Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Att de två revisorerna med berått mod skulle ha hittat på det där om uppsvampning även vid skjutning med 4-tumspipor är det väl ingen som har påstått. Mer troligt är kanske att de helt enkelt har missuppfattat det där, och möjligen då alltså påverkade av en bestämd uppfattning om identiteten på en viss mördarkandidat förknippad med en lite längre pipa. Revisorer är ju också människor, och det är lätt hänt att vi tolkar information lite godtyckligt ibland så att det skall passa in i våra teorier. Och det är väl helt naturligt, att tror man att gärningsmannen var just CP eller CA så lutar man väl nästan automatiskt också åt att pipan på mordvapnet bör ha varit längre än 4 tum. Det ingår ju liksom som en viktig komponent i just de teorierna.
Som jag menat tidigare, visst kan man missuppfatta och omedvetet ledas åt ett visst håll på grund av uppfattningar man har. Men inte på sätt att man ganska detaljerat redogör för undersökningsresultat som inte finns? Vi vet ju heller inte hur dokumentationen ser ut.
Jag vet inget om revisorernas uppfattning om MOP och varför skulle det vara viktigt för saken att 4-tumspipor halvt stoppas undan? Med CP är det ju så att man inte vet vilka vapen som skulle kunnat vara aktuella i det uppslaget, det finns bara förslag. En risk alltså att sortera bort kortare pipor än 6". Med CA finns dock endast en möjlighet. Och den saken faller ju inte med att även kortare pipor kan vara aktuella.
---
Nå, för att försöka ta detta vidare. Vad kan man säga om piplängder. Det föreslås att SE kan ha haft närmare förtrogenhet med revolvrar än som framkommer. Även att han gick beväpnad för sitt personliga skydd. Om jag fipplar lite med saken.
För personligt skydd när man rör sig ute torde en kortpipig variant varit mest aktuell. Det tycks vara en vanlig användning. Lätthanterlig, diskret, enkel att bära med och syftet ställer väl inga särskilda krav på precision eller annan prestanda.
Långpipig (6") är adekvat för målskytte. Precision, rekyl osv talar för det. Den tycks också vara dominerande vid sådan användning. Men klumpig att bära runt på och hantera.
Mellanvarianten (4") verkar lite falla mellan stolarna. Att ha till lite av varje om man endast har ett vapen, men flera behov. Tex skydd av hemmet och skojskjuta lite på bana ibland (vi talar då om länder med annan vapenlagstiftning). Även att ha med vid jakt eller när man rör sig i vildmark, har jag sett föreslås.
Något åt det hållet har jag fått intryck av.
Kortpipiga var svårt för sportskytt att få licens för, 4" vet jag inte.
En annan sak man kan erinra om är att mordammunitionen nog inte var optimal för personligt skydd. Inte alls säkert att den oskadliggör ett omedelbart hot mot personen.