2022-10-22, 10:21
Medlem
Har man 0,0 så har man lovat morsan att göra provet, gjort en kvart på första delen och sedan dragit till rökrutan istället.
Det är väl inte så jävla svårt att fatta.
Citera
2022-10-22, 10:26
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ash123
HP har inget med betyg att göra. Den mäter din förmåga att klara högskolestudier, lite som ett IQ-test.

Du har fel, högskoleprovet är inte ett IQ test.
Citera
2022-10-22, 10:34
Avslutad
Linda Westerlund Snecker 0,2-0,3

Nämen så förvånad jag blir.

Kul att sopan gjorde ett tappert andra försök.
Citera
2022-10-22, 10:39
Medlem
Prokloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Nej, det är inte som ett iq-test. Skulle säga du har jättestor fördel om du gått naturvetenskaplig linje, att läsa mycket text som i vetenskapliga studier är också en fördel. Rätt mycket ekvationer, diagram, uträkning av yta osv. som är ganska enkel matte egentligen men som jag antar man inte lär sig i samma utsträckning på ex. barn- och fritid eller byggprogrammet. Är delvis en vanesak också, tror att många skulle vara förtjänta av att göra testet en andra gång, själv höjde jag mig från 1,1 till 1,5 mest för att man blir bättre på att disponera tiden och kan läsa på liknande frågor som brukar komma i varierande form..

Stämmer. Tiden är ett faktum som många torskar på…. Sen gäller det att ha även lite flyt på en del frågor…

Så här säger en professor om högskoleprovet:
”Provet ger ett snapshot av några av dessa förmågor och verkar framför allt testa snabbhet och hur väl man lyckas sluta sig till svaren, snarare än hur duktig man är på att lösa uppgifterna rätt och vara säker på svaren. Därför är jag lite tveksam till huruvida högskoleprovet verkligen mäter studiefärdigheten.”
Citera
2022-10-22, 10:42
Medlem
Tuors avatar
Hur kan folk vara så utbildade och samtidigt vara så otroligt korkade?
Senast redigerad av Tuor 2022-10-22 kl. 10:48.
Citera
2022-10-22, 10:53
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag noterar att WT-drottningen Sara-Lena Bjälkö fick 0. Det är fan en bedrift, om man enbart chansar på varje fråga så bör det vara större chans att åtminstone få runt 0,2.
Jag tror att man då kan få runt 0,4 faktiskt
Citera
2022-10-22, 10:56
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tror att man då kan få runt 0,4 faktiskt
Jag har för mig att jag läst någonstans, att om man svarar t.ex C på alla frågor så får man runt 0,2 till 0,3.
Citera
2022-10-22, 10:58
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Många halvsopiga resultat. Jomshof överraskar negativt. Missförstå mig inte, trodde inte han var en intellektuell gigant men hur man kan klara av att läsa till lärare (vilket han uppenbarligen gjort) men få 0.7 på högskoleprovet förstår jag inte.

Känns spontant som att IQ 100 ligger vid 1.0, även om jag vet att så inte är fallet (bland annat pga vilka som gör provet) och att de flesta i riksdagen trots allt borde ligga över det. (tror tidigare artiklar visar att de riksdagsledamöter som gjort provet i snitt har 1.3-1.4)

Ali Esbati överraskar mig en smula positivt. Att han däremot fått så lågt som 1.7 en gång visar att hans 2.0 inte var 2.0+ liksom.

Skulle f.ö säga att allt över 1.5 är riktigt bra och inget någon behöver skämmas för. De riksdagsledamöter som har 0.0-0.2 utgår jag ifrån gjorde provet med vänster hand och gav fan i det när de märkte att det inte gick så bra. Pourmokthari kan ses som exempel, hon fick usla 0.2 tydligen, men mer respektabla 1.1 som bäst. (Vilket i sig är mycket lägre än jag på förhand trodde, inbillade mig att detta stjärnskott skulle vara smart som synden)

Lite Blast from the Past : Per Bolund (MP) 1.9; Gustav Fridolin (MP) 2.0; Paula Bieler (SD) 2.0; Hans Linde (V) 2.0; Maria Wetterstrand (MP) 2.0;

Intressant med Ali, vet du hur gammal han var när han fick 1,7 var han då 17-18 år gammal är det inte så märkligt. HPs peak är väl en bra bit över 20?
Citera
2022-10-22, 11:00
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Högskoleprovet är ju ett test hur man kan klara av Högskoleutbildning. Så det borde väll även visa ens förmåga att arbeta i Riksdagen. Ett radikalt förslag vore att klara minst ,8-1.0 för att kunna bli Riksdagsledamot? Vet väldigt kontroversielt men.....

Om riksdagen skall spegla svenska folket så borde medlet i riksdagen ligga nära medlet på HP. Demokrati har inget med färdigheter att göra, även de med låg IQ måste få vara representerade.
Citera
2022-10-22, 11:04
Medlem
SecretQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Jag är inte helt dum men tror provet skulle sopa mattan med mig. Intressant dock att man tillhör de smartare partierna. Men att jag valde gå med beror just på att politiken i det jag ägnade igenom var hållbar och rationell och även riktad mot evidensbaserad vetenskap. Tänkte bara att då blir det väl Vänsterpartiet då 🤷

Men jag är även helt annorlunda än partiprofilen. Inte en typisk vänsterpartist.

Förövrigt sägs vänster gruppen ha många fler med mycket hög IQ än andra politiska inriktningar (över hela världen och inte specifikt i Sverige) men sedan skiftar resultaten så det kan vara beroende av samtiden vilken inriktning som drar fler intelligenta och egentligen i te vänster, höger, konservativ, liberal etc- frågeställning. Men ja, det är många högt begåvade som drar åt vänstern och sannolikt det vanligaste. Men hög begåvning och IQ gör det lättare att känna empati och medkänsla med andra människor och många smarta människor vill förbättra andras liv mer generellt än bara gynna vissa i ett samhälle.
Det är heller inte konstigt att "vänstermänniskor" har studerat mera och fått en en annan "helhetssyn" på världen till skillnad från människor som är stolta över sitt sunda förnuft och att livets hårda skola har format dem till det de är idag.

Och nej - det är inte propaganda utan vetenskapliga studier från hela världen som med kritiskt tänkande ska studeras. Målet är att personen ska klara en fil.kand (full högskolepoäng) i sina program. Vissa pluggar enstaka kurser men kan ändå integrera dem och på det viset till exempel "bli" statsvetare.

Men det mest intressanta är ändå att det är många från arbetarklassen som läser vidare, så det är inte automatiskt folk med en akademisk tradition bakom sig där hela släkten har läst på universitet.
Citera
2022-10-22, 11:06
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Aftonbladet har en artikel
Om Riksdagsledamörers Högśkoleprov.Naturligtvisllåst tråd.
Googlade runt lite och hittade en satir där rätt många Redovisade (de bästa/sämsta) Kan nämna att jag gjorde testet för mer än 20 år sen fick 1.4p
Jag såg ju inte alla prov men jag tyckte att många MP are låg väldigt högt , även V . Sämst ( med undantag) verkade SÐ och S vara. Det här är ju ingen vetenskaplig undersökning men att MP verkar ha bästa värden....när dom ofta idiotförklarad här på forumet.
Lite komentarer om detta.
Ps Jag är inte MPare snarare " HögerSosse
Jonas Andersson, inte den Jonas som filmade sitt underliv?
För övrigt har det väl fuskats rätt friskt med högskoleprovet...
Senast redigerad av TaxenSixten 2022-10-22 kl. 11:08.
Citera
2022-10-22, 11:13
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan5432
Så tänkte jag också men jag satt för ett tag sedan och kollade på det. Random svar ger absolut störst sannolikhet att landa på 0.0.

Sedan är många stressade och hinner inte svara på alla frågor, jag tror att många med riktigt låga resultat inte ens chansat på flera frågor.

LL
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in