2022-10-22, 13:21
  #73
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Det innebär att alla som förlorar kan anklaga motspelare för fusk med användandet av vibrationer?

Ni verkar vara ett rörigt sällskap ni schackspelare.

Nu finns det ju antifusk åtgärder man använder sig av, bland annat kroppsscanner och att man måste lämna ifrån sig telefon och dylikt. Men just i detta specifika fall så var de första dagarna ganska slappa och först efter att Carlsen hade dragit sig ur och påpekat detta ändrade Sinquefield sig och började scanna folk.
__________________
Senast redigerad av srsbiz 2022-10-22 kl. 13:23.
Citera
2022-10-22, 13:24
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag har spelat tävlingsschack i större delen av mitt liv och mot bakgrund av det så jag kan jag säga att det finns inte en chans i helvetet att Carlsen skulle lägga sig eller komma med dessa uttalande utan grunder. Dessutom får han medhåll av Nakamura och flera andra i Top 100. Dessa spelare känner varandra mycket väl. Både som personer och varandras spelstilar/öppningsrepertoarer mm. Som grädde på moset så har Niemann ertappats för fusk ett antal ggr sedan tidigare. Detta är en No brainer.

Så är det. Var skeptiskt i början men ju mer man kollar på ju mer uppenbart blir det. Han har blivit tagen 2 gånger och troligtvis har han fuskat mycket mer.
Citera
2022-10-22, 13:27
  #75
Bannlyst
Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att någon fuskar i schack.
Det konstiga är att så många inte begriper hur LÄTT det är att fuska i schack.
Citera
2022-10-22, 13:29
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Förstår jag rätt att turneringar som chess.com anordnar online ger FIDE-rating? Har Niemann fuskat online i matcher som ger FIDE-rating? Om han har bör ju FIDE stänga av han helt och hållet.

Nej det är fel, spel på chess.com ger inte FIDE-rating.


Citat:
Ursprungligen postat av cern
Yes,

Jag tror också att Hans fuskade men att Magnus går ut helt öppet i media och verkligen mena helhjärtat hur han använde sig av olika metoder för att fuska är grovt förtal.

Har han inga feta bevis ska han få pynta upp rikemansungen

Ingen har sagt något som inte Hans själv har erkänt.
Det kan visserligen vara förtal med Sveriges lagar då sanningar kan vara förtal i Sverige men i många länder är sanningar inte förtal. Därav vikten att veta var Magnus befann sig när han gjorde sitt uttalande.

Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Okej, då kan man ju tycka att FIDE borde ta tag i detta och göra en egen utredning. Ifall Niemann har fuskat online i matcher som ger FIDE-rating, stäng av han. Om inte bör han få spela FIDE officiella turneringar även om de spelas på chess.com. Att han blir avstängd från att spela orankat på chess.com är rimligt dock.

Som Hans själv säger är chess.com bäst av alla på att upptäcka fusk, och han borde veta med tanke på alla gånger de har avslöjat honom. Vid spel OTB har man heller inte tillgång till samma data och inte heller samma mängd partier och därmed är det svårare att bevisa fusk.

FIDE verkar heller inte ha samma intresse av att ta tag i fusk som chess.com har. Detta tog t.ex. toppspelaren Fabi upp då han berättade att han har anmält en spelare för fusk till FIDE och de svarade med ointresse.

Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Det innebär att alla som förlorar kan anklaga motspelare för fusk med användandet av vibrationer?

Ni verkar vara ett rörigt sällskap ni schackspelare.

Nej inte alls, Magnus har aldrig anklagat någon för fusk tidigare men Hans har varit misstänkt för fusk länge av toppspelarna. Och det finns många indicier som tyder på att Hans har fuskat länge och mycket. Som även Hikaru tagit upp anklagas aldrig spelare, inte ens nykomlingar, för fusk pga enskilda partier. Det ska väldigt mycket till innan de ens börjar misstänka fusk.
Citera
2022-10-22, 13:30
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Så är det. Var skeptiskt i början men ju mer man kollar på ju mer uppenbart blir det. Han har blivit tagen 2 gånger och troligtvis har han fuskat mycket mer.

Chess.com har starka bevis för fusk över 100 gånger men sannolikt har han fuskat långt fler gånger då det ska mycket till för att kunna styrka fusk.
Citera
2022-10-22, 13:34
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Personligen tycker jag att onlinespelen skapar för stor osäkerhet där man kan misstänka saker och:
A. Inte kan göra något åt fuskarna.
Eller
B. Kan som ett privat företag utesluta spelare från ratingsystemet vilket borde vara FIDEs jobb och inte ett privat företags.

Förstår du vart jag vill komma?

Chess.com är givetvis ansvariga för fusket som förekommer på deras site. De arrangerar turneringar med prispengar och då är det förstås mycket viktigt att spelare i dessa turneringar känner förtroende för att fuskare stängs av.

Chess.com har däremot ingen makt över FIDE och FIDE kan inte använda data eller slutsatser som chess.com har för att avslöja fuskare. Chess.com kan alltså inte styra över spelares FIDE-rating.
Citera
2022-10-22, 13:34
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Chess.com har starka bevis för fusk över 100 gånger men sannolikt har han fuskat långt fler gånger då det ska mycket till för att kunna styrka fusk.

Ja, där ser man. Han sa själv i intervjun att han enbart fuskat 2 gånger också (självklart erkänner han inte de gångerna bevisen inte räckte).

Det ska dock sägas att jag tror inte han fuskade mot Carlsen i det partiet. En sak dock som förvånar mig är att Hans preppade en helt ovanlig variant som Carlsen aldrig kör. Var dock väldigt ”dåligt” parti för deras nivå.
Citera
2022-10-22, 13:36
  #80
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Ja, där ser man. Han sa själv i intervjun att han enbart fuskat 2 gånger också (självklart erkänner han inte de gångerna bevisen inte räckte).

Det ska dock sägas att jag tror inte han fuskade mot Carlsen i det partiet. En sak dock som förvånar mig är att Hans preppade en helt ovanlig variant som Carlsen aldrig kör. Var dock väldigt ”dåligt” parti för deras nivå.

Det kom väl fram från chess.coms utredning att Niemann fuskat online mot bland andra Nepo, som även påpekade att säkerheten kring antifusk under Sinquefield var för dålig. Detta innan Carlsen drog sig ur.
Citera
2022-10-22, 13:36
  #81
Medlem
Autobahn76s avatar
Att Niemann dessutom vägrar efteranalysera vissa ställningar offentligt (Dvs visa hur han resonerade i vissa ställningar under partiet) med ursäkten ”Chess speaks for itself” stärker inte hans aktier direkt. Han kan med andra ord inte förklara och återge ideerna med vissa av datordragen och de varianter som dessa drag mynnar ut i.
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2022-10-22 kl. 13:41.
Citera
2022-10-22, 13:41
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Det kom väl fram från chess.coms utredning att Niemann fuskat online mot bland andra Nepo, som även påpekade att säkerheten kring antifusk under Sinquefield var för dålig. Detta innan Carlsen drog sig ur.

Om jag inte missminner mig hade Hans 100 % bra drag i 50 partier i turneringar. Carlsen hade några få. Det är också starka indikationer på fusk.

Intressant är något som Carlsen nämnde att han skulle enbart behöva använda datorhjälp en gång under partiet för att bli oslagbar. Det brukar oftast vara ett läge (på den nivån) som är avgörande.
Citera
2022-10-22, 13:42
  #83
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Att Niemann dessutom vägrar efteranalysera vissa ställningar offentligt (Dvs visa hur han resonerade i vissa ställningar under partiet) med ursäkten ”Chess speaks for itself” stärker inte hans aktier direkt. Han kan med andra ord inte förklara och återge ideerna med vissa av datordragen och de varianter som dessa drag mynnar ut i.

Vilket även visas när han analyserar sitt parti mot Carlsen. Han fattar ju ingenting vad som händer.
Citera
2022-10-22, 13:42
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Ja, där ser man. Han sa själv i intervjun att han enbart fuskat 2 gånger också (självklart erkänner han inte de gångerna bevisen inte räckte).

Det ska dock sägas att jag tror inte han fuskade mot Carlsen i det partiet. En sak dock som förvånar mig är att Hans preppade en helt ovanlig variant som Carlsen aldrig kör. Var dock väldigt ”dåligt” parti för deras nivå.

Precis, Hans är överbevisad med otaliga lögner om sitt fuskande. Dessa lögner var också anledningen till att chess.com kände att de kunde publicera alla mail-konversationer som de haft med Hans och därmed blev detta publikt.

Chess.com gjorde väl initialt bedömningen att de kunde dömas för förtal om de offentliggjorde detta men när Hans ljög om det som skett öppnade det för att de kunde publicera alla konversationer både med Hans och med hans fuskande coach Dlugey.

Det är alltså tack vare Hans lögner som detta har publicerats och om det blir ett mål i rätten kan mycket väl ännu mer komma att offentliggöras. Både Magnus och Chess.com har t.ex. bett Hans om tillstånd att få berätta allt de vet men Hans har inte godkänt detta. I en rättegång kan de däremot lägga fram allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in