2022-10-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det handlar ju inte bara om matkassen nu utan ALLT i hela samhället.
Extremt mycket dyrare matkasse, Extremt mycket dyrare elräkning. Extremt mycket dyrare räntor på lån och snart ganska mycket dyrare hyror.

Har inte ens räknat upp saker som dagis och mycket annat, men ja, det är ju inte bara maten utan sjukt mycket annat i samhället som blir dyrare så inte konstigt att vissa går under.

Jag vill ej vara sån men fortfarande så ser man ej folk gå under?
De flesta i min närhet klagar lite men de ska ändå köpa solpaneler nya bilar etc och jag umgås mycket inom medelklassen ska tilläggas.

Jag säger inte att folk inte har det svårt men känns som att har man en medelinkomst ägt sitt boende under 10 år och amorterat ner en stor del så går det ingen nöd på en.
Citera
2022-10-25, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag vill ej vara sån men fortfarande så ser man ej folk gå under?
De flesta i min närhet klagar lite men de ska ändå köpa solpaneler nya bilar etc och jag umgås mycket inom medelklassen ska tilläggas.

Jag säger inte att folk inte har det svårt men känns som att har man en medelinkomst ägt sitt boende under 10 år och amorterat ner en stor del så går det ingen nöd på en.

Som nån annan sa,många märker inte riktigt av det än, men kommer göra det i Q2 2023.
Citera
2022-10-25, 22:00
Medlem
Prognoserna för:
Livsmedelspriser
Drivmedelspriser
Elpriser
Bolåneräntor
Hyror
Börsen

Ser inte bra ut ett bra tag framöver, det vi har sett hittills är alltså bara början.

Vi pratar om att vi är påväg in i en lågkonjuktur - vi är inte där ännu.

Jag betalade 1000kr för elen i augusti, 2000kr i september och 1700 i oktober med i princip samma förbrukning alla tre månaderna. Det är rimliga summor i nuläget, men i överkant om man kollar historiskt. Men elpriset har inte varit i närheten av så högt som prognoserna för vintern pekat på, och det är ännu inte kallt på riktigt så än så länge värmer folk knappt huset.

Den som inte är förberedd kommer att få lida - så är det.
Citera
2022-10-25, 22:06
Medlem
Citat:
Som nån annan sa,många märker inte riktigt av det än, men kommer göra det i Q2 2023.

På ett sätt bra att det kommer en nedgång behövs en nedkylning av marknaden tror jag efter alla goda år vi varit med om.

Vi alla som.ägt tillgångar senaste 10 åren har ju täljt guld sen segt för dom som hoppade på tåget nyligen.
Citera
2022-10-25, 22:22
Medlem
Har en polare som behövde betala 30 000 i elräkning i augusti eller september, kommer ej ihåg.

Men utöver det så har jag personligen inte märkt något
Citera
2022-10-25, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jag skulle lätt kunna leva på 1500kr i månaden och göra ätbar mat

Nej det skulle du inte kunna!
Citera
2022-10-25, 22:27
Medlem
AnonymStammiss avatar
Två saker som gör att hushåll/företag inte har råd:
Elpriser
Räntor

Att bränslepriserna är höga drabbar framför allt företag inom t.ex. jordbruk. Matpriserna är inte så extrema om man tänker efter. Jordbrukare och liknande företag måste kompenseras för att överleva.

Så en familj som inte har allt för höga lån och som har fjärrvärme klarar sig utan problem.

En familj som har stort lån på flera miljoner och direktverkande el som uppvärmning får det betydligt tuffare.
Citera
2022-10-25, 22:37
Medlem
Citat:
Ja det händer väl sällan att man handlar under 500 kr?
Det är väl kanske inte bara mat man behöver utan skithuspapper, deo och duschrelaterade saker, kanske djurmat etc... 500 kr är nog svårt att komma under om man inte bara handlar för dagen och tänkt handla nästa dag eller dagen efter det igen.

Handlar ju varje dag 😂
Citera
2022-10-25, 22:41
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Det kommer. Ekonomiska konsekvenser kommer inte direkt utan det tar tid. USA printade 1/5 av alla dollar i cirkulation 2020 och det är först nu vi känner av den sjuka inflationen.

Att tidningarna idag skriver om alla elräkningar, inflation, svag krona, högre hyra osv kanske inte känns av just nu, men vänta tills våren/sommaren 2023 så kommer allt detta ha tagit fäste och det kommer inte bli kul för folk.

Vi får se hur många godhets krigare är sugna på att ge bort flera miljarder i bistånd när deras föräldrar blir utslängda på gatan.

Personligen tycker jag att detta är den bästa tiden på väldigt länge. Detta är exakt vad Sverige behöver. Ett jävla wake up call. Nu kommer saker och ting bli jävligt tight för väldigt många i Sverige och det är det enda sättet till förändring. Dvs när folks idioti påverkar dem själva. Lägg sedan på otryggheten, vårdköer osv på det redan spända ekonomiska läget.

Utslängd på gatan + risken att bli förnedringsrånad. Mysig combo

Svenskar e ju ute å reser hej vilt
Ser Netflix och äter tacos
Eller sover din släkt i soprummet ?
Svensken har de väldigt gott
De älskar ju mysa med kanelbulle dagar , kebab dagar mm
Eller sover din släkt under en gran eller ?
Citera
2022-10-25, 22:49
Medlem
CptKirks avatar
Nästa vecka lämna jag tillbaka min leasing bil sen 3år tillbaka kommer inte att leasar igen på ett tag, känns dumt att låsa sig i 3år nu när det är ostabilt. Är inte beroende av bil så få blir elscooter istället och flera tusen över till annat i månaden.
Citera
2022-10-25, 22:54
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Jisses människa! Krisen är ju inte här än!
Citera
2022-10-25, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Jisses människa! Krisen är ju inte här än!

När vet man att krisen äntligen är här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in