Citat:
Hej!
Som sagt...
Vi är inte överens på vissa bitar och det är helt OK!
Du verkar "låst" kring en "svår impulskontrollstörning" och jag ser inte att något sådant är ett måste för att kunna begå gärningen. Det måste inte röra sig om en person som för jämnan har en så pass allvarlig impulskontrollproblematik att det påverkar det vardagliga livet eller har gjort kraftiga avtryck i biografin.
Du lägger ingen vikt vid uppväxten medans jag känner tvärtom.
En impulskontroll (eller brist på sådan) är något man generellt föds med om vi exkluderar skador på hjärnan. Så en djupdykning av Stigs barndom och uppväxt hade varit mer än givande.
Hur var han som barn? Som tonåring? Hur hanterade han motgångar etc?
Den stora skillnaden (enligt mig) med Stig och flera andra gärningsmän är att han föddes in i en överklass och fortsatte att existera i en sådan. Det ger en illusion av en ordnad tillvaro som många andra inte har.
Jag är mer nyfiken på vad som fanns bakom den illusionen.
Vi vet ju redan nu att ekonomiskt gick det inte ihop. Kronofogden ska ha knackat på hemma i Täby etc. Han ska regelbundet ha fått bidrag av "Engström pengar" för att få tillvaron att gå ihop.
Hur hade hans tillvaro sett ut om han inte var född in i en överklass och om det inte fanns några "Engström pengar"? Hade vi då haft den där personen som bodde i hyresrätt tex?
Som sagt..Självklart håller jag med om slutsatsen du drar av det vi vet. Jag hävdar bara (fortfarande) att det finns stora hål när det kommer till profilbyggandet av personen Stig.
Jag nöjer inte mig med en alkoholiserad snackpåse till reumatiker som har födds in i en överklass och som omgivningen inte riktigt tog på allvar. Jag behöver mer för att kunna avgöra om det finns en psykologisk rimlighet för honom att kunna begå brottet eller inte.
Jag behöver som sagt mer än ME och döttrarna Glaser.
Som sagt...
Vi är inte överens på vissa bitar och det är helt OK!
Du verkar "låst" kring en "svår impulskontrollstörning" och jag ser inte att något sådant är ett måste för att kunna begå gärningen. Det måste inte röra sig om en person som för jämnan har en så pass allvarlig impulskontrollproblematik att det påverkar det vardagliga livet eller har gjort kraftiga avtryck i biografin.
Du lägger ingen vikt vid uppväxten medans jag känner tvärtom.
En impulskontroll (eller brist på sådan) är något man generellt föds med om vi exkluderar skador på hjärnan. Så en djupdykning av Stigs barndom och uppväxt hade varit mer än givande.
Hur var han som barn? Som tonåring? Hur hanterade han motgångar etc?
Den stora skillnaden (enligt mig) med Stig och flera andra gärningsmän är att han föddes in i en överklass och fortsatte att existera i en sådan. Det ger en illusion av en ordnad tillvaro som många andra inte har.
Jag är mer nyfiken på vad som fanns bakom den illusionen.
Vi vet ju redan nu att ekonomiskt gick det inte ihop. Kronofogden ska ha knackat på hemma i Täby etc. Han ska regelbundet ha fått bidrag av "Engström pengar" för att få tillvaron att gå ihop.
Hur hade hans tillvaro sett ut om han inte var född in i en överklass och om det inte fanns några "Engström pengar"? Hade vi då haft den där personen som bodde i hyresrätt tex?
Som sagt..Självklart håller jag med om slutsatsen du drar av det vi vet. Jag hävdar bara (fortfarande) att det finns stora hål när det kommer till profilbyggandet av personen Stig.
Jag nöjer inte mig med en alkoholiserad snackpåse till reumatiker som har födds in i en överklass och som omgivningen inte riktigt tog på allvar. Jag behöver mer för att kunna avgöra om det finns en psykologisk rimlighet för honom att kunna begå brottet eller inte.
Jag behöver som sagt mer än ME och döttrarna Glaser.
Sympatiskt inlägg. Jag delar till fullo dina tankar kring SE barndom, uppväxt, föräldrarnas bortprioritering av honom, hans bitvisa rotlöshet (både familjära, uppryckningen från Indien för att placeras i ny främmande världsdel, den nya kulturen i Sverige). Från min horisont påverkar detta ett barn oerhört, förstör den naturliga utvecklingsprocessen hos ett barn. Att SE kände sig oönskad av sina föräldrar - även om de påstår att de ville hans bästa - är ytterst naturligt, och att detta förföljt honom genom hela livet är både naturligt och rimligt. Jag har genom åren försökt så detta frö i tråden, men alltid blivit utskrattad och förminskad pga detta (av motståndarna till SE-teorin). Skönt att även du belyser detta. Som du säger, eller indikerar, tror jag att det är precis här som roten till det (eventuellt) onda i SE uppstod, är en bidragande orsak till både alkoholmissbruk, bitvisa självhat, förmodade depressioner, undertryckta känslor och aggressioner, vilket kan ha fått honom att (eventuellt) orsakat en fix idé kring Palme, närt ett hat och faktiskt kan ha utfört dådet.