2022-10-22, 12:51
  #61
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Eh...vi diskuterade det partiet som Hans vann över Magnus som drog igång det hela???????
Hans fuskade inte där. Det finns inte ens en misstanke om det. Chess.com har t o m i sin tidigare skrivelse sagt att de inte tror att Hans fuskat I OTB-games.

Att han har fuskat online vet vi.
Men här är det juridiska problemet: om fusk inte kan bevisas, kan chess.com utestänga Hans från FIDEs ratingsystem?

Personligen tycker jag att onlinespelen skapar för stor osäkerhet där man kan misstänka saker och:
A. Inte kan göra något åt fuskarna.
Eller
B. Kan som ett privat företag utesluta spelare från ratingsystemet vilket borde vara FIDEs jobb och inte ett privat företags.

Förstår du vart jag vill komma?

Förstår jag rätt att turneringar som chess.com anordnar online ger FIDE-rating? Har Niemann fuskat online i matcher som ger FIDE-rating? Om han har bör ju FIDE stänga av han helt och hållet.
Citera
2022-10-22, 12:52
  #62
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerpu
I usa kan du ju få fina pengar för grovt förtal, och det är ju vad detta verkar vara, då ingen kan bevisa ett skit förutom att Hans har fuskat några gånger online som han erkänt.
Visst fan har hans rykte tagit en enorm smäll och han har rätt till skadestånd, men frågan är vad som är rimligt
Yes,

Jag tror också att Hans fuskade men att Magnus går ut helt öppet i media och verkligen mena helhjärtat hur han använde sig av olika metoder för att fuska är grovt förtal.

Har han inga feta bevis ska han få pynta upp rikemansungen
Citera
2022-10-22, 12:52
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Länkar?
Det behövs väl inga länkar för att begripa att han fuskade.
Jag spelar schack dagligen och möter fuskare hela tiden.

På vilka olika sätt fuskar dina motståndare?
Citera
2022-10-22, 12:53
  #64
Medlem
kakburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srsbiz
Förstår jag rätt att turneringar som chess.com anordnar online ger FIDE-rating? Har Niemann fuskat online i matcher som ger FIDE-rating? Om han har bör ju FIDE stänga av han helt och hållet.
Ja, precis. Det är min poäng att det åligger FIDE och inte ett privat företag.
Citera
2022-10-22, 12:58
  #65
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
På vilka olika sätt fuskar dina motståndare?
Med hjälp av telefonen/datorn.
Citera
2022-10-22, 12:59
  #66
Medlem
srsbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Ja, precis. Det är min poäng att det åligger FIDE och inte ett privat företag.

Okej, då kan man ju tycka att FIDE borde ta tag i detta och göra en egen utredning. Ifall Niemann har fuskat online i matcher som ger FIDE-rating, stäng av han. Om inte bör han få spela FIDE officiella turneringar även om de spelas på chess.com. Att han blir avstängd från att spela orankat på chess.com är rimligt dock.
Citera
2022-10-22, 13:02
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Med hjälp av telefonen/datorn.

På vilka sätt kan man fuska utan telefon/dator och utan att någon märker det?
Citera
2022-10-22, 13:02
  #68
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag har spelat tävlingsschack i större delen av mitt liv och mot bakgrund av det så jag kan jag säga att det finns inte en chans i helvetet att Carlsen skulle lägga sig eller komma med dessa uttalande utan grunder. Dessutom får han medhåll av Nakamura och flera andra i Top 100. Dessa spelare känner varandra mycket väl. Både som personer och varandras spelstilar/öppningsrepertoarer mm. Som grädde på moset så har Niemann ertappats för fusk ett antal ggr sedan tidigare. Detta är en No brainer.
__________________
Senast redigerad av Autobahn76 2022-10-22 kl. 13:04.
Citera
2022-10-22, 13:06
  #69
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
På vilka sätt kan man fuska utan telefon/dator och utan att någon märker det?
Genom t ex vibrationer.
Det vet varje hobbytrollkarl.
Citera
2022-10-22, 13:12
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Genom t ex vibrationer.
Det vet varje hobbytrollkarl.

Det innebär att alla som förlorar kan anklaga motspelare för fusk med användandet av vibrationer?

Ni verkar vara ett rörigt sällskap ni schackspelare.
Citera
2022-10-22, 13:13
  #71
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leonheart
Det innebär att alla som förlorar kan anklaga motspelare för fusk med användandet av vibrationer?

Ni verkar vara ett rörigt sällskap ni schackspelare.
Tyvärr blir man troligen tvungna att spela framtida VM helt utan publik.
Citera
2022-10-22, 13:19
  #72
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
Du babblar ju om en massa annat plus la dig i en diskussion mellan mig och en annan användare.
Dessutom så är det topic att chess.com agerar på ett sätt som påverkar Hans karriär och möjlighet till ratningpoäng vilket tas upp i stämningsansökan så vart vill du komma?????????????????????????

Jag diskuterar topic, har du problem med det?

Chess.com driver en privatägd schacksite och spel där påverkar inte alls Hans officiella rating så du är okunnig om det också. Sjävklart har chess.com rätt att stänga av spelare som fuskar på deras site, inget konstigt med det. Värre om de lät fusk i turneringar om pengar passera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in