Citat:
Ursprungligen postat av
Buffymylove
Tja, klart man kan göra det, jag skulle inte envisas att kalla någon som känner att de är trans för Bengt om personen vill heta Linda. Men min tanke är väl att att känna det ena eller andra snarare handlar om snäva könsroller och om dessa vidgades så skulle färre ”känna” att de helt enkelt måste vara kvinna för att de inte uppfyller idéer om manlighet tex. Eller att kvinnorollen innehåller förväntningar som vissa inte känner sig bekväma i och därför är det enklare att ”vara man” . Att det verkar finnas en överrepresentation av detta i autismspektrat är rätt intressant.
Och att det finns skillnader i att vara född kvinna, och att de erfarenheterna kommer vara något annat än födda män som senare identifierar/känner sig som kvinnor.
Visst är det så, att om våra traditionellt hårt åtsnörda könsroller blir mer breda och fria, så är det många fler som mår bättre i dem som människor.
Men jag tror på de människor som trots uppenbar fysik som säger något annat till mig, faktiskt kan uppelva sig själva tillhöra det andra könet.
bara för att jag (eller samhället) inte kan förklara varför det är så, så betyder ju inte detta att det är mindre sant för det.
Med mer forskning kring hur identifikationer kring ett "själv" fungerar i hjärnan och hur det skapas i fosterstadiet eller senare...så kanske vi en dag kan förklara dessa fenomen.
Men, tills vidare tycker jag nog vi ska acceptera att människor måste få lov leva så som de nu upplever att de själva mår bäst av, inget som andra eller ett samhälle ska lägga sig i.