Hård och mjuk Isol på Kumla
Vakterna ropar ut mig från köket, visiterar mig och stoppar fingrarna i mina fickor. Inga konstigheter. Jag får sen följa med till ett rum på bottenplan som jag besökt många gånger tidigare då det är där alla får vänta i kö på UP. Som ett litet omklädningsrum, nu fullt av vakter.
Vakt- Vad har hänt?
Jag- Ingenting
Vakt- men någonting har väl hänt?
Jag- Säger du det så
Blir sen eskorterad en lång väg i kulvertarna av flera vakter tätt intill. Passar på att fisa på dom för att göra mig själv glad.
Kommer till sist till min destination, något heeelt annat. En enorm grottcell(!) Stor som minst 5 av D-husets celler. Inredningen är en toalett och plastmadrass med kudde på golvet. Mycket klotter och målningar på väggarna.
Isolvakt-Klä av dig
Jag- *Klär av mig och slänger på marken*
IV-Inte på marken. Ge mig kläderna
Jag- *Trycker lätt kläderna mot hans bröst, småirriterad*
IV- Har du attityd???
IV- *packar ihop mig på golvet med rumpan i vädret*
IV- *DET SPELAR INGEN ROLL VEM DU VAR PÅ DIN AVD! HÄR ÄR DU BARA EN JÄVLA FITTA!*
IV- LIGG KVAR PÅ GOLVET TILLS VI ÄR UTE UR CELLEN!
Jag- ...
Efter detta så uppför jag mig och går runt i cellen. Maten kommer i plastlådor och är helt ok, den gör sig extra bra till skriken av dödsångest och sånt som kommer med bältande av andra isolfångar. Efter 4 dagar blir det förhör med D-husets kvinsp som jag vid det här laget känner ganska väl. Han frågar vad fan som hände egentligen och jag svarar att jag inte vet, det var bara en sån dag.
Blir efter förhöret flyttad till Mjuk Isol. Cellen är ungefär samma som på D-huset och känns nu klaustrofobisk, men det finns tv! Jag slår på vattenkranen och skräpet börjar spruta vatten överallt. Flaggar på och berättar att kranen sprutar och får bekräftat att det ska ses över. Hoppar upp i sängen och väntar medan vattennivån stiger och hoppas på att få hjälp innan jag drunknar. Nån timme senare så öppnas celldörren och vakterna gör stora ögon över allt vatten "varför sa du inget???" ...
Blir flyttad till en likadan cell där inget särskillt händer tills jag behöver bajsa. Funderar ett slag på att flagga på men det känns fel så jag väljer att göra som jag blivit lärd och bajsar i papperskorgen. Vakterna skäller dagen efter ut mig lite lagom och förklarar att i fortsättningen så är det flagga på som gäller. Jag skiter... i och någon dag senare gör jag om det. Får höra att "Vi har ju sagt till dig att inte bajsa i papperskorgen! Nu blir det hård ISOL igen"
Samma vakt som förra gången visterar mig i den nya grottcellen och ifrågasätter för sig själv hurvida hård ISOL är rätt plats för mig "När du kom hit hade du attityd, men jag vet inte nu..." Sak samma jag får stanna i 6 veckor ungefär. Intressant upplevelse och ödmjuk blev jag. Fantiserade mycket och pratade lite med mig själv. Kanske därför nästa anhalt blev Kumla Psykavdelning...