2022-10-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Ingen har direkt sagt att Hans fuskade OTB i den matchen. Men några du kan söka på:

Daniel Naroditsky
Hikaru Nakamura (duh)
Ben Finegold
Ian Nepomniatchi
Fabiano Caruana

Alla dessa har i intervjuer och youtubefilmer insinuerat att Hans kanske fuskat OTB men definitivt fuskat på chess.com - där råder det inga som helst tvivel. Danny Rensch har publicerat utdrag av en konversation mellan honom och Hans angående tidigare fuskande.

Flera av dessa har dessutom berättat att det länge varit allmänt känt att Hans är en fuskare och att det även förekommit återkommande misstankar om fusk OTB. Detta är unikt för Hans så andra unga spelare som har klättrat snabbt har inte blivit misstänkta för fusk.

Bevisen mot Hans är alltså långt mer än bara en snabb ökning av rating men det krävs hög spelstyrka för att till fullo kunna förstå bevisen mot Hans. Av det skälet är det klokt att inte anklaga honom publikt eftersom en jury inte har denna kompetens av schack.
Citera
2022-10-22, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Den psykoanalys av Hans som jag länkade till tog upp långt mer än kroppsspråket även om det också berördes.

Psykoanalys och kroppsspråk har noll och intet bevisvärde anser jag.

Även bristande analys av sina egna partier är tveksamt som bevis. Tänk om Niemann trollat i analyserna av en eller annan anledning. Kanske för att få andra att tro att han fuskat och provocera fram anklagelser eller bara för att psyka sina motståndare. Carlsen gick i fällan!

Jag saknar fortfarande en rimlig teori om hur fusket ska ha gått till (över brädet alltså). Var fanns medhjälparen och hur fick den fram meddelanden till Niemann?

Har det kommit anklagelser om fusk även i amerikanska mästerskapen? Niemann klarade sig väl hyfsat där.
Citera
2022-10-22, 21:30
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Psykoanalys och kroppsspråk har noll och intet bevisvärde anser jag.

Även bristande analys av sina egna partier är tveksamt som bevis. Tänk om Niemann trollat i analyserna av en eller annan anledning. Kanske för att få andra att tro att han fuskat och provocera fram anklagelser eller bara för att psyka sina motståndare. Carlsen gick i fällan!

Jag saknar fortfarande en rimlig teori om hur fusket ska ha gått till (över brädet alltså). Var fanns medhjälparen och hur fick den fram meddelanden till Niemann?

Har det kommit anklagelser om fusk även i amerikanska mästerskapen? Niemann klarade sig väl hyfsat där.
Nej, det finns faktiskt ingen rimlig teori om hur Hans skulle ha fuskat i OTB games.
En elektronisk grunka av något slag skulle vara nödvändig att bära med sig och med tanke på att spelarna blir noggrant undersökta med högklassiga detektorer kan vi eliminera den teorin.
Jag har själv testat med enklare detektorer som jag har för hemmabruk och de ger utslag direkt på mindre föremål än en mottagare med vibrator skulle ha gett.

Sen misstänker jag personligen att många elitschackspelare har bokstavskombinationer eller annan form av social störning. Bara kolla t ex Hikaru eller Finegold så förstår man. Hans ser också ut att ha något mysko och han är lite wacky i sin attribut plus att han är väldigt ung och kanske inte van vid större mediala situationer.
Citera
2022-10-22, 21:47
Medlem
crocodilelilos avatar
Kan inte se att ni har länkat till Chess.com’s rapport.

Citat:
We present evidence in this report that Hans likely cheated online much more than his public
statements suggest. However, while Hans has had a record-setting and remarkable rise in rating
and strength, in our view there is a lack of concrete statistical evidence that he cheated in his game
with Magnus or in any other over-the-board (“OTB”)—i.e., in-person—games. We are presenting
our findings here and will cooperate with FIDE on any further investigation.

Citat:
Despite the public speculation on these questions, in our view, there is no direct evidence that proves Hans cheated at the September 4, 2022 game with Magnus, or proves that he has cheated in other OTB games in the past.
That said, as set forth more fully below in Section X, we believe certain aspects of the September 4 game were suspicious, and Hans’ explanation of his win post-event added to our suspicion. As to his OTB play more generally, in Section VII below we discuss what we believe are apparent anomalies in Hans’ rise in OTB rating. Of note, we discuss how Hans became the fastest rising top player in Classical OTB chess in modern recorded history much later in life than his peers and did it after we had removed him from playing on our site in 2020.

https://www.chess.com/blog/CHESScom/hans-niemann-report
Citera
2022-10-22, 21:50
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Nej, det finns faktiskt ingen rimlig teori om hur Hans skulle ha fuskat i OTB games.
En elektronisk grunka av något slag skulle vara nödvändig att bära med sig och med tanke på att spelarna blir noggrant undersökta med högklassiga detektorer kan vi eliminera den teorin.
Jag har själv testat med enklare detektorer som jag har för hemmabruk och de ger utslag direkt på mindre föremål än en mottagare med vibrator skulle ha gett.

Sen misstänker jag personligen att många elitschackspelare har bokstavskombinationer eller annan form av social störning. Bara kolla t ex Hikaru eller Finegold så förstår man. Hans ser också ut att ha något mysko och han är lite wacky i sin attribut plus att han är väldigt ung och kanske inte van vid större mediala situationer.

Just detta är väl något som kritiserades av bland annat Nepo och sedan Carlsen efter han drog sig ur. Det var inga detektorer första dagarna av Sinquefield. För man såg bilder dagen efter att dom började scanna av folk.
Citera
2022-10-22, 21:50
Medlem
En anledning jag ser också (självklart inge bevis) är att han blandar helt otroliga partier med väldigt dåliga. Ska bli intressant att följa honom nu när han garanterat inte kommer fuska (om han ens gjort det på OTB).
Citera
2022-10-22, 22:32
Medlem
Onaniprodukts avatar
Jag har en fundering: Vad för slags detektorer används? Om det endast är signaler de kan upptäcka så går det ju att ha tidsinställd elektrisk utrustning på sig, eller?

Vad sägs om sådana där jättesmå bluetooth-hörlurar som förs in i hörselgången (så långt att man måste ta ut de med en liten magnet)? Skulle dessa upptäckas om de är tidsaktiverade, alltså inaktiva (stand-by) vid själva skanningen?

Ser dessutom ut som att de inte skannar huvudet särskilt ofta.

Edit: I alla fall, vare sig han fuskade eller inte, så har jag aldrig tidigare sett en spelare som spelar så bra, men förklarar sitt spel så dåligt (eller inte alls).
Citera
2022-10-22, 23:34
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Jag har en fundering: Vad för slags detektorer används? Om det endast är signaler de kan upptäcka så går det ju att ha tidsinställd elektrisk utrustning på sig, eller?

Vad sägs om sådana där jättesmå bluetooth-hörlurar som förs in i hörselgången (så långt att man måste ta ut de med en liten magnet)? Skulle dessa upptäckas om de är tidsaktiverade, alltså inaktiva (stand-by) vid själva skanningen?

Edit: I alla fall, vare sig han fuskade eller inte, så har jag aldrig tidigare sett en spelare som spelar så bra, men förklarar sitt spel så dåligt (eller inte alls).
Undrar samma. Väldigt fascinerande det här men förstår inte hur de inte kan uttala sig om hur man tror han fuskat? På vilka sätt kan man fuska i en sån här turnering, sitter det folk i publiken som kan ge tecken (antar inte då det skulle vara misstänkt att lyfta blicken från bordet)?
Citera
2022-10-23, 01:27
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
En anledning jag ser också (självklart inge bevis) är att han blandar helt otroliga partier med väldigt dåliga. Ska bli intressant att följa honom nu när han garanterat inte kommer fuska (om han ens gjort det på OTB).
Det finns spelare som spelar lite varannandagshockey, t ex Ivanchuk som kan spela mediokert ibland men plötsligt blixtra till när det stämmer och då har han smiskat spelare som t ex Magnus och Kasparov.
Mikhail Tal kunde också vara sån och det finns fler exempel så det är i min värld ingen misstanke.
Citera
2022-10-23, 01:47
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt

Tydligen någon slags superdyr silikon-detektor vid världsmästerskapen och tillhörande stor-spel. På en mer lokal nivå, där prissumman kanske är 5 000kr, finns inte de slags resurserna.
Citera
2022-10-23, 03:31
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Första frågan är ändå om det ens är möjligt att ställa Magnus till rätta i USA.
Sedan har Hans medgett att han har fuskat analys av statistik behövs inte.

Nu är det ju inte fusket online för länge sen, det han medgett, som är föremål för detta rättsfall, och förstått att hans fusk i nutid bevisats statistiskt.
Citera
2022-10-23, 03:56
Medlem
Giant Squids avatar
Det här är ju grovt förtal som skadar hela hans karriär. Och finns det inga bevis så behövs han straffas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in