2022-10-24, 16:51
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Ja.. brukar jämföra med min GPS, den bilen jag har nu visar inte mkt fel, ett par km bara. Så brukar typ utgå från vad som anges i bilen. Men ligger ju dessutom fem över för det mesta.

Även om dom ligger ”rätt” så ska dom inte upp i röven på mig, även om jag så skulle ligga i 70 på 80 vägen.
Borde väl vara mer okej att ligga tio under än tio över, det är ju trots allt Max hastighet som anges.

Visst skall de inte "upp i röven" men tyvärr är deras körschema ofta så tight att några minuter +- kan vara skillnaden mellan att "komma hem för kvällen" eller bli stående ute på vägen pga slut på körtid.

Det är inte rätt men jag har full förståelse för att folk tröttnar på "väglusar" som kör under skyltad hastighet på torr vägbana i dagsljus, det är faktiskt rätt taskigt, bättre att köra åt sidan när tillfälle ges i så fall och släppa förbi de som vill köra max lagligt.
Citera
2022-10-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illarion
Folk som saktar ner DIREKT på E4 avfarten.. Från 110 -> 70 direkt när de kommer av E4. Dessa personer är farliga!
Självklart förståeligt när nästa hastighetsbegränsning kommer snabbt men majoriteten (där jag kör) så är det långt till nästa skylt..
Eller tvärt om, dom som inte kommer upp i hastighet vid påfarten utan kastar ut bilen i 70 när bilen tar slut.
I princip ingen personbil borde ha problem att komma upp i rätt hastighet.
Citera
2022-10-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
När man ligger och puttrar fram på motorväg och håller avstånd till framförvarande bil. Då kommer det alltid nåt mongo och kör om och lägger sig precis framför mig. Vad fn? Varför kör du inte om nästa bil också? Vi kör lika fort...

Extra irriterande på vintern när det dessutom skvätter upp en massa snöslask på rutan.
Det där fattar jag inte heller. Varför svänga in några meter framför vid omkörning på slaskig motorväg. Helt poänglöst.
En annan liknande sak är dom som inte tål att bli omkörda. Ligger med farthållare och närmar mig ganska fort, går ut till vänster och då väljer dom att trycka gasen i botten. Varför liksom?
Citera
2022-10-24, 18:53
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Lastbilars hastighetsmätare kaliberas vartannat år i samband med besikting av färdskrivaren, personbilar däremot har glädjemätare och visar ofta både 7 och 8 kilometer i timmen för mycket. Kontrollera med hjälp av gps så kommer du upptäcka att lastbilarna faktiskt oftast kör exakt rätt hastighet. Personbilarna däremot brukar ofta ligga en bit under skyltad hastighet.
Från 70 och uppåt verkar det vara kutym för lastbilar att ligga i 90 oavsett.
Citera
2022-10-24, 19:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Från 70 och uppåt verkar det vara kutym för lastbilar att ligga i 90 oavsett.

Det kan jag inte påstå att jag håller med om, men visst kör många riggar nerifrån kontinenten ofta väldigt fort - svenska lastbilar brukar oftast hålla gränserna och många åkerier spärrar dessutom fordonen till 80 av såväl miljö- som ekonomiskäl.
Citera
2022-10-25, 02:57
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har själv kört massor kors och tvärs genom Tyskland sedan många år och tycker det är liknande mentalitet etc som folk generellt i trafiken i Sverige. Tyskarna är definitivt inte särskilt annorlunda i trafiken mot svenskarna, lite mer vana med högre hastigheter i vissa fall ja. Men snitt hastigheterna på Autobahn är ju inte alls så höga som folk här hemma tror, utan faktiskt inte så mycket högre än på vara motorvägar ens på de fartfria sträckorna.

Jag baserar mina observationer på 23 års i princip daglig körning i området mellan Frankfurt och Stuttgart. Undrar var du kör någonstans.
Citera
2022-10-25, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Jag baserar mina observationer på 23 års i princip daglig körning i området mellan Frankfurt och Stuttgart. Undrar var du kör någonstans.

Har ungefär lika lång erfarenhet i år som dig, och har kört om än inte dagligen i Tyskland med på kors o tvärs och upp o ned genom Tyskland ett flertal gånger varje år, på de flesta autobahns samt div mindre vägar, i olika fordon från personbilar upp till semi-trailers och fyraxliga tvåvåningsbussar, i farter upp till närmare 300 i vissa av fordonen.

Säger absolut inte att gemene tysk är kassa förare, men efter att ha läst och hört i flera år om hur makalöst mycket bättre tyskarna var på bilkörning än svensken, alltid med örnkoll i backspegeln etc, och hur satans fort det jämt gick överallt på Autobahn etc etc, så hade man ju tämligen höga förväntningar.

Men vad mötte man då första gången för ca 20 år sedan när man äntrade Tysklands berömda vägnät….?
Jo i princip samma mentalitet bakom ratten som här hemma. Man fick vara beredd på att bilar på Autobahn bara svängde ut på omkörning titt som tätt när man kom farande i vänster i hög fart och tvingades till hårda inbromsningar, eller folk som segade sig om framför så man fick bromsa och vänta. Eller folk som la sig i arslet och helljusblinkade som idioter och tyckte man skulle flytta sig ur vänsterfilen fast man låg i kö i den med en drös bilar för att passera ett gäng tradare så det helt enkelt inte finns plats att gå ini högerfilen. Inte gick det generellt sett så mycket fortare i snitt där heller jämfört med hemma i Sverige, vilket seriös statistik visar. Olycksstatistiken är inte särskilt imponerande heller och tycks inte styrka att tysken skulle vara så mycken annorlunda i trafiken än svensken…
Och än i dag så upplever jag samma saker som då, körde t ex nyligen en runda i norra Tyskland då jag gästade Rügen en tur.

Men visst går det ibland riktigt fort på vissa sträckor vissa tider, men snittfarten på Autobahn är inte särskilt hög ens på de ”fria” sträckorna, de flesta sansar sig runt 130 kmh

Så nä, jag är inte särskilt imponerad av tysken i trafiken, bakom ratten. De är som folk är mest i civilicerade länder, om än med liiite mer vana av liiite högre hastigheter ibland. Generellt sett alltså.
Citera
2022-10-25, 08:47
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Svenskar ser oerhört allvarligt på smärre "trafikbrott". Ja, jävlar om någon kör 40 på en 30-väg, drar på vinterdäcken en vecka för sent eller parkerar 5 minuter på en handikappsparkering för att snabbt springa in på systemet när 5 andra handikappsparkeringsplatser är lediga. Då står fradgan om munnen på moralsvensken. När det däremot gäller skjutningar, rån, våldtäkter, inbrott o.s.v., tja, då blir det bara någon axelryckning eventuellt med ett "tja, vad kan man göra?"

Jag tror man skulle säga "tja, vad kan man göra?" åt dina felparkeringar också, om det inte vore så att du gör dem inför öppen ridå, en fredag eftermiddag när ALLA är där.

Det finns en tradition av hög privatmoral i Sverige, och det ska vi vara jävligt glada för. Antar att du slirar lite på den punkten, och den är ju en karaktärsbrist hos dig, inte hos Svenska befolkningen i övrigt.
Citera
2022-10-25, 09:26
Avslutad
Folk som lägger sig i omkörningsfilen och kör om ett fordon som ligger ca 5km/h under hastighetsbegränsningen men väljer att själv hålla hastighetsbegränsningen så man blockar omkörningsfilen ofantligt länge.

Mitfilskörare

Och folks som inte vet att man skall samsas vid påfart utan verkar njuta av att störa flytet och blocka de som skall komma på vägen.
Citera
2022-10-25, 11:11
Medlem
Alla idioter som har DLR på bilen som inte fattar att ställa ljusvredet i rätt läge o kör mörklagda baktill i mörker o regn o alla jävla idiot cyklister som far fram utan belysning i mörker o tror dom är odödliga
Citera
2022-10-25, 11:29
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Hur sjukt nära är den inställd på då innan den reagerar kan man undra?
Inte är tre sekunder regeln iaf.
Jag vet inte i meter, men jag får ofta upp ”första varningen” när omkörande svänger in framför mig. Ibland ”andra varningen” och en gång började bilen bromsa innan den släppte på igen när en personbil svängde in väldigt snävt framför mig innan den gasade på. Jag har testat systemet genom att köra 70 km/h mot en stillastående bil (på testbana, inte i trafiken) och lastbilen (lastad med 20-25 ton) stannade. Det var inte många centimetrar kvar men jag träffade inte bilen. I låg hastighet vid tex rödljus fungerar det inte så då kan man gå väldigt nära bilen framför men det som framförvarande upplever som väldigt nära har man själv koll på med nedåtriktad frontkamera som visar exakt var man har har lastbilens front.
Citera
2022-10-25, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gr6700rg
Folk som lägger sig i omkörningsfilen och kör om ett fordon som ligger ca 5km/h under hastighetsbegränsningen men väljer att själv hålla hastighetsbegränsningen så man blockar omkörningsfilen ofantligt länge.

Mitfilskörare

Och folks som inte vet att man skall samsas vid påfart utan verkar njuta av att störa flytet och blocka de som skall komma på vägen.
Åter igen detta resonemang.
Hastighets begränsningen anger högsta tillåtna hastighet på vägen. Detta innebär att man enl lag inte får överskrida denna, inte ens under omkörning.
Ja, jag förstår dig i sak men eftersom jag nu börjar komma upp i åren så orkar jag inte längre bry mig ens om de som kör lagligt går ut mitt framför mig. Jag är van att bromsa för dem.
Felet jag beskriver är visserligen en annan sak där folk verkar tro att de är safe bara de blinkar även om de då går ut metrar framför en.

Vad du behöver är att tagga ner.
Bara för att du råkar ligga i vänsterfil innebär inte per automatik att andra gör fel när de vill köra om. Först när de skapar en farlig situation vid filbytet så gör de fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in