2022-10-23, 14:31
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag tror att du fått med alla hörda personer.

Nej, det finns inget konkret i materialet som berättar om detta. Dock tycker jag (för egen del) att man kan läsa en del mellan radera i vissa av förhören med ME och någon nära kollega och vän. Hans enorma bekräftelsebehov och hans rätt traumatiska uppväxt, får mig att anta att han som väldigt många andra med hans erfarenheter har en hel del knutar inombords, undantryckta känslor, aggressioner (kan förklara hans bitvis rättshaveristiska sida), starkt självhat (long time failure). Vi saknar som sagt sjukhusjournaler, utlåtanden från kriminalvården, förmodade journaler från avgiftnings kliniken han var på, osv. Borde finnas några journaler/anteckningar från psykologer och läkare där? Annars bygger jag givetvis detta - och lutar mig på - forskning/studier/böcker inom ämnen rörande psykisk ohälsa och trauman, osv. Min gissning är att det var mycket som tyngde hans axlar redan från väldigt unga år, tyvärr.

Jag tror man kan dra ganska stora paralleller, mellan SE uppväxt och familjerelationer med andra krigsbarn, ensamkommande, bortadopterade/fosterhemsplacerade barn, deras erfarenheter och känslor, deras självbilder och frågor, kring varför deras föräldrar "valde" bort dem. Sådana sår är mycket svårläkta, tar oftast en hel livstid att bearbeta, särskilt om de inte får utomstående hjälp och vägledning, vilket jag uppfattat det som via förhören/samtalen med ME att SE aldrig fick som liten, ej heller ville ha som vuxen.

Jag hör vad du säger och håller självklart med.

Det är nog mest jag som är lite mer "försiktig" och efterlängtar förhör, journaler etc som kan ge lite kött på benen gällande hans psykologiska profil.

Även om jag personligen anser att dina tankar är rimliga kommer vi inte längre än rena spekulationer om Stig.
Citera
2022-10-23, 14:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag hör vad du säger och håller självklart med.

Det är nog mest jag som är lite mer "försiktig" och efterlängtar förhör, journaler etc som kan ge lite kött på benen gällande hans psykologiska profil.

Även om jag personligen anser att dina tankar är rimliga kommer vi inte längre än rena spekulationer om Stig.

Med tillgängligt och hårt maskat material kommer vi tyvärr inte längre, det är så sant. Men uppskattar dina tankar och matiga inlägg i tråden.
Citera
2022-10-23, 14:35
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det är ju faktiskt lite "out of character". Om han nu inte var fruktansvärt trött efter en lång dag.

Men han förklarar detta med att han inte visste säkert att det gällde OP, förrän radioprogrammet kl. 1.

Fastän hans fru minns att han ringde från Skandia, före tolv, och berättade att OP blivit skjuten.
Det blir nästan ännu konstigare i så fall att han åkte hem utan att förvissa sig om att det verkligen var statsministern som var skjuten.

Dagen efter var han desto mer intresserad, se nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Kl 11:00 ....1 mars 1986

Engström ska äntligen få lite semester och ta med Maggan till Idre...

Men...

Nej nu ska plötsligt allt ställas in ett dygn för nu jävlar ska media veta att Engström minsann är viktigt vittne som var på brottsplatsen!!

Jaha...

Du drack kaffe 60m ifrån när det verkligen var viktigt
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-10-23 kl. 14:44.
Citera
2022-10-23, 14:42
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Med tillgängligt och hårt maskat material kommer vi tyvärr inte längre, det är så sant. Men uppskattar dina tankar och matiga inlägg i tråden.

Detsamma!

Ja, det vore mer än spännande om det "läcker ut" lite journaler någon gång
Citera
2022-10-23, 16:47
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
...

Citat:
...

Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
...

Citat:
...

Ni "anhängare" kan skriva (nio)kilometerlånga amatörpsykologiska inlägg om varför farbror Engström skulle vara mördare. Fantasin slutar inte att flöda när hans persona beskrivs. Från barndom till femtiotvå års ålder tycks han ha varit rena krutdurken för sin omgivning och sig själv. Ni har inte undrat varför de som träffade honom och kände honom inte alls har beskrivit vad eran fantasi målar upp. Hade det funnits något minsta lilla så hade journalister poliser grävt fram det. Tipsen hade haglat in, på en utpekad statsministermördare, från barndomsvänner, skolkamrater, vänner, grannar, osv. Men icke, Noll och ingenting. Diskrepansen här säger den inget till Er? Är ni så fast i TP/Filters hittepå att ni har blivit helt tondöva för verkligheten...
Citera
2022-10-23, 19:06
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Än en gång håller jag med dig gällande princip allt.

Jag tror vi har lite olika syn och erfarenheter gällande Palmehatet dock. Min personliga erfarenhet, då jag var i tonåren runt MOP, är att Palmehatet var väldigt utbrett och väldigt starkt, i alla samhällsklasser, både bland kvinnor och män, främst män. Jag minns att jag inte riktigt förstod det då, väldigt många människor fick något ytterst unikt i röst och blick när det talade om (eller kommenterade) OP. Något jag aldrig hade upplevt kring någon annan människa, ganska otäckt. Denna uppfattning delas av många jag talat med genom åren, jämnåriga som lite äldre. De svenskar jag upplevt (eller tagit del av) liknande tankar och känslor kring efter MOP, är faktiskt bara Stefan Löfvén och Annie Lööf, väldigt otäckt.

Precis som dig placerar jag motivfrågan långt ner, och tror inte mordet var politiskt alls. Man ska också komma ihåg (tycker jag) att OP faktiskt var på väg bort vid tidpunkten, detta var sannolikt hans sista period som statsminister och partiledare, hans gärning var i det närmaste klar, förutom att det viskades om FN. Många ansåg att han hade gjort skada förvisso, men majoriteten visste ju att han var på väg bort från politiken inom en överskådlig tid. Och att han var en landsförrädare och sprang ryssens ärenden, var det inte särskilt många som trodde öht, bland vanligt folk. Så, jag tror precis som dig, att mordet mer var riktat mot hans kaxiga person, hans uppsyn, hans bitvis rejält nedriga ton. Kanske i kombination med en fix idé kring honom, någon form av psykisk ohälsa och även missbruk.

Mordet var nog inte längre planerat än två tre timmar bort, då gm såg LOP i Gamla Stan eller omkring Grand. Anledningen att han inte sköts utanför Grand tror jag antingen beror på sviktande mod, eller viss behärskning. Jag är inte främmande för att personen eventuellt kan ha tänkt skjuta efter korvkiosken, flytt västerut på Adolf Fredrik Kyrkogata, men planen ändrades då de plötsligt korsade Sveavägen. Anledningen att han inte sköt vid Sari, kan vara så enkelt att han såg vittnet Fauzzi komma gående, väntade därför till korsningen längre fram.

Ska man knöla in SE som gm, tror jag helt enkelt han såg dem runt Sari när han gick norr ut mot bussen, väntade in dem (kanske vid norra anonspelaren) och slog dem sedan följe, att han inte sköt dem tidigare berodde sannolikt på just vittnet NF och att han inte ville göra det direkt utanför Skandias entré. Det är min teori.

Jag var bara barnet 1986. Men jag är nog inte så oenig gällande "palmehatets" utbredning och karaktär. Tror bara inte att det var sådant att var det tillräckligt starkt så kunde lite vemsomhelst tänkas skjuta honom. Men jag tror GM tog intryck av dylika strömningar, dock inte på ett sätt som en normalfungerande person skulle göra. Jag har tidigare jämfört med hur Ausonius tog intryck av strömningar i sin samtid och som han hanterade på ett udda sätt.

Det mest relevanta i strömningarna kan jag tänka mig var att Palme var äcklig, opålitlig, illojal, manipulativ, hade dolda motiv och agendor. Det kosmopolitiska. Det fanns kanske lite antisemitiska drag i detta, jämför karikatyrer av honom.

Skjuta vid Grand hade varit det typiska för den klassiska psykotiske (eller liknande) gärningsmannen med bisarra "motiv" och som skjuter vid möten och liknande och inte har en tanke på att försöka komma undan. Så det är ju bra att kunna sortera bort den mycket vanliga typen vid fall likt detta.

Inknölning av SE blir lite klurigt, ja. Han har förmodligen inte gått norrut från S44 då jag tycker att man nästan säkert kan säga att det gick inte någon buss till Täby från Odenplan förrän omkring kl. 00.10. Om man nu inte gör lite tillägg om vätskekontroll på vägen, men då börjas det med antaganden för att rädda en idé. Och det bör man nog försöka vara återhållsam med.
Citera
2022-10-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nja, ”låst”. Jag har tagit intryck av uppfattningar i denna tråd som talar om ett impulsdåd. Tidigare har jag bedömt SE utifrån ungefär samma kriterier som föreslagna GM i Grand-scenariot. Men jag har svängt och håller med om att impulsmord är rätt sätt att betrakta huvudscenariot gällande SE på (sen finns ju andra idéer).

Och då kommer man inte ifrån att det rör sig om en ytterst extrem kontrollförlust. Och ytterst extrema beteenden manifesteras inte endast en gång (om inte rör sig om tillfällig patologi). Så ser mina tankeled ut, men det svajar kanske i något hopp.

Jag lägger ringa vikt vid ”psykologisering” av uppväxten i relation till graden av trolighet i ett gärningsmannskap. Den här eventuella impulskontrollproblematiken hade väl visat sig i avbrutna studier, korta anställningar, ungdomsbrottslighet osv. Hur lill-Stig hanterade motgångar osv, det hoppar jag nog gärna över när funderar på olika möjliga GM. Men jag förstår att man kan bli väldigt intresserad av en persons bakgrund då det ofta är spännande i sig.

Och om man visste att SE var GM, då bleve även jag intresserad.
Har du själv eller nån vän snedtänt på fyllan. Eller om du sett nån på lokal eller fest.

Personlighetsförändrad, aggressivitet.

Alkohol och vapen är ingen bra kombo.

Tror man går runt problemet då det är en del av svensk kultur att dricka alkohol.

Tycker vi borde djupdyka i detta problem.

Men så är det med SE i många perspektiv. För vanlig, lite ovanlig, lite som en Flashbackare, MOP-intresserad.... lite udda
Citera
2022-10-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag var bara barnet 1986. Men jag är nog inte så oenig gällande "palmehatets" utbredning och karaktär. Tror bara inte att det var sådant att var det tillräckligt starkt så kunde lite vemsomhelst tänkas skjuta honom. Men jag tror GM tog intryck av dylika strömningar, dock inte på ett sätt som en normalfungerande person skulle göra. Jag har tidigare jämfört med hur Ausonius tog intryck av strömningar i sin samtid och som han hanterade på ett udda sätt.

Det mest relevanta i strömningarna kan jag tänka mig var att Palme var äcklig, opålitlig, illojal, manipulativ, hade dolda motiv och agendor. Det kosmopolitiska. Det fanns kanske lite antisemitiska drag i detta, jämför karikatyrer av honom.

Skjuta vid Grand hade varit det typiska för den klassiska psykotiske (eller liknande) gärningsmannen med bisarra "motiv" och som skjuter vid möten och liknande och inte har en tanke på att försöka komma undan. Så det är ju bra att kunna sortera bort den mycket vanliga typen vid fall likt detta.

Inknölning av SE blir lite klurigt, ja. Han har förmodligen inte gått norrut från S44 då jag tycker att man nästan säkert kan säga att det gick inte någon buss till Täby från Odenplan förrän omkring kl. 00.10. Om man nu inte gör lite tillägg om vätskekontroll på vägen, men då börjas det med antaganden för att rädda en idé. Och det bör man nog försöka vara återhållsam med.

Varför kan man bara nästan säga att det inte gick att komma till Täby från Odenplan förren kl 00:10 ?

Det är väl snarare så att antingen kan man eller inte ?

Kan han välja att gå norrut även om det inte gäller just denna buss du nämner ?
Citera
2022-10-23, 20:00
Avstängd
Citat:
Varför kan man bara nästan säga att det inte gick att komma till Täby från Odenplan förren kl 00:10 ?

Exfrun berättar ju att han som regel brukar ta nattbussen från Odenplan när han jobbade sena kvällar. Och det lär man ju säga att han gjorde den aktuella fredagen? Att SE var törstig var väl regel före undantag, vilket även exfrun säger. Han hade ju även denna fredag "druckit middag". Lägg till att SE enligt samma exfru ogillade att vara i city och runt centralen sena kvällar. Därför, anser jag att det mest troliga är att SE var på väg norrut, antagligen var även tanken att släcka törsten en halvtimme innan den trista bussresan mot Täby, för att bege sig mot en ännu tristare skidsemester.
Citera
2022-10-23, 21:22
Medlem
Citat:
Exfrun berättar ju att han som regel brukar ta nattbussen från Odenplan när han jobbade sena kvällar. Och det lär man ju säga att han gjorde den aktuella fredagen? Att SE var törstig var väl regel före undantag, vilket även exfrun säger. Han hade ju även denna fredag "druckit middag". Lägg till att SE enligt samma exfru ogillade att vara i city och runt centralen sena kvällar. Därför, anser jag att det mest troliga är att SE var på väg norrut, antagligen var även tanken att släcka törsten en halvtimme innan den trista bussresan mot Täby, för att bege sig mot en ännu tristare skidsemester.

En sak som är väldigt märkligt...

Ca mellan 10-20 sek efter så kontaktade 2 taxibilar centralen för att larma..

Detta måste ju Engström haft kännedom när han anländer till brottsplatsen!

Ändå känner Engström att det är otroligt viktigt att RB åker in för att kolla Engströms utstämplingstid

Kände Engström att han kunde bidra med en mer exakt tid för mordet?

Eller visste den nogranne Engström att utstämplingstiden gick något efter fröken ur och hoppades att tiden RB skulle leverera till Engström var 23:21 eller 23:22 och sen inte dubbelkolla med fröken ur ?

Det hade isåfall gett Engström ett visst alibi för stunden...
Citera
2022-10-24, 07:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
En sak som är väldigt märkligt...

Ca mellan 10-20 sek efter så kontaktade 2 taxibilar centralen för att larma..

Detta måste ju Engström haft kännedom när han anländer till brottsplatsen!

Ändå känner Engström att det är otroligt viktigt att RB åker in för att kolla Engströms utstämplingstid

Kände Engström att han kunde bidra med en mer exakt tid för mordet?

Eller visste den nogranne Engström att utstämplingstiden gick något efter fröken ur och hoppades att tiden RB skulle leverera till Engström var 23:21 eller 23:22 och sen inte dubbelkolla med fröken ur ?

Det hade isåfall gett Engström ett visst alibi för stunden...

Visste allmänheten om en sådan sak, att ett samtal skulle kunna tidsbestämmas? Har inte fröken Ur lagts på LAC-banden i efterhand, efter redigeringar?

I bröderna Poutiainens bok verkar det som att inte en klocka går rätt. Tiderna i sambandscentralen ser ut att ha korrigerats i efterhand. Vilken är egentligen den referensklocka som utredningen har gått efter?

Hur som helst:

AD stod en bit ifrån när han ringde men HJ stod precis jämsides med kroppen om jag har förstått rätt.

Vill minnas att SE nämner den vita taxibilen. Men den uppgiften kan han ha fått från media.

Han uppfattar inget av HJ:s u-sväng, och att två bilar till parkerar framför. Han ser inte AB i porten eller SG:s gäng. Han ser inte JÅS flyga ut och skynda fram till bilarna. Han ser bara det som har stått i media?

Tillsammans med RB resonerar sig SE fram till att han kom ut på gatan kl 23:20. Problemet då är att han de facto är en minut för tidig ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-10-24 kl. 07:43.
Citera
2022-10-24, 08:12
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Eftersom det inte finns någon tidtabell för aktuella bussar 1985-86. Jag har nyligen skrivit om saken här och lagt ut tunnelbanans tidtabell.

Sammanfattningsvis. 1978 invigs röda linjens förlängning till Mörby Centrum samtidigt med bussterminalen vid Danderyds sjukhus. Det trafikupplägg som då införs gäller än idag. Bussar till Täby går från Danderyds sjukhus. När tunnelbanan inte går förlängs busslinjerna 690 och 691 och går från Odenplan. Då och endast då.

Gällande 1986, de tunnelbanelinjer som hade nattrafik gick alla dagar till kl. 02-03, de som inte hade det gick till omkring 00. Mörby hade inte nattrafik och sista turen gick från T-centralen kl. 23.48. Därefter, som det står i tidtabellen, "Se nattbuss 690, 691". Första nattbuss torde gått omkring 00:10-15 från Odenplan.

Vare sig före eller efter 1986 går några Täbybussar från Odenplan så länge tunnelbanan går (något år då saken är känd). Idag går första buss från Odenplan kl. 01.29, dvs efter det att tunnelbanan slutat gå.

Ja, SE kan såklart gå norrut istället för att ta snabbaste vägen hem. Det bär dock prägel av att göra tilläggsantaganden för att rädda en idé.

Citat:

Hon uppger väl att det vanliga var att SE tog tunnelbanan till Mörby och buss därifrån. Om han jobbade "väldigt sent" tog han nattbussen.

---

Sen pratar hon om bussar från Jarlaplan och Valhallavägen. Det var fallet före 1978 och T-banan till Mörby. Då gick alla Täbybussar därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in