2022-10-25, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är just dessa domedagsprofetior som vi hör om månad efter månad men det verkar inte drabba "vanligt folk" utan bara de som redan före "krisen" var arbetslösa /bidragsberoende / utförsäkrade, och när hade de fest senast?
De som främst märker av höga el och energipriserredan nu är företag.
Såg bagaren i Kalmar på Rapport som nu vart tvungen att gå i konkurs.

Vi har inte sett slutet på detta än på långa vägar..
Citera
2022-10-25, 23:34
Medlem
Skrämsel skrämsel från AB i vanlig ordning. Det är förmodligen de som jobbar som journalister som har det svårast just nu.
Citera
2022-10-25, 23:37
Medlem
Odagans avatar
Ägare till eluppvärmda villor i el-zon 4 kommer att givetvis att krokna i vinter.
Citera
2022-10-25, 23:42
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Skrämsel skrämsel från AB i vanlig ordning. Det är förmodligen de som jobbar som journalister som har det svårast just nu.

Ähh, din stolle. Finns inga hournalister inom msm-media som blir drabbade. De är en klubb för inbördes beundran som har en sak gemensamt, att se ned på den simple knegaren från bruksorten.
Citera
2022-10-25, 23:47
Medlem
Borde inte drabba de flesta särskilt hårt. Det hör till att kackla och skrika i högan sky när kaffet blivit tio kr dyrare.
Folk får dra ner lite på sin lyxkonsumtion.
Om man tar bort vissa oljeländer och liknande så är Sverige bland de tio rikaste länderna i världen (räknat i BNP per capita).
Färre streamingtjänster och enklare fredagsmys och färre utlandsresor rekommenderas.
Citera
2022-10-26, 00:13
Medlem
outback4s avatar
Fattar inte problemet.Tankar alltid bilen för 300 spänn och det gjorde jag ifjol oxå...
Citera
2022-10-26, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CptKirk
Nästa vecka lämna jag tillbaka min leasing bil sen 3år tillbaka kommer inte att leasar igen på ett tag, känns dumt att låsa sig i 3år nu när det är ostabilt. Är inte beroende av bil så få blir elscooter istället och flera tusen över till annat i månaden.

Det dumma är att jag hadeen elscooter eller elmoppe som jag sålde. Älskade den, men började få för mycket fordon på mig så behövde bli av med något. Hade 1 bil, 2 motorcyklar och sen en elmoppe 45 km/h.

Nu så här i efterhand så hade jag nästan önskat att jag sålt en motorcykel istället. Elmoppen var så jäva smidig att ha till det mesta.

Har också leasing av bil och har haft i många år, nu senaste är en elbil. Kommer också fundera både en och två gånger nästa gång det är dags för byte av bil, om jag behöver det eller inte.
Citera
2022-10-26, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Fattar inte problemet.Tankar alltid bilen för 300 spänn och det gjorde jag ifjol oxå...

Och jag tankade bilen för 100 kr när jag hade nytaget körkort, men det blev ju inte direkt full tank för det, inte ens 10 liter. Var bara för att det var vad jag hade på fickan som fattiglapp.

300 kr idag ger väl knappt något att fylla tanken med. När jag hade bensinbil så tankade jag alltid fullt vid löning och sen kunde det ibland räcka hela månaden och andra gånger fick jag tanka fler gånger.

Om man vet med sig att man gör av med mer än som i ditt fall 300 kr i bensin, så varför då inte tanka fullt på en gång?

Själv har jag nu elbil så då slipper man tanka.
Citera
2022-10-26, 06:15
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymStammis

Att bränslepriserna är höga drabbar framför allt företag inom t.ex. jordbruk. Matpriserna är inte så extrema om man tänker efter. Jordbrukare och liknande företag måste kompenseras för att överleva.
.
Matpriserna kommer att stiga mer. Det sker en viss eftersläpning (vissa säger sex månader) vad gäller priset på mat. De höga energipriserna bör på sikt leda till att många matvaror blir betydligt dyrare än vad de är idag. Speciellt om staten/EU får dåligt med pengar och minskar subventionerna till jordbruket.

Många har vant sig vid att äta lyxigt. Blir tufft psykologiskt att gå tillbaka till 30-talskost. Men förmodligen bra för hälsan. Potatis, lök, kål och rotfrukter i mängder. Koka soppa på ett köttben. Som tur vad har vi "moderna" billiga livsmedel som kikärter och linser.
Citera
2022-10-26, 06:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Fyller bara massa luft i tanken så ganska menlöst..
Citera
2022-10-26, 06:44
Medlem
vi har inte ens sett början än på den ekonomiska krisen , kom tillbaka till våren när folk blivit arbetslösa ock har slut på sitt lilla spar kapital
Citera
2022-10-26, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Oktober elen blir billigare än september. Under 2k för dig kommer det bli.

Tack vill du bli min privat ekonom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in