2022-10-24, 19:48
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Är denna avgång bekräftad?

Någon skrev nyss att det gick ett tåg 23.32, jag tror jag läst någonstans också att det är bekräftat, men jag är inte helt säker.
Citera
2022-10-24, 20:08
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Vart har PU yttrat detta, det måste jag ha missat.

PU vet jag inte. Men han ska ha kutat något varv och direkt in på Skandia? Ok.

(Även om man väl får säga att Sveavägen utanför Skandia tekniskt sett är inom eller invid mordplatsens utsträckning i rummet.)
Citera
2022-10-24, 20:10
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Någon skrev nyss att det gick ett tåg 23.32, jag tror jag läst någonstans också att det är bekräftat, men jag är inte helt säker.

Det är de tider jag noterat i tunnelbanans vintertidtabell 1985/86 jag har. Jag kan kontrollera det.
Citera
2022-10-24, 20:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
PU vet jag inte. Men han ska ha kutat något varv och direkt in på Skandia? Ok.

(Även om man väl får säga att Sveavägen utanför Skandia tekniskt sett är inom eller invid mordplatsens utsträckning i rummet.)

Är han gm lär han ha kutat något varv. Och med tanke på att han bankade på dörren vid Sveavägen, kom han tillbaks antingen från norr, söder eller väster. Hans flyktväg är det väldigt få som engagerat sig i, inte ens TP, han uttryckte saken på Veckans Brott "att det inte var så intressant", en lite märklig sägning kan jag tycka.
Citera
2022-10-24, 20:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
så skandiamannen ska ha lämnat jobbet, småsprungit för att hinna med tunnelbanan, av en händelse haft en rejäl revolver i portföljen, av en händelse stött på paret palme och plötsligt fått infallet "ja jävlar där går ju palme" fiskat upp puffran ur portföljen och skjutit palme för att sen jogga tillbaka till jobbet?

är det riktigt uppfattat?

Du har sannerligen kommit till rätt sida när det gäller medmänniskor som kastar rutten fisk i plytet på varandra. Det är rena "Asterix & det stora bygrälet" härinne ibland ... Håll kardan redo!

Ingen vet det exakta scenariot, men SE har likheter med "Tensonmannen" som sågs gå efter LOP, och som sedan var försvunnen från platsen. Således skulle man kunna misstänka att Skandiamannen gick norrut när han fick syn på paret, vände om och sen utförde dådet ...

För trots alla sina påstådda insatser på platsen är även Skandiamannen som försvunnen efter skotten.

Varför? Det har spekulerats i att Skandiamannen hade hamnat i en situation där han mådde dåligt: Han hade nyss fyllt 52, och led troligen av alkoholproblem, hälsoproblem och ekonomiska bekymmer ...

I och med att han var ut tidigare på kvällen, vilket han förnekar i förhör, så kanske han såg OP då.

Varför var den detaljen annars så känslig? Av en slump stötte han sedan på OP igen ... ?
Citera
2022-10-24, 20:41
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Är han gm lär han ha kutat något varv. Och med tanke på att han bankade på dörren vid Sveavägen, kom han tillbaks antingen från norr, söder eller väster. Hans flyktväg är det väldigt få som engagerat sig i, inte ens TP, han uttryckte saken på Veckans Brott "att det inte var så intressant", en lite märklig sägning kan jag tycka.

Lite intressant tycker jag det är eftersom de hittade en keps på Kungsgatan. Blev den DNA-testad?
Citera
2022-10-24, 20:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Lite intressant tycker jag det är eftersom de hittade en keps på Kungsgatan. Blev den DNA-testad?

Man kunde inte göra DNA-test då. Frågan är om man gjort det i moderna tid? Inget jag hört om. Men den borde ju finnas kvar i polisens samling, precis som täckjackan, glasögonen, walkie talkien, osv...

Man hittade väl även en damsko och ett par röda byxor i närheten av tunneln?
Citera
2022-10-24, 20:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
så skandiamannen ska ha lämnat jobbet, småsprungit för att hinna med tunnelbanan, av en händelse haft en rejäl revolver i portföljen, av en händelse stött på paret palme och plötsligt fått infallet "ja jävlar där går ju palme" fiskat upp puffran ur portföljen och skjutit palme för att sen jogga tillbaka till jobbet?

är det riktigt uppfattat?

Citat:
Ja, huvudscenariot gällande SE ser ut så i stora drag.

Med tillägget att han kutar runt kvarteret och tillbaka till mordplatsen och sedan till Skandia.
Det är lite svårsmält för en ”utomstående”.

Citat:
aha, han körde nåt slags ärevarv?
make sense

Engström kryssade sig tillbaka till mordplatsen mellan de jagande poliserna. Han räknade kallt med att de tiotal vittnen som såg delar av dådet tre minuter tidigare hade glömt bort honom. Nerver av stål
Senast redigerad av niokilometer 2022-10-24 kl. 20:55.
Citera
2022-10-24, 21:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Har det inte begåtts ett kollektivt tillkrånglande i onödan här.

Om GM-SE svängt höger och sedan gjort en U-sväng, så måste han ju säga att han tog vänster direkt.

Däremot är anledning till initial högersväng mkt oklar.
En anledning som det har spekulerats om är alltså att ett första försök att skjuta Palme vid Grand fick avbrytas, och att planen nu var att gå tillbaka till Skandia och stämpla ut, för att sedan söka sig tillbaka mot Grand igen och göra ett nytt försök. Ett annat förslag har varit att han ville söka sig mot någon pub eller liknande som låg norrut för att få sig en sista stänkare innan han begav sig hemåt. Det kan också vara så att han efter ett misslyckat försök vid Grand insåg att han inte skulle få något bra läge att skjuta Palme den här kvällen, och att han nu hade för avsikt att helt enkelt ta sig hem. Kanske då med något av de kommunala färdmedel som avgick från t.ex. Odenplan eller Östra station.
Senast redigerad av Draifos 2022-10-24 kl. 21:03.
Citera
2022-10-24, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer

Du tycker inte utpekande som TP/Filter och KP/HM gör på så lösa grunder och i många fall på ren hittepå förtjänar att kritiseras.

Det har du gjort tillräckligt.

Bättre att titta framåt än bakåt.
Citera
2022-10-24, 21:19
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Engström kryssade sig tillbaka till mordplatsen mellan de jagande poliserna. Han räknade kallt med att de tiotal vittnen som såg delar av dådet tre minuter tidigare hade glömt bort honom. Nerver av stål

De jagande poliserna var 3 minuter efter, och de hade inget signalement att gå på?

Låg inte ingången till Skandia 70 meter ifrån mordplatsen? Han räknade även kallt med att LP, KJ, AB och AD hade glömt vad de sa, och de båda poliserna, vad de gjorde. Att väktarna inte mindes hur han såg ut, och att en av dem förträngt att han var ut på kvällen ...

Sedan hade han sån jäkla otur att han blev utpekad av Ålandskvinnan OCH hennes man den 8:e april 1986, alltså dagen efter framträdandet i tidningar och TV, och sedan misstänkt av PH och Linder i början på juni. Fick åter luppen på sig av ledningsgruppen i slutet på 1986, blev därefter ifrågasatt av Anér i slutet på 1989 ... och så nu utpekad av Palmeutredningen 2020. En något otursförföljd man det där.
Senast redigerad av Dalulven 2022-10-24 kl. 21:23.
Citera
2022-10-24, 21:39
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
De jagande poliserna var 3 minuter efter, och de hade inget signalement att gå på?

Låg inte ingången till Skandia 70 meter ifrån mordplatsen? Han räknade även kallt med att LP, KJ, AB och AD hade glömt vad de sa, och de båda poliserna, vad de gjorde. Att väktarna inte mindes hur han såg ut, och att en av dem förträngt att han var ut på kvällen ...

Sedan hade han sån jäkla otur att han blev utpekad av Ålandskvinnan OCH hennes man den 8:e april 1986, alltså dagen efter framträdandet i tidningar och TV, och sedan misstänkt av PH och Linder i början på juni. Fick åter luppen på sig av ledningsgruppen i slutet på 1986, blev därefter ifrågasatt av Anér i slutet på 1989 ... och så nu utpekad av Palmeutredningen 2020. En något otursförföljd man det där.

Ålandskvinnan. Hon verkar allmänt förvirrad. Hon såg en man och en kort tjock kvinna med barn och det skulle vara Engström med fru och barn! 8 april är en tisdag var Engström ledig?

Att folk ser saker är allmänt känt vid brott. När polisen i ett mord(usa) gick ut med en efterlysning, ett foto på en försvunnen kvinna. Då fick de in sex hundra tips om folk som sett kvinnan över hela USA och halva världen. Med facit i hand, så visade det sig att kvinnan låg död när de gick ut med efterlysningen. Så ingen av dessa sex hundra tips var sant eller vatten värt. Problemet är att folk vill se.
Senast redigerad av niokilometer 2022-10-24 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in