Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.
Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!
Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.
Min fråga i tråden:
Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?
Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.
Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?
Klarar mig än så länge, men tänk om du bor i lägenhet, har halvtaskig inkomst. Du klarar dig knappt, men klarar dig, men kan inte spara direkt några pengar.
Tänk då om elräkningen i lägenheten går upp med 750 kr, sen går eventuella räntor på lån upp 500 kr, men har matutgifterna ökat med 750 kr p.g.a inflationen, bensinutgifterna ökat med 300 kr.
Det är 2300 kr bara det för nån som i normala fall knappt fick nån krona över. Då har jag inte räknat in allt annat som ökar i kostnader i samhället så räkna med större ökning.
Det enda den som inte har något över kan lösa den saken på är att antingen försöka öka sin inkomst med det är inte så lätt för alla, eller att dra ner rejält på mat och bensin kanske inte går att dra ner på eftersom det behövs för att ta sig till jobbet, räntorna går inte göra mycket åt.
Sen har vi dom med fetare lön och stort sparande. De lider kanske inte omedelbart , men om de bor i i villa med dyr uppvärmning så har man hört vissa som gått från 6000 per månad i elräkning till 16 000. 10 000 i ökade kostnader bara för el. Sen ökar dessa personerna övriga utgifter också betydligt mer eftersom de vanligtvis är större familjer och som kör bil mycket mer, har större matutgifter osv. Har kanske Feta huslån också som nu får gigantiska räntor.
Vem vet, denne husägare kanske ökar sina månatliga utgifter med 20 000 kr. Det kanske funkar ett tag, men i längden är det nog inte hållbart.