2022-10-22, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Undrar om jag hade kunnat få 2.0 om jag ansträngt mig? Hade lätt för mig i skolan och gjorde provet mest på skoj utan att egentligen ha pluggat något speciellt inför. Skrev 1.8.
Med lite förberedelse och motivation tror jag absolut du kan fixa det! Sen, på den nivån när man ska ha i princip alla rätt så kan man ju ha otur. Även den som har bra ordförråd kan råka på ett ord man inte kan, men då kan det ju gå hela vägen nästa gång.
Citera
2022-10-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Hur kan folk vara så utbildade och samtidigt vara så otroligt korkade?
Få politiker är välutbildade. Och har man lyssnat på dem i intervjuer så vet man redan att de flesta är stendumma. Nu hat vi det svart på vitt.
Citera
2022-10-22, 18:50
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Många halvsopiga resultat. Jomshof överraskar negativt. Missförstå mig inte, trodde inte han var en intellektuell gigant men hur man kan klara av att läsa till lärare (vilket han uppenbarligen gjort) men få 0.7 på högskoleprovet förstår jag inte.

Känns spontant som att IQ 100 ligger vid 1.0, även om jag vet att så inte är fallet (bland annat pga vilka som gör provet) och att de flesta i riksdagen trots allt borde ligga över det. (tror tidigare artiklar visar att de riksdagsledamöter som gjort provet i snitt har 1.3-1.4)

Ali Esbati överraskar mig en smula positivt. Att han däremot fått så lågt som 1.7 en gång visar att hans 2.0 inte var 2.0+ liksom.

Skulle f.ö säga att allt över 1.5 är riktigt bra och inget någon behöver skämmas för. De riksdagsledamöter som har 0.0-0.2 utgår jag ifrån gjorde provet med vänster hand och gav fan i det när de märkte att det inte gick så bra. Pourmokthari kan ses som exempel, hon fick usla 0.2 tydligen, men mer respektabla 1.1 som bäst. (Vilket i sig är mycket lägre än jag på förhand trodde, inbillade mig att detta stjärnskott skulle vara smart som synden)

Lite Blast from the Past : Per Bolund (MP) 1.9; Gustav Fridolin (MP) 2.0; Paula Bieler (SD) 2.0; Hans Linde (V) 2.0; Maria Wetterstrand (MP) 2.0;

Härligt, då kan jag ändå tycka att mitt egna 1.6 var helt okej.

Jag log lite över att Linda Snecker ligger på 0.3
Citera
2022-10-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Härligt, då kan jag ändå tycka att mitt egna 1.6 var helt okej.

Jag log lite över att Linda Snecker ligger på 0.3
Det är inget att skämmas över.
Citera
2022-10-22, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Intressant resonemang. Det finns troligen flera parametrar. Jag tror att en del handlar om intresse. Jag har märkt på mina barn att de finns en skillnad i att vara "too cool for school" och inte. Min äldste son är har nått fantastiska resultat och gått på Cambridge och fått diverse andra stipendier i andra respekterade universitet. Han är mikrobiolog, civilekonom samt läkare osv. Hans nivå av utbildning slår hela riksdagen tillsammans, medan min yngsta dotter trots att jag anser att hon har ett bländande intellekt inte gör bra ifrån sig. Jag kämpar med henne för att nå resultat. Det är knepigare än jag kunde tro. Vad som är gratis för ett barn är kanske inte gratis för nästa beroende på personlighet. Detta tål att forskas i. Min pappa var docent, och mamma hemmafru, men jag upplevde att mamma var intelligentare. Knepigt som sagt...
Intelligens ärvs på mödernet. Däremot misstänker jag att fäderna absolut påverkar utslaget men de brukar tala om att intelligens minskar generationen efter vilket kanske förklaras av att det är ena sidan som är väsentligare, jag vet inte. Intelligens är iallafall inte en förfining även om intelligenta människor trivs bra med varandra.

IQ mellan barn kan variera kraftigt. Så ser det ut i min släkt trots påtagligt högre än genomsnittet. Antagligen just pga att (många är halvsyskon) för att likvärdiga intellektuella och intelligenta färdigheter skar en likvärdig känsla inför varandra

Det låter dock som påtagligt lång utbildningstid. Jag läste nyligen att somliga klarar av ett års studier på en månad. Jag tror dock inte att det är något som tillhör vanligheterna
Citera
2022-10-22, 18:55
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Det vet väl inte du? Klart det kan vara svårt med språket om man är nyanländ, men annars är väl matematikdelen den enda man behöver plugga lite för att klara? Resten är ju likt iq test och bygger på läshastighet, läsförståelse och ordförråd.

Einstein sägs ha haft 160+ i IQ men hade sannolikt inte fått över 1.0 på högskoleprovet. Han hade dyslexi och skulle inte hinna med att läsa all text.
Citera
2022-10-22, 18:57
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Exakt detta.

Går ju att plugga in HP tills man sätter den.

Dessutom är det lite dumt att man kan göra hur många HP som helst. Det borde vara en gångs grej.

Failar du så failar du. Vad är vitsen med oändlig retakes?!?

Fast du har ju så även i skolan d v s omprov, omtenta, och än värre är det med uppsatser…
Citera
2022-10-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Högre bildning är ingen garanti för intelligens, som S och MP klart och tydligt har visat.
Just det, "de som inte tycker som jag är dumma... ". Så tänker förstås alla smarta människor... eller?
Citera
2022-10-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Einstein sägs ha haft 160+ i IQ men hade sannolikt inte fått över 1.0 på högskoleprovet. Han hade dyslexi och skulle inte hinna med att läsa all text.

Antingen Hitler eller Einstein har en tendens att dyka upp i alla trådar efter ett tag. Jag tror att Einstein hade klarat provet utmärkt, men kanske inte på svenska. Så vi tror olika, svårt att bevisa vidare.
Citera
2022-10-22, 19:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Jag hade maxbetyg i gymnasiet men skrev hp helt oförberedd ändå under år två i gymnasiet. Säger det resultatet någonting om min kompetens idag långt långt senare? Tveksamt.
Pågår en betygsinflation sen 20 år tillbaka. En schimpans kan få A/MVG och lärarna som står för betygssättningen är pantade nu förtiden. Tycker det är bra med HP, det sållar bort Romina-typer som kan snacka sig fram till bra betyg och jobb. Önskar bara att urvalet var 50% betyg och 50% HP, precis som i USA.
Citera
2022-10-22, 19:04
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Med lite förberedelse och motivation tror jag absolut du kan fixa det! Sen, på den nivån när man ska ha i princip alla rätt så kan man ju ha otur. Även den som har bra ordförråd kan råka på ett ord man inte kan, men då kan det ju gå hela vägen nästa gång.

Du behöver inte ha alla rätt för att få 2.0. Räcker i princip med 150 rätt.
Citera
2022-10-22, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Intelligenta personer är inte mindre rasistiska än ointelligenta. De är bara bättre på att dölja att de är rasister.
Där har du fel. Intelligens och rasism har har en korrelation som bevisats många gånger om

Däremot är många intelligenta och även högt intelligenta fördomsfulla. Slöseri på kognitiva förmågor om man inte klarar av att se sina egna fördomar. Det gör jag med lätthet, sannolikt varför jag har så många gånger lättare för att lägga av mig dem och avstå från att agera efter sådana och istället bemöta individer med öppenhet och som fullvärdiga människor.

Men det sticker folk i ögonen när någon känner sig själv och tar ansvar för vilket beteende som ageras efter istället för att ha ett beteende som jag då istället ser som mer klandervärt.

I länken i ett av inläggen jag skrev längre bak i tråden stod det om just det att lägre intelligenta är mer rasistiska, misogyna osv medan de mer intelligenta istället är fördomsfulla mot människor de anser väljer fel. Det vill säga, svart på vitt finns det jag stör mig absolut mest på, andras självupptagna tolkningsföreträde mot andra människor. Ungefär som när ateister angriper religösa och ska ställa dem mot väggen. Sådant irriterar mig sjuk mycket vilket nog synts genom åren i hur jag bemöter andras , enlig mig dåliga beteenden rörande sådana omständigheter.

Allt människor stör sig på är hur jag stör mig på dem och dessutom säger det eller skriver det snarare.

Intelligenta människor eller mer utbildade är egocentriska besserwissers enlig min upplevelse av dem, och lika intoleranta som alla andra men inte skickliga nog för att se de egna tillkortakommanden. Däremot är det inte något snack om saken, mer intelligenta människor är mindre rasistiska och mer toleranta mot saker individer inte kunnat välja aktivt såsom ursprung eller hudfärg. Det är lite det som är kärnan i att de är vänsterorienterade i högre grad .
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Nja. Kolla på folk med down's.
Du får nog utveckla dig bättre än så. Argument t.ex och lite mer kontext. Man kan inte besvara långa inlägg med en mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in