2022-10-21, 18:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nähä, men om någon har manliga könshormoner, är det en man eller kvinna då?

beror på om det är en kvinna eller man, könshormonerna är ju i dagligt tal östrogen, testosteron och progesteron och de har ju både män och kvinnor. men "någon" är ju per defintion inte man eller kvinna.

så det är att snurra till det, typ som om du frågade den kvinliga hunden , dvs en tik, och sen skrev ner svaret du fick och utgick ifrån det.
Citera
2022-10-21, 18:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ok, men de som säger att en kvinna är en individ med kvinnliga könsorgan anser väl att det ÄR en kvinna om den har kvinnliga könsorgan? Och struntar i kromosomerna?

Och de som säger att en kvinna är en individ med XX-kromosomer säger väl att individen med XY INTE är kvinna? Trots könsorganen?

Länka till ett verkligt case som stämmer på beskrivningen är du snäll. Jag är lite skeptisk, men jag ger dig ändå en chans eftersom jag kan ha fel.
Citera
2022-10-21, 18:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
beror på om det är en kvinna eller man, könshormonerna är ju i dagligt tal östrogen, testosteron och progesteron och de har ju både män och kvinnor. men "någon" är ju per defintion inte man eller kvinna.

så det är att snurra till det, typ som om du frågade den kvinliga hunden , dvs en tik, och sen skrev ner svaret du fick och utgick ifrån det.
Sorry menade könskromosomer.

Om någon har manliga könskromosomer, är det en man eller kvinna då?
Citera
2022-10-21, 18:57
Avstängd
Citat:
Sorry menade könskromosomer.
ah XY.

Citat:
Om någon har manliga könskromosomer, är det en man eller kvinna då?

Det är antigen en man eller en kvinna med manliga könskromsoner. det är mao inte bägge delarna samtidigt, eller kan hoppa mellan de olika tillstånden.

grovt förenklat.. ( i vanliga fall så pratar man om "kvinna med sjukdom/syndrom/genfel" i fallet med Y kromsomer)
Citera
2022-10-21, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slö
ah XY.
Det är antigen en man eller en kvinna med manliga könskromsoner. det är mao inte bägge delarna samtidigt, eller kan hoppa mellan de olika tillstånden.

grovt förenklat.. ( i vanliga fall så pratar man om "kvinna med sjukdom/syndrom/genfel")
Ja det är ju exakt det jag frågar : vilket är det?

Man med genvariation eller kvinna med genvariation?
Citera
2022-10-21, 19:35
Avstängd
Citat:
Ja det är ju exakt det jag frågar : vilket är det?

ett av de två.

Citat:
Man med genvariation eller kvinna med genvariation?

xy är den manliga gentypen, så "man" eller "kvinna med genvariation"
Citera
2022-10-21, 19:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Länka till ett verkligt case som stämmer på beskrivningen är du snäll. Jag är lite skeptisk, men jag ger dig ändå en chans eftersom jag kan ha fel.
Det upptäcks främst inom idrotten av naturliga skäl.

Stella Walsh tävlade hela livet som kvinna men vid obduktion ansågs hon vara man. Santhi Soundarajan blev av med sina medaljer efter att ha misslyckats på gentest, likaså Maria Jose Martinez-Patino.

Till exempel:
”Her test results, when they finally came, were a shocker: although she had the outward anatomy of a woman, her cells had the male sex chromosome XY. The first sex test that she had passed, on the basis of which she was given her certificate, must have been a false positive.”

https://caravanmagazine.in/periscope/santhi-soundarajan-and-flawed-science-sex
Citera
2022-10-21, 19:42
Medlem
Stakeholders avatar
Det finns män XY och kvinnor XX. Resten är hybrider och är ganska få? Varför har man då all denna diskussion?

Känns som vi missat något.
Citera
2022-10-21, 19:49
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Det är nån som kan föda barn.

Jaha, där blev man diskvalificerad.
Citera
2022-10-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FITTSTAT
Blöder man en vecka utan att dö så är man en kvinna. Har man mens, då är man en kvinna, kan man föda barn, då är man en kvinna.

Oj. min kompis med PCO som inte har mens blev plötsligt icke kvinna.
Citera
2022-10-21, 19:52
Medlem
Rätt enkelt, du behöver identifiera dig som en kvinna, dvs känna att du är en kvinna.
Citera
2022-10-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
XX-kromosom är en kvinna oavsett vad man "definierar" sig som.

Om man har XXY då? Och om man har bara X?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in