2022-10-24, 16:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Schackdatorer var inte lika bra då, så mycket svårare för spelare på högsta nivån att fuska. Då behövde hjälpredan vara lika bra eller bättre. Mycket enklare nu.

Men i grund och botten. En tidigare dömd fuskare, som i nutid ljugit igen om att ha fuskat, vinner på ett misstänksamt sätt och har en väldigt konstig intervju efteråt.

Omöjligt att bevisa fusk, men väldigt troligt. Spelar heller ingen roll eg. Niemann har bevisligen fuskat många gånger nog vid andra tillfällen att han inte bör få vara med i större turneringar. Även ifall han inte hade fuskat i just den matchen.
Kasparov förlorade sitt första parti mot Deep Blue i början av 1996, när Magnus Carlsen var fem år gammal. Han vann iofs i längden, men redan då var de definitivt bra nog för att hjälpa i de flesta matcher.

PS. Tack för civiliserad konversation och fakta trots olika åsikter!
Citera
2022-10-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad hände med anal beads då? Sist jag kollade är anal beads varken smartphones eller schackdatorer.

Dumjöns, anal beads måste ges signaler från en schackdator och denna teknik fanns inte när Magnus redan som 13 åring vann över den f.d. världsmästaren Karpov. Tekniken existerade inte då men idag kan den köpas av vem som helst.

Varför håller du på och tramsar så här, detta blir ju bara för löjligt. Hans är en överbevisad fuskare i 100+ partier, Magnus bevisade att han tillhörde världstoppen redan som 13-åring och har aldrig ens fått några misstankar om fusk mot sig.

Citat:
För att förtydliga: hävdar du alltså att fusk OTB var helt omöjligt och inte existerade innan smartphones?

Halmgubbe.
Citera
2022-10-24, 17:01
Medlem
Citat:
Kasparov förlorade sitt första parti mot Deep Blue i början av 1996, när Magnus Carlsen var fem år gammal. Han vann iofs i längden, men redan då var de definitivt bra nog för att hjälpa i de flesta matcher.

PS. Tack för civiliserad konversation och fakta trots olika åsikter!

Kunde du stoppa deep blue i fickan?
Citera
2022-10-24, 17:07
Medlem
Snarkarens avatar
https://www.youtube.com/watch?v=8i-ePz130_8

Om det är det här spelpartiet som diskuteras så är det ta mig tusan inte fusk, Magnus spelar ju dåligt och verkar okoncentrerad, till och med jag kunde gjort vissa drag bättre än han och då är jag en riktig amatör på schack.
Magnus må vara bäst i världen på schack, men alla kan ha en dålig dag och förlora, och Magnus verkar tyvärr inte klara av en förlust, har antagligen för en stor press och graciös bild av sig själv, när han till slut förlorar så faller han som en sten, kan sluta väldigt illa rent psykiskt (kanske till och med självmord i värsta fall).
Hans kommer troligen få igenom stämning eller likvid mot Magnus som kommer bli tvungen att punga ut en stor summa pengar till Hans.
Citera
2022-10-24, 17:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Dumjöns, anal beads måste ges signaler från en schackdator och denna teknik fanns inte när Magnus redan som 13 åring vann över den f.d. världsmästaren Karpov. Tekniken existerade inte då men idag kan den köpas av vem som helst.

Varför håller du på och tramsar så här, detta blir ju bara för löjligt. Hans är en överbevisad fuskare i 100+ partier, Magnus bevisade att han tillhörde världstoppen redan som 13-åring och har aldrig ens fått några misstankar om fusk mot sig.
Inga misstankar alls - precis som en mycket skicklig fuskare som aldrig avslöjat sig, alltså. Man får ju inga misstankar riktade mot sig om ingen anar något.

Citat:
Halmgubbe.
Nej, men jag ska visa dig en riktig halmgubbe:
Citat:
Kunde du stoppa deep blue i fickan?
Halmgubbe. Jag har aldrig påstått att man kan det.

Citat:
Dumjöns
Citat:
Varför håller du på och tramsar så här, detta blir ju bara för löjligt.
Tvångstankarna igen - "måste... häva ur mig... personangrepp och... nedvärderande omdömen om vad andra skrivit..."

Men det är klart, klarar du inte av att visa var andra felat med argument, så har du väl inget annat val än att ta till personangrepp och nedvärderande omdömen. Jag hoppas att din sociala förmåga IRL är bättre än här.
Citera
2022-10-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
https://www.youtube.com/watch?v=8i-ePz130_8

Om det är det här spelpartiet som diskuteras så är det ta mig tusan inte fusk, Magnus spelar ju dåligt och verkar okoncentrerad, till och med jag kunde gjort vissa drag bättre än han och då är jag en riktig amatör på schack.
Magnus må vara bäst i världen på schack, men alla kan ha en dålig dag och förlora, och Magnus verkar tyvärr inte klara av en förlust, har antagligen för en stor press och graciös bild av sig själv, när han till slut förlorar så faller han som en sten, kan sluta väldigt illa rent psykiskt (kanske till och med självmord i värsta fall).
Hans kommer troligen få igenom stämning eller likvid mot Magnus som kommer bli tvungen att punga ut en stor summa pengar till Hans.

Att Magnus gör misstag innebär inte att Hans spelar ärligt, tvärtom provoceras misstag ofta fram om man spelar perfekt.
Citera
2022-10-24, 17:26
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Att Magnus gör misstag innebär inte att Hans spelar ärligt, tvärtom provoceras misstag ofta fram om man spelar perfekt.
Att Magnus gör misstag betyder inte heller per automatik att Hans fuskar.
Citera
2022-10-24, 17:29
Medlem
Laureths avatar
Den här schackeliten beter sig verkligen som barnrumpor hela bunten. Anklagelserna haglar och det är drama hela tiden.
Citera
2022-10-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Att Magnus gör misstag betyder inte heller per automatik att Hans fuskar.

Nej precis, bevisen mot Hans är av annan karaktär som jag redan förklarat.
Citera
2022-10-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Den här schackeliten beter sig verkligen som barnrumpor hela bunten. Anklagelserna haglar och det är drama hela tiden.

Nej det är inte att vara barnrumpa att sätta ned foten mot en överbevisad fuskare. Det är jämförbart att inte vilja tävla mot dopade idrottsmän.
Citera
2022-10-24, 17:35
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Nej precis, bevisen mot Hans är av annan karaktär som jag redan förklarat.
De där "bevisen" har ingen som helst betydelse om de är av så pass svag karaktär att de inte räcker för att frånta honom segern. Och det är där vi är just nu. Misstankar som är på tok för svaga. Det du kallar för bevis är inga bevis utan bara misstankar från diverse personer. Hade det handlat om bevis hade redan FIDE agerat.
Citera
2022-10-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
De där "bevisen" har ingen som helst betydelse om de är av så pass svag karaktär att de inte räcker för att frånta honom segern. Och det är där vi är just nu. Misstankar som är på tok för svaga. Det du kallar för bevis är inga bevis utan bara misstankar från diverse personer. Hade det handlat om bevis hade redan FIDE agerat.

I det juridiska målet spelar det ingen roll eftersom Magnus nogsamt undvek att anklaga Hans för fusk i ett specifikt parti. Du har dock fel angående att vinsten inte kunde tas i från Hans för det skedde när Magnus lämnade turneringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in