Citat:
Ursprungligen postat av
Bunsofsteel
Vad är det kineserna vet som dom håller tyst om?
Deras Zero Covid policy gör mig jävligt misstänksam...
Mig med. Minst sagt.
Om denna sjukdom vore så ofarlig som vissa här vill göra gällande, man jämför den med en "förkylning" osv. Varför då dessa massiva nedstängningar i Kina? Jag köper inte att de gör det för att de är ondskefulla "kommunister som vill förslava och kontrollera sin egen befolkning", som det brukar låta från vissa skribenter här inne. Det ligger liksom inte i regimens intresse att lägga ned produktion osv, och göra sig obekväm. Finns inga rationella argument för det, om man inte vet något kring denna sjukdom. Varför det är en dålig ide att få stor samhällsspridning av den osv.
Klart är att Covid tycks kunna ge alla möjliga skador på våra inre organ och det låter sannerligen inge bra, även om jag också fattar att många är jävligt pandemitrötta vid det här laget. Å andra sidan är folk säkerligen jävligt trötta på cancer och HIV också, men det omvandlar ju inte dessa sjukdomar till förkylningar. Inte heller är det luftburna virus.
Jag undrar om vi inte kommer att få en sänkt medellivslängd de närmaste åren. Mycket kommer säkert inte att kunna knytas till Covid, men indirekt tror jag sjukdomen har effekt. Den ökar ju bland annat risken för blodproppar, så antalet hjärtinfarkter och stroke-fall lär ju öka. Likaså ökar risken för att utveckla diabetes och det är inte heller bra på sikt. Kändes dock som att svenska myndigheter gav upp redan på förhand att försöka begränsa sjukdomen. Det enda målet var att förhindra många från att bli allvarligt sjuka samtidigt. Borde dock vara en rätt klen tröst för de som drabbats.
Själv vet jag inte ens om jag haft sjukdomen eller inte. Fick symtom, men har aldrig testat positivt. Då har jag vistats bland covid-smittade där alla testat positivt. Tror mitt färska vaccinationsskydd gjorde så jag inte direkt utvecklade någon sjukdom. Kände mig bara lite ruggig och feber som gick växelvis under 2 dygn. Låter ju absolut inte allvarligt och var det inte heller för mig. Vilka symtom man utvecklar på sikt har man dock ingen aning om, men det finns ju sura föraningar.