Citat:
Ursprungligen postat av
alamos
Psykoanalys och kroppsspråk har noll och intet bevisvärde anser jag.
Även bristande analys av sina egna partier är tveksamt som bevis. Tänk om Niemann trollat i analyserna av en eller annan anledning. Kanske för att få andra att tro att han fuskat och provocera fram anklagelser eller bara för att psyka sina motståndare. Carlsen gick i fällan!
Jag saknar fortfarande en rimlig teori om hur fusket ska ha gått till (över brädet alltså). Var fanns medhjälparen och hur fick den fram meddelanden till Niemann?
Har det kommit anklagelser om fusk även i amerikanska mästerskapen? Niemann klarade sig väl hyfsat där.
Nej, det finns faktiskt ingen rimlig teori om hur Hans skulle ha fuskat i OTB games.
En elektronisk grunka av något slag skulle vara nödvändig att bära med sig och med tanke på att spelarna blir noggrant undersökta med högklassiga detektorer kan vi eliminera den teorin.
Jag har själv testat med enklare detektorer som jag har för hemmabruk och de ger utslag direkt på mindre föremål än en mottagare med vibrator skulle ha gett.
Sen misstänker jag personligen att många elitschackspelare har bokstavskombinationer eller annan form av social störning. Bara kolla t ex Hikaru eller Finegold så förstår man. Hans ser också ut att ha något mysko och han är lite wacky i sin attribut plus att han är väldigt ung och kanske inte van vid större mediala situationer.