2022-10-22, 09:25
Medlem
Det är en fantastisk dokumentär.

I filmen framkommer även att barn nu identifierar sig som olika djur och svarar på lärares frågor med t.ex. lätet ”Mjau” och detta får inte ifrågasättas eftersom det anses vara en ”queer” identitet.
Citera
2022-10-22, 09:28
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Jaha, där blev man diskvalificerad.
Att konstatera sig inte kunna föda vid viss tidpunkt är pga yttre faktor. Den biologiska uppbyggnaden är sådan att kvinnan föder barn.

En kvinna är en som kan föda barn
Och en man är en som aldrig kan föda barn
Citera
2022-10-22, 09:29
Avslutad
Jag identifierar mig som " den sexigaste människan " och " den rikaste " . Ni är sexitiska och pengafobiska om ni inte vill ligga med mig och vägrar ge mig saker gratis om mitt bankomatkort skulle vara pengafobiskt mot mig.
Citera
2022-10-22, 09:35
Medlem
Buffymyloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ja du, det är väl något som fortsatt kräver forskning för att vi helt ska förstå.
Bevisligen så kan det ju inte vara något "faktum" för andra att avgöra, eftersom du i alla tider har haft människor som alltså inte känner sig som det som de har, eller andra tror de har, mellan benen, eller hur?

varför inte låta människor själva avgöra sitt "faktum" i saken och sluta tvinga in folk där de inte känner sig hemma?
Tja, klart man kan göra det, jag skulle inte envisas att kalla någon som känner att de är trans för Bengt om personen vill heta Linda. Men min tanke är väl att att känna det ena eller andra snarare handlar om snäva könsroller och om dessa vidgades så skulle färre ”känna” att de helt enkelt måste vara kvinna för att de inte uppfyller idéer om manlighet tex. Eller att kvinnorollen innehåller förväntningar som vissa inte känner sig bekväma i och därför är det enklare att ”vara man” . Att det verkar finnas en överrepresentation av detta i autismspektrat är rätt intressant.

Och att det finns skillnader i att vara född kvinna, och att de erfarenheterna kommer vara något annat än födda män som senare identifierar/känner sig som kvinnor.
Citera
2022-10-22, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffymylove
Tja, klart man kan göra det, jag skulle inte envisas att kalla någon som känner att de är trans för Bengt om personen vill heta Linda. Men min tanke är väl att att känna det ena eller andra snarare handlar om snäva könsroller och om dessa vidgades så skulle färre ”känna” att de helt enkelt måste vara kvinna för att de inte uppfyller idéer om manlighet tex. Eller att kvinnorollen innehåller förväntningar som vissa inte känner sig bekväma i och därför är det enklare att ”vara man” . Att det verkar finnas en överrepresentation av detta i autismspektrat är rätt intressant.

Och att det finns skillnader i att vara född kvinna, och att de erfarenheterna kommer vara något annat än födda män som senare identifierar/känner sig som kvinnor.

Visst är det så, att om våra traditionellt hårt åtsnörda könsroller blir mer breda och fria, så är det många fler som mår bättre i dem som människor.

Men jag tror på de människor som trots uppenbar fysik som säger något annat till mig, faktiskt kan uppelva sig själva tillhöra det andra könet.
bara för att jag (eller samhället) inte kan förklara varför det är så, så betyder ju inte detta att det är mindre sant för det.
Med mer forskning kring hur identifikationer kring ett "själv" fungerar i hjärnan och hur det skapas i fosterstadiet eller senare...så kanske vi en dag kan förklara dessa fenomen.
Men, tills vidare tycker jag nog vi ska acceptera att människor måste få lov leva så som de nu upplever att de själva mår bäst av, inget som andra eller ett samhälle ska lägga sig i.
Citera
2022-10-22, 09:54
Medlem
distraktions avatar
Någon som kan föda barn om kroppen funkar som den ska. Kommer in i puberteten och får tuttar och mens. Någon som aldrig haft en flashbackdase dinglandes mellan benen.
Det där transtramset bör förpassas tillbaka till en marginell ickefråga vilket den procentuellt sett är. Totalt uppblåst fråga som saknar större relevans. Vill män operera om sig visst men de blir inte kvinnor. Kvinnor som opererar sig för att likna män blir inte en man heller. Jävla befängd värld vi lever i.
Citera
2022-10-22, 10:50
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Bara den lilla detaljen är längder inte är jämförbara mätenhet med könsidentifikationer.

Men grejen är ju att vad man identifierar sig som faktiskt inte behöver ha med realiteten att göra.
Fakta är fakta. Fakta är viktigt. Realiteten är viktig. Sanningen är viktig.

Kan du förklara för mig varför du kan skriva ett inlägg här på Flashback? Hur kan det komma sig att du existerar?
Citera
2022-10-22, 12:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Du svarade frågan själv - de är kvinnor.

Och att de enligt dig inte kan föda är pga yttre faktor.

Vilka andra faktorer än ”yttre” finns det i detta fall?
Citera
2022-10-22, 13:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Nu pratade jag om de som har avvikelser i kromosomerna. Då måste man ju gå efter andra saker om ungen är kille eller inte. Om kromosomerna inte passar med det man ser på barnets kropp så måste man vara lite lyhörd. Har man en slags blandning så kan det komma att påverka hur man uppfattar sig själv. Jag tycker inte att man ska kalla folk missfoster för att de är intersex. Och sedan påstå att vi måste bevara det binära och bara förneka att det finns barn som kroppsligen råkar ha båda könens egenskaper. De måste ju också få ha ett kön. Inte bara du föddes som missfoster så du har inget kön.

man kan tycka vad man vill, men "missfoster" är dock även det korrekt, då det avser en mssbildad varelse. vilket i alla avseenden är korrekt.

sen är defintionen av man resp kvinna inte enkommet kromoson uppsättning, även om det naturligtvis räcker oerhört långt.

det finns inga barn som kropsligen är man+kvinna. könsorganen som används som en av komponenterna i för män resp kvinnor är mer vad du kan lösa med en skalpell.

Citat:
Förr hade man en linjal. Var barnets penis för kort kapade man bort den och skapade en slida. Var den längre så uppfostrade man barnet som pojke, fastän det kanske bara var en lång klitoris. Detta är mindre än ett decennium sedan. Vad föräldrarna tyckte sket man i.

Ja, och det är ju ett utmärkt bevis på att det inte räcker med att skära eller dekorera lite för att säga, titta nu är du man eller kvinna .
Citera
2022-10-22, 18:23
Medlem
psaks avatar
Ytterst sevärd film! Rätt häpnadsväckande att den kan göras i dessa dagar.
Bland det bästa med den är att han tar upp västfokuset, när han åker till savannen och frågar kenyanska infödingar om vad som sker om en man skulle börja känna sig som kvinna (jävligt rolig scen f ö )
Inte oväntat blir slutsatsen att diskussionen från första början är en rent västerländsk grej och att rota vidare i är då varför och hur det blivit så.
Citera
2022-10-22, 18:39
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Ytterst sevärd film! Rätt häpnadsväckande att den kan göras i dessa dagar.
Bland det bästa med den är att han tar upp västfokuset, när han åker till savannen och frågar kenyanska infödingar om vad som sker om en man skulle börja känna sig som kvinna (jävligt rolig scen f ö )
Inte oväntat blir slutsatsen att diskussionen från första början är en rent västerländsk grej och att rota vidare i är då varför och hur det blivit så.

Håller med dig om att det är en väldigt sevärd film (väldigt skrämmande) samt att scenen när han åker till Afrika är så talande.
Det senaste i galenskaperna jag har sett kring det här ämnet är att det till och med finns domare i USA:s högsta domstol som inte kan/vill definiera vad en kvinna är.
Citera
2022-10-22, 20:32
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Att konstatera sig inte kunna föda vid viss tidpunkt är pga yttre faktor. Den biologiska uppbyggnaden är sådan att kvinnan föder barn.

En kvinna är en som kan föda barn
Och en man är en som aldrig kan föda barn

Och har man aldrig varit fertil så är man ingen riktig kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in