Citat:
Ursprungligen postat av
Bronco68
Jag baserar mina observationer på 23 års i princip daglig körning i området mellan Frankfurt och Stuttgart. Undrar var du kör någonstans.
Har ungefär lika lång erfarenhet i år som dig, och har kört om än inte dagligen i Tyskland med på kors o tvärs och upp o ned genom Tyskland ett flertal gånger varje år, på de flesta autobahns samt div mindre vägar, i olika fordon från personbilar upp till semi-trailers och fyraxliga tvåvåningsbussar, i farter upp till närmare 300 i vissa av fordonen.
Säger absolut inte att gemene tysk är kassa förare, men efter att ha läst och hört i flera år om hur makalöst mycket bättre tyskarna var på bilkörning än svensken, alltid med örnkoll i backspegeln etc, och hur satans fort det jämt gick överallt på Autobahn etc etc, så hade man ju tämligen höga förväntningar.
Men vad mötte man då första gången för ca 20 år sedan när man äntrade Tysklands berömda vägnät….?
Jo i princip samma mentalitet bakom ratten som här hemma. Man fick vara beredd på att bilar på Autobahn bara svängde ut på omkörning titt som tätt när man kom farande i vänster i hög fart och tvingades till hårda inbromsningar, eller folk som segade sig om framför så man fick bromsa och vänta. Eller folk som la sig i arslet och helljusblinkade som idioter och tyckte man skulle flytta sig ur vänsterfilen fast man låg i kö i den med en drös bilar för att passera ett gäng tradare så det helt enkelt inte finns plats att gå ini högerfilen. Inte gick det generellt sett så mycket fortare i snitt där heller jämfört med hemma i Sverige, vilket seriös statistik visar. Olycksstatistiken är inte särskilt imponerande heller och tycks inte styrka att tysken skulle vara så mycken annorlunda i trafiken än svensken…
Och än i dag så upplever jag samma saker som då, körde t ex nyligen en runda i norra Tyskland då jag gästade Rügen en tur.
Men visst går det ibland riktigt fort på vissa sträckor vissa tider, men snittfarten på Autobahn är inte särskilt hög ens på de ”fria” sträckorna, de flesta sansar sig runt 130 kmh
Så nä, jag är inte särskilt imponerad av tysken i trafiken, bakom ratten. De är som folk är mest i civilicerade länder, om än med liiite mer vana av liiite högre hastigheter ibland. Generellt sett alltså.