Citat:
Det jag tycker är mest intressant är att han nästan anstränger sig lite väl mycket för att få ut det här om att han skall ha gått till vänster direkt när han kommer ut från Skandia. Kolla t.ex. på SE:s & Folke Rydéns egen rekonstruktion som gjordes i april, troligen just för att befästa den här bilden. I inslaget visas hur SE kommer ut och går direkt åt vänster, och hur han tittar på klockan hela tiden. Folke berättar:Om bortser från allt annat.
Vilka är alternativen när han kommer ut på Sveavägen omkring kl. 23.20?
1, T-bana 23.32 från Hötorget (Kungsgatan) för att byta till sista Mörby-tåget vid T-Centralen.
2, Buss 691 från Odenplan omkring kl. 00.10-00.15. Promenad ca 15 min.
3, Roslagsbanan avgång kl. 23.59 från Östra station. Promenad 15-20 min. Kan innebära såväl höger- som vänstersväng utanför S44.
Nr 1 är det han uppger att han skulle göra och det ME uppger att han brukar göra på kvällen (om inte jobbar mycket sent).
Vilka är alternativen när han kommer ut på Sveavägen omkring kl. 23.20?
1, T-bana 23.32 från Hötorget (Kungsgatan) för att byta till sista Mörby-tåget vid T-Centralen.
2, Buss 691 från Odenplan omkring kl. 00.10-00.15. Promenad ca 15 min.
3, Roslagsbanan avgång kl. 23.59 från Östra station. Promenad 15-20 min. Kan innebära såväl höger- som vänstersväng utanför S44.
Nr 1 är det han uppger att han skulle göra och det ME uppger att han brukar göra på kvällen (om inte jobbar mycket sent).
"Tjugo över elva, den tjugoåttonde februari, lämnade SE sitt arbete på Skandia för att hinna med sista tunnelbanan hem. Han hade bråttom".Sedan skall han alltså ha ringt hem till frun också och berättat just att hans plan hade varit att ta tunnelbanan hem men att han missade den, och han skall tydligen också ha sagt till väktarna just att det var tunnelbanan han skulle hinna med. Och han säger det väl också i polisförhör och i flera tidningsintervjuer.
https://youtu.be/yUZch1XlSxA?t=4228 (1:10:28 in i klippet)
Man kan väl undra varför han egentligen ville göra en sådan här märklig rekonstruktion (och som är helt ointressant ur utredningssynpunkt). En del av förklaringen kan alltså vara att få ut den här bilden av att han hade helt legitima skäl att befinna sig på brottsplatsen (han var ju "på väg till tunnelbanan") och varför han hade så bråttom (han "ville ju inte missa sista tunnelbanetåget"), och anledningen till att han inte såg någonting av mordet var att han tittade på klockan hela tiden.
En annan viktig anledning till rekonstruktionen var nog språngmarschen in i gränden. Här ville han kanske förklara ev. vittnesmål från de som faktiskt hade sett honom springa iväg efter att ha skjutit Palme, och dessutom kunde han nu visa att han själv sprang på ett annat sätt än gärningsmannen gjorde. Gärningsmannen stannade ju till en bit in i gränden och vände sig om och tittade innan han sedan sprang vidare, medan "vittnet SE" sprang kontinuerligt utan att stanna till eller ens titta bakåt.
Senast redigerad av Draifos 2022-10-24 kl. 17:52.
Senast redigerad av Draifos 2022-10-24 kl. 17:52.