2022-10-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Ensamstående låginkomsttagare i hyresrätt.
Har slutat käka ute och väljer bort vissa matvaror(eller väljer billigare och äckligare alternativ) i övrigt ungefär samma. Elen och hyreshöjningar är orosmoln men har buffert för överskådlig framtid, hoppas jag.

Är relativt billig i drift annars, köper sällan elektronik och liknande. Blir nog inget resande närmaste åren men i ärlighetens namn så finner jag det ganska skönt att slippa den pressen från närstående. Haft lite planer på att skaffa hund men det får vänta tills man ser vartåt det barkar.

Lön och fasta kostnader?
Citera
2022-10-25, 18:25
Medlem
Har skurit ned på resor. Annars ingen förändring. Ger pengar till familj och vänner som har det knapert. Även anmält mig som volontär till soppkök.

Annars är det bra att ha pengar undansparade. Man kan verkligen fynda på konkursauktioner, pantbanker mm. Även sett sommarstugor prissänkta med upp till 25%.
Citera
2022-10-25, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Klarar mig än så länge, men tänk om du bor i lägenhet, har halvtaskig inkomst. Du klarar dig knappt, men klarar dig, men kan inte spara direkt några pengar.

Tänk då om elräkningen i lägenheten går upp med 750 kr, sen går eventuella räntor på lån upp 500 kr, men har matutgifterna ökat med 750 kr p.g.a inflationen, bensinutgifterna ökat med 300 kr.

Det är 2300 kr bara det för nån som i normala fall knappt fick nån krona över. Då har jag inte räknat in allt annat som ökar i kostnader i samhället så räkna med större ökning.

Det enda den som inte har något över kan lösa den saken på är att antingen försöka öka sin inkomst med det är inte så lätt för alla, eller att dra ner rejält på mat och bensin kanske inte går att dra ner på eftersom det behövs för att ta sig till jobbet, räntorna går inte göra mycket åt.

Sen har vi dom med fetare lön och stort sparande. De lider kanske inte omedelbart , men om de bor i i villa med dyr uppvärmning så har man hört vissa som gått från 6000 per månad i elräkning till 16 000. 10 000 i ökade kostnader bara för el. Sen ökar dessa personerna övriga utgifter också betydligt mer eftersom de vanligtvis är större familjer och som kör bil mycket mer, har större matutgifter osv. Har kanske Feta huslån också som nu får gigantiska räntor.

Vem vet, denne husägare kanske ökar sina månatliga utgifter med 20 000 kr. Det kanske funkar ett tag, men i längden är det nog inte hållbart.
Citera
2022-10-25, 18:57
Medlem
LuluBrooksies avatar
De jag känner med kakelugnar har ringt om rengöring av rökkanaler för att kunna elda med trä, Stockholm med omnejd 2022.
Citera
2022-10-25, 19:09
Avslutad
Citat:
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Svåra tider...
Ja jag håller med dig, Sverige kan bättre men du borde sluta bomba i Ukraina däremot för det är bara DU din pajas! jevla putin
Citera
2022-10-25, 19:10
Medlem
enhetlighets avatar
De som har jobb brukar klara en temporär prishöjning. Men om folk börjar förlora arbetet i högre utsträckning blir det kritiskt. Om ett hushåll där två jobbar och en plötsligt blir arbetslös, då kan man få stora problem med att försörja en familj med lån, hyra, mat och så vidare. Många räddas av eget sparande och av välfärden. Så var det under krisen på 90-talet, det var inte förrän efter ett par år som hushållens försämrade ekonomier verkligen syntes.

Kalla krigets vindar biter i ansiktet. Den överbelånade svenska spabads-klassen beklagar sig i pressen över att behöva lomma iväg till Lidl för första gången. Andra har aldrig lämnat stället.

1991, senast inflationen var lika hög som idag. Låg ekonomisk standard innebär en inkomst på mindre än 60 procent av medianen, alltså mitt på fördelningsstegen. Vadå, det är ju bara relativt, det finns inga fattiga i Sverige!

I vinter kommer det dimpa ned elräkningar och hyreshöjningar som gör ont även för dem som har det bra ställt. För hundratusentals svenskar väntar en katastrof. Lägg till det stigande arbetslöshet och risken finns för en misär som vi trodde tillhörde historien. Antalet vräkningar har efter många års nedgång redan börjat öka.
Citera
2022-10-25, 19:13
Medlem
Citat:
Det är just dessa domedagsprofetior som vi hör om månad efter månad men det verkar inte drabba "vanligt folk" utan bara de som redan före "krisen" var arbetslösa /bidragsberoende / utförsäkrade, och när hade de fest senast?

Det är nog för många som så att man till en början inte köper den där tröjan/jeansen man vill ha eftersom pengarna gick till mat eller räntor på huslån.

I nästa steg när räntor gått upp lite mer så blir det falukorv istället för ryggbiff.

Å så fortsätter det. Man prioriterar, eller tvingas till det.
Citera
2022-10-25, 19:18
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter....

Det finns nog dom som vrider och vänder på slantarna.
Men det är nog mest ensamstående med barn och pensionärer som har lite svårigheter gissar jag.

Till min gamla far som är strax över 80 får jag skjuta till några tusenlappar varje månad då pensionen inte riktigt räcker till.

Dom ekonomiska klyftorna lär nog öka rejält i framtiden.

Själv tänker jag vara utomlands tre månader den här vintern. Ska bli underbart att slippa svenska vintern.
Senast redigerad av ormbiten 2022-10-25 kl. 19:26.
Citera
2022-10-25, 19:37
Medlem
Shine_s avatar
Jag tror inte de ökade kostnaderna för boende i storstäder slagit igenom än i någon större utsträckning. Det är först kommande månader, i synnerhet efter årsskiftet, då mångas bunda räntor går ut. Därtill har knappt några brf:er proaktiv höjt avgifterna. Självklart drabbar högre energikostnader, ökade materialkostnader vid reparationer samt ökade räntekostnader även brf:erna. Tror inte det blir några större mängder tvångsförsäljningar men denna grupps konsumtion kommer att gå ner avsevärt, vilket i sin tur leder till mindre pengar hos andra grupper.
Citera
2022-10-25, 19:40
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Hej!

Min fråga i tråden:

Vänta tills Q2 2023 - Det är min spådom - That's when shit hits the fan
Citera
2022-10-25, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheRealWolodarksi
Vänta tills Q2 2023 - Det är min spådom - That's when shit hits the fan

Vad händer då och varför?
Citera
2022-10-25, 19:50
Medlem
TheRealWolodarksis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsfittahora
Vad händer då och varför?

Då kommer nedskärningarna avlöpa varandra. Den höjda kostnaden in till alla företag i form av energipriser och räntekostnader kommer få fullt genomslag och med dess fulla kraft följer total kollaps utan dess like.

Efter detta kommer kapitulation - politikerna kommer gå in och försöka detaljstyre penningpolitiken till det bättre - utan framgång. Man tvingas printa mer pengar och stimulera ytterliggare, vilket leder till galopperande inflation.

Nationer kommer kollapsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in