behöver flytta. Finns massa psykisk press där med som i att bli våldtagen.

Ingen person förtjänar det lika mycket som att bli våldtagen. Det bästa man kan göra är att förhålla sig till fällande bevis.

Sen att man ansvarar för vem man umgås med gäller alla. Går inte heller för män att träffa främlingar på gatan en lördag natt utan att bli rånad. Försiktighet är en förutsättning från att inte träffa fel folk som psykopater eller våldtäktsmän.
Senast redigerad av Akvavitae 2022-10-26 kl. 04:30.
Citera
2022-10-26, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Jag ställer frågor utifrån det du skriver, så svaret är ja.
Och vad bra att du tog skolan som exempel. Hur går det för killar där?
Nu när det är total dominans av kvinnliga lärare och kraven för lärarhögskolan är ungefär, ser du? Kan du läsa? Välkommen, betyg skiter vi i.

Det viktiga är kompetent och bra personal, som tex. förstår att killar har större rörelsebehov än vad tjejer har och som låter killar få utlopp för detta, vilket främjar inlärningen. Håller du inte med mig? Eller anser du att man ska kvotera in män i vissa branscher? Tror du att det per automatik löser något?

Själv är jag mot kvoteringar pga. könstillhörighet och för bra och kompetent personal.
På mina barns skola skulle jag tippa på att det är cirka 40% manliga anställda och cirka 60% kvinnliga anställda. Man får då också se till intresse. Kan ju vara så att kvinnor på gruppnivå har större intresse för läraryrket än vad män på gruppnivå har. Och man kan ju inte tvinga in män i läraryrket, precis som man inte kan tvinga in kvinnor i gruvor för att arbeta. Det viktigaste är ju som sagt bra och kompetent personal och det är ju enklare att vara just: bra och kompetent personal om man har ett stort intresse för sitt arbete. Men givetvis ska man uppmuntra män som vill jobba som lärare att satsa på det. Det skapar som sagt en bra dynamik när det är mixade kön på en arbetsplats.

Men nu är vi rejält off topic. SÅ för att återgå till ämnet, så ser jag åter igen att det är bra att det finns bra och kompetent personal. Även vad gäller jurister. En duktig och kompetent jurist, som kan se nyanser, är analytiskt lagd och inte drar in sina personliga åsikter, utan kan se på fallet med objektiva ögon är bra att ha, oavsett vilket fall som utreds, tex. vid misstänkt oaktsam våldtäkt.

Jag har nyss sett två avsnitt av Ny*torgsmannen. Jag föreslår att du också gör det.
Citera
2022-10-26, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvavitae
Vill du själv testa och bli falskt angiven för våldtäkt och sedan se dina grannar i ögonen? Finns varken bevis som säger till eller från men upp till en och annan så spelar det ingen roll för de kommer ju tro på det oavsett. Blir svårt att skaffa karriär eller ens jobb, du kanske behöver flytta. Finns massa psykisk press där med som i att bli våldtagen.

Ingen person förtjänar det lika mycket som att bli våldtagen. Det bästa man kan göra är att förhålla sig till fällande bevis.

De som anmäler våldtäkt (vare sig anmälan det är sann eller lögn) blir också extremt misstänkliggjorda. "Är det falsk tillvitelse, han som är så bra kan ju inte ha gjort något sådant, hon har säkert ljugit om det!", "Varför följde hon med mannen hem om hon inte ville ha sex med honom?", "Alla vet väl att man inte kan lita på MENA-folk, hon får skylla sig själv!" osv.

Inget blir så någonsin likt. Vare sig för den som anmäler någon för våldtäkt eller den som blir anmäld för våldtäkt. Vare sig våldtäkten är sann eller lögn. Det borde den som våldtar samt den som falskt tillvitar någon för våldtäkt, tänka på. De utsätter inte bara sitt offer för hemskheter, utan utsätter även sig själva för hemskheter.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-10-26 kl. 04:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in