Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-20, 12:09
Medlem
bajssprutans avatar
Dök upp en bubblare idag, ingen mindre än NIBE.

Shortreport ute med riktkurs 35 bagis. Oavsett den stämmer eller ej känns det som gratis pengar

Jag högg som en kobra i morse på en minischlong.
Citera
2022-10-20, 20:10
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Vilket jävla skit, hur kan detta vara bra rapport från Netcrap!? Samtliga siffror är ned Q/Q och guidance Q4 suger! Rip off!

Edit: Jaja tråden, prenumeranter var upp men vad spelar det får roll om man inte lyckas öka cashen från dem.

Glömde att bifoga presentationen, har folk inga ögon att se med, Q4 guidance suger, de kommer även sluta ge guidance kring antal "paid membership", alltså vilket sjunkande skepp, otroligt.

https://s22.q4cdn.com/959853165/files/doc_financials/2022/q3/FINAL-Q3-22-Shareholder-Letter.pdf

Disclaimer: jag är superpartisk.
Citera
2022-10-23, 21:18
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Dök upp en bubblare idag, ingen mindre än NIBE.

Shortreport ute med riktkurs 35 bagis. Oavsett den stämmer eller ej känns det som gratis pengar

Jag högg som en kobra i morse på en minischlong.
Snyggt, och lönsamt Har du täckt positionen? För egen del hade jag iaf gjort det, kan bli snabb återhämtning i Nibe när bearmarketrally fortsätter ett tag till.

Hörde förresten i DI: s Analyspodden att Ulf Pettersson inte köper blankarrapportens värdering, tycker att den är påtagligt för låg.
Citera
2022-10-24, 16:03
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Snyggt, och lönsamt Har du täckt positionen? För egen del hade jag iaf gjort det, kan bli snabb återhämtning i Nibe när bearmarketrally fortsätter ett tag till.

Hörde förresten i DI: s Analyspodden att Ulf Pettersson inte köper blankarrapportens värdering, tycker att den är påtagligt för låg.
Inte än, jag tänkte invänta en allmän scaraboo på börsen. Då brukar shortsen dumpa på bra för att få retails att kapitulera.
Stödet vid 80 verkar dock rätt bastant. Skulle tro att Nibe-ägare har en större grad av conviction än exempelvis sinch.

Jag har inte läst rapporten, men de har säkert rätt. Blankare gillar att skrämmas och överdriva. Nibe är som bekant ett bra företag och värmepumpar ligger i tiden helt klart.

Mina shorts är oftast inte pga fundamenta, utan för att sno åt sig lite av proffsens profit. Ska faktiskt köpa lite aktier i just Nibe för vinsten när jag är klar. Effekten blir då att jag snor deras profit och använder den till att squeeza dem.
Citera
2022-10-25, 14:21
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ah! Okej, tack så jätte mycket! Kan bli ett litet köp för min del.

Hoppas du inte gick in där, satan vilken slakt, minskad tillväxt. Man skulle legat kort Viaplay och inte Netflix! Det var ju sådan minskad tillväxt jag trodde Netflix skulle drabbas av.
Citera
2022-10-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Hoppas du inte gick in där, satan vilken slakt, minskad tillväxt. Man skulle legat kort Viaplay och inte Netflix! Det var ju sådan minskad tillväxt jag trodde Netflix skulle drabbas av.
Nej! Men det var nära ögat! Köpt lite Tele2 men får se hur det blir. Gillar väl mer utdelningsbolag och det visar ju på en viss kvalitet generelt sätt. Att de kan dela ut under en längre tid.
Senast redigerad av Truefighter 2022-10-25 kl. 16:01.
Citera
2022-10-25, 16:01
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej! Men det var nära ögat! Köpt lite Tele2 men får se hur det blir. Gillar väl mer utdelningsbolag och det visar ju på en viss kvalitet generelt sätt.

Super! Ja, håller med. Jag köpte också mer Tele2 häromdagen på 87,94.
Citera
2022-10-25, 17:16
Medlem
bajssprutans avatar
Å där rök profiten och jag gled ur certet plusminus noll. Watch and learn kids.
Det som hände var att jag drabbades av girighet, och som det gamla ordspråket går: "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket".

Jag inväntar björnrallyts slut och försöker igen senare. Nu vet vi iaf att hedgies är ute efter nibe och så mycket som möjligt av deras profit ska snos.
Citera
2022-10-25, 17:49
Citat:
Å där rök profiten och jag gled ur certet plusminus noll. Watch and learn kids.
Det som hände var att jag drabbades av girighet, och som det gamla ordspråket går: "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket".

Jag inväntar björnrallyts slut och försöker igen senare. Nu vet vi iaf att hedgies är ute efter nibe och så mycket som möjligt av deras profit ska snos.

Förstår inte riktigt hur du och andra tänker angående NIBE?
Att det skall komma in blankare i ett av kanske Sveriges mest stabila företag och leka när det just nu går som aldrig förr i fabriken i Markaryd verkar ju ganska korkat. Framför allt när vi är så nära en ny kvartalsrapport.

Förra rapporten steg aktien 10 procent och de sade även att de trodde detta kvartalet skulle bli minst lika bra. Folk behöver pumparna och det råder redan väntetider på minst 6 månader för att kunna få en installerad.

Jag högg i vart fall till när jag läste om deras eventuella blankning och köpte på mig och tänker ligga kvar till efter rapporten.
Deras prissättning på 35 kr det är ju liksom hämtat från ..ja typ vad?

Den andra banken som satte priset på 70 kr medans flest antal banker räknar fortfarande runt 120-130 kr.
Känns ju som bankerna skrämmer upp småfolket för att sedan kunna köpa in sig. Sedan när "blankar varningen" dök upp så fattade jag i vart fall direkt att det absolut var en bekräftelse på att mina misstankar var rätt.

NIBE är ju inte en aktie jag skullesätta på en "shit-list" och det säger jag inte bara för jag har innehav i aktien utan för det är ett ordentligt stabilt företag.

Dock så får ju alla göra sina bedömningar själv om de vill äga aktien eller ej. Men jag ligger dock kvar i vart fall.
Citera
2022-10-25, 18:13
Medlem
bajssprutans avatar
Om du har problem med att förstå hur jag tänker föreslår jag att du läser den senaste sidan lite noggrannare.
Jag tror inte man kan bli mer tydlig än jag är. Du måste ha läst väldigt fort eller något.
Citera
2022-10-25, 18:45
Citat:
Om du har problem med att förstå hur jag tänker föreslår jag att du läser den senaste sidan lite noggrannare.
Jag tror inte man kan bli mer tydlig än jag är. Du måste ha läst väldigt fort eller något.

Ja jag läste nog lite fort men tänkte mest på ditt inlägg den 20 som du skrev och resten av mitt inlägg handlade om de som försökte sig på att blanka NIBE för vad ett obskyrt företag skriver om på nätet som sedan "sprids på nätet av en anonym källa" (källa Avanza).

Det var alltså egentligen inte dig jag retade mig på utan de som hade som plan sprida rykte om blankning i denna aktien.
För enligt mig så handlar det om skrämma upp småsparare och sedan köpa upp billigt igen.
Citera
2022-10-25, 21:02
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannika.Jansson
Deras prissättning på 35 kr det är ju liksom hämtat från ..ja typ vad?
Det motsvarar p/e 19 (från dagens 44). Det var ungefär den multipeln aktien handlades till i början av 10-talet.

MIPS har gått från p/e 90 till 30 sedan trådstarten.

Nibe har en bättre strukturell trend i ryggen än MIPS men byggandet viker och det är inte en självklar besparing att ersätta gasuppvärmning med luftvärmepump och gasproducerad el, samtidigt som räntan på investeringen är >3%.
Senast redigerad av jnilsson 2022-10-25 kl. 21:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in