2022-10-24, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
1. Långt ifrån. Han kom precis ut, som han sa i första förhöret, vid andra skottet.
2. LP var pratbar. AH säger exvis att LP pratade hela tiden. Chockad men pratbar.
3. Egentligen vet vi inte det. Vittnen håller inte reda på andra vittnen. Vittnen tillfrågas inte eller tillfrågas först flera månader efter mordet.
4. Egentligen vet vi inte det. Vittnen håller inte reda på andra vittnen. Vittnen tillfrågas inte eller tillfrågas först flera månader efter mordet.
5. Finns bara detaljer som möjligen skulle stämma. YN och LJ säger att löpstilen/kroppshållning påminner om CP.
6. DBG. "Tensonmannen" är gm.
7. Engström var inte ute på trottoaren då.
8. Se 1.

Helt underbart ett inlägg från dig utan referenser till presskonferensen eller nedsättande begrepp om personer som ser SE som misstänkt.

Kanske kan gamla hundar....
Citera
2022-10-24, 16:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Det är fullt möjligt. Skulle han behövt stressa om han stämplade ut 23.19 för att hinna med tåget som gick strax över halv? Är inte själv från Stockholm så jag har dålig koll. Men det ser inte så långt ut om man tittar på Google Maps.

Jag bor strax utanför Sthlm och har alltid gjort, har provat gå sträckan från entren till Ströms och den intilliggande t-banan. Det tar max mellan 3-4 minuter beroende på promenadtakt, vägunderlag (om det är isigt på gatan) och mängden människor som cirkulerar längs gatan. Så nej, SE hade inte bråttom, behövde inte oroa sig om han kom ut 23:21. Kom han ut 23:25 typ, och det var smetfullt med folk på gatan och snorhalt, visst, så kan det ha blivit tajt, om han gick slött och extremt försiktigt, och t-banan gick 23:31. Med tanke på SE raska ben, bör han ha fixat sträckan på 2:30 till 3 min.

Med tanke på att SE knegat på Skandia i 18 år 1986, och i princip alltid åkt kommunallt eller cyklat, så visste han ju i det närmaste på sekunden hur lång tid denna promenad till Ströms tog? Detsamma gäller så klart busshållplatsen vid Odenplan. Det är min bestämda uppfattning.

För övrigt fick jag nyss svar (igen) från Spårvägsmuseet, ärendet kring busstidtabellen har bollats vidare till deras arkivarie, så nu finns det äntligen lite hopp om att få kopia på tabellen. Lägger ut den så fort jag får den.
Senast redigerad av HermanSerman 2022-10-24 kl. 16:57.
Citera
2022-10-24, 16:49
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Han skulle ta en som gick någon minut över halv sa han väl i aprilförhöret? Stämplade ut 23.19 och hade sen så bråttom att han nästan sprang och därför missade allt i sin gångriktning??? Troligt?

Avgångar Hötorget på timme 23 mot T-Centralen:

.24 .29. .32 .44 .49 .52

Restid 1-2 minuter, hans tåg går 23.48.

23.32 lär vara aktuell avgång för SE. Han har inte särskilt bråttom och skulle förmodligen hunnit med avgången .29. Men man kan väl vara lite stissig när handlar om att komma med sista avgången sen.
Citera
2022-10-24, 16:52
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, eller också tänkte han kanske ungefär så här:

Om bortser från allt annat.

Vilka är alternativen när han kommer ut på Sveavägen omkring kl. 23.20?

1, T-bana 23.32 från Hötorget (Kungsgatan) för att byta till sista Mörby-tåget vid T-Centralen.

2, Buss 691 från Odenplan omkring kl. 00.10-00.15. Promenad ca 15 min.

3, Roslagsbanan avgång kl. 23.59 från Östra station. Promenad 15-20 min. Kan innebära såväl höger- som vänstersväng utanför S44.

Nr 1 är det han uppger att han skulle göra och det ME uppger att han brukar göra på kvällen (om inte jobbar mycket sent).
Citera
2022-10-24, 17:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Om bortser från allt annat.

Vilka är alternativen när han kommer ut på Sveavägen omkring kl. 23.20?

1, T-bana 23.32 från Hötorget (Kungsgatan) för att byta till sista Mörby-tåget vid T-Centralen.

2, Buss 691 från Odenplan omkring kl. 00.10-00.15. Promenad ca 15 min.

3, Roslagsbanan avgång kl. 23.59 från Östra station. Promenad 15-20 min. Kan innebära såväl höger- som vänstersväng utanför S44.

Nr 1 är det han uppger att han skulle göra och det ME uppger att han brukar göra på kvällen (om inte jobbar mycket sent).

För merparten av oss, kanske än mer 1986, var att jobba över till 23:15 en fredag väldigt sent. Men givetvis kan man även jobba till 01:00, det är sjukt sent. Kikar man igenom hans övertid från perioden innan mordet, så jobbade han väl aldrig senare än 23:15 någon gång? Vi vet heller inte vad ME menade "väldigt sent", men gissar på att hon ansåg att "till 23:00" var väldigt sent, precis som för de flesta av oss.
Citera
2022-10-24, 17:08
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
För merparten av oss, kanske än mer 1986, var att jobba över till 23:15 en fredag väldigt sent. Men givetvis kan man även jobba till 01:00, det är sjukt sent. Kikar man igenom hans övertid från perioden innan mordet, så jobbade han väl aldrig senare än 23:15 någon gång? Vi vet heller inte vad ME menade "väldigt sent", men gissar på att hon ansåg att "till 23:00" var väldigt sent, precis som för de flesta av oss.

10/2 86 jobbade han till 23:52. Men det är det "senaste" jag har sett.
Citera
2022-10-24, 17:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ah, tack. Var ett tag sedan jag ögnade det pappret.

I PHs PM hänvisar han till att SE ska ha "nära kontakt" med en "utvecklingsstörd flicka" från Åland som han kallar sin dotter.

Har du någon info om detta?

Vad refererar PH till där?
Citera
2022-10-24, 17:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Ja, 1986 föredrog folk tydligen nattbuss framför t-bana. Jag vet inte så mkt om det. Dock kan jag garantera att inte en person föredrog det tio år senare. Det var som sagt kalabalik på helgerna vid de där bussarna och det var också en fråga i debatten. Nattbussar undveks. Och det gällde även 690/691 som jag åkt en del med.

Men även om man nu föredrog nattbuss tio år tidigare, så har jag mycket svårt att tro att man gjorde det i sådan grad att man inte åkte hem med tunnelbanan utan satt och väntade på första nattbussen när man jobbat över klart på kvällen.

Det låter som nåt man kan få för sig om man har nån viss uppfattning på förhand möjligen..

23.52 låter som lagom ”mycket sent” för att hinna till nattbussen.
Citera
2022-10-24, 17:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
10/2 86 jobbade han till 23:52. Men det är det "senaste" jag har sett.

Du skrev förut något om att han verkade ha det trevligt på Skandia och jag håller med.

Tänk att få sitta där själv i huset på kvällen och mysa med wirre, cigg, pyssla med sånt man tycker är kul, teckna osv. Ingen som stör eller lägger sig i.

Lite avis.
Citera
2022-10-24, 17:28
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Du skrev förut något om att han verkade ha det trevligt på Skandia och jag håller med.

Tänk att få sitta där själv i huset på kvällen och mysa med wirre, cigg, pyssla med sånt man tycker är kul, teckna osv. Ingen som stör eller lägger sig i.

Lite avis.

Jag med!

Tänk eget kontor (inget jäkla öppet landskap)! Jobba i sin egen takt! Mysa med en wirre och njuta av tystnaden.

Himmelskt.
Citera
2022-10-24, 17:29
Avstängd
Citat:
Ja, 1986 föredrog folk tydligen nattbuss framför t-bana. Jag vet inte så mkt om det. Dock kan jag garantera att inte en person föredrog det tio år senare. Det var som sagt kalabalik på helgerna vid de där bussarna och det var också en fråga i debatten. Nattbussar undveks. Och det gällde även 690/691 som jag åkt en del med.

Men även om man nu föredrog nattbuss tio år tidigare, så har jag mycket svårt att tro att man gjorde det i sådan grad att man inte åkte hem med tunnelbanan utan satt och väntade på första nattbussen när man jobbat över klart på kvällen.

Det låter som nåt man kan få för sig om man har nån viss uppfattning på förhand möjligen..

23.52 låter som lagom ”mycket sent” för att hinna till nattbussen.

Utan att gå in på det för mycket, men Stockholm (och övriga Sverige med för den delen) såg ganska annorlunda ut 1995-1996 mot tio år tidigare, du kan säkert läsa mellan raderna vad jag syftar på. Visst förekom visst stök, men inte som det förekom runt Centralen (är mina och jämnårigas erfarenheter). Detta var ju innan internet och mobiler, så även jag resonerade/kände som SE, hellre nattbuss än t-bana. Detta påpekade även mina föräldrar för mig, de kvällar jag var i city sena kvällar.

Min uppfattning är ju att SE inte hade några problem med att "slå ihjäl" 20-30 minuter norrut på någon lugnare pub för ett glas eller två innan den längre bussresan, och jag tror ärligt talat inte han brydde sig, om han kom hem tio femton minuter tidigare genom att åka med t-bana/tvärbana heller. Sent, kom han ju hem iaf, så att säga. Men vill som sagt betona att det är mina åsikter.
Citera
2022-10-24, 17:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
I PHs PM hänvisar han till att SE ska ha "nära kontakt" med en "utvecklingsstörd flicka" från Åland som han kallar sin dotter.

Har du någon info om detta?

Vad refererar PH till där?

Jag har ingen direkt info om det. Just detta är ju ett mindre mysterium också.

SE såg förvisso lite egen ut, men ändå inte, han såg väldigt svensk ut, typiskt svensk för tiden, som en vanlig gubbe, anser jag. Och hans namn var faktiskt inte helt ovanligt heller. Så en gissning, är ju att det faktiskt kom in en gubbe på den där butiken (som påminde en aning om SE), la undan ett par gula mysbyxor tillsammans med en kvinna och ett barn i namnet SE (eller ett efternamn som är snarlikt E)?

Att sedan EAP (som bokstavligt hatade Palme, drev hatkampanjer mot honom både i tidningar och i Sthlm, rent av utanför hans bostad) hade ett tryckeri (eller anlitade ett) och en ev filial på Åland tror jag inte betyder något alls. Vi vet inte ens om SE var involverad i EAP. Jag tycker det är lite av att göra en höna av en fjäder faktiskt.

Men visst kan man fantisera ut en snaskig story, om att det var "vår" SE som var på Åland, kanske på uppdrag åt EAP, tog med sig en tant han vänstrande med (oh hennes barn)? Men det blir som sagt en fantasi. Förvisso skrev väl Ålandskvinnan sin teori om hur MOP gick till, och vem som var gm och hur han hade agerat på platsen och även duperat media efteråt? Det lär man ju ge henne, åklagare Petersson och PU kom ju i det närmaste fram till samma sak. Det känns nästan mer anmärkningsvärt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in