2022-10-21, 15:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Fredag är fredag.

Jo många är döda. Men de som lever och uttalats sig ger ingen bild av att Engström skulle på minsta sätt skulle kunna vara inblandad i mordet. Tvärtom.

Även 86-87 undersöktes Engström av utredningen. De hade kontakt med "hittepåpoliserna på Skandia" som i sin tur säkert hörde sig för bland arbetskollegor till Stig. Sen Anér, vet inte hur djupt han gick på den tiden men hade han hittat något komprometterande så hade vi hört det.

Om han tog det hårt att bli lämnad i Sverige för att gå i skola. Varför har det då inte visat sig på något sätt. Plågande dödade han djur som barn? Misshandlande han klasskamrater, vänner? Hotade han grannar, folk eller myndigheter? Fanns han i något belastningsregister? Brottsregister? Hade han psykiska problem, läkarjournaler?

Han lever fläckfri i fyrtio år sen mördar han statsministern på öppen gata. Tveksamt.

Vi vet inget om hur han var bland klasskamraterna, förutom att man såg honom som lite udda. Alla som blivit traumatiserade blir inte per automatik utåtagerande som unga? Vi vet ingenting om han plågade djur, vilket inte att alla gör.

Vad som står i hans läkarjournaler, samt i journalerna från när han hamnade på torken ett par omgångar vet vi inte heller, tyvärr. Om detta vet endast PU och hans exfru. Brodern Per och mamma Rut tog säkert med sig saker i graven om detta också. Dessa två hade ju varit oerhört viktiga att höra.

Vi vet att han fick ett antal allvarliga utbrott på fyllan, som orsakade att flera kontakter/vänskaper upphörde. En fd Moderat-kollega uttryckte sig i samband med nedläggningen, där hon tyckte att SE var udda och inbunden, att hon inte blev förvånad över utpekandet av honom. SE ansågs även udda bland många på Skandia. En klasskamrat eller om det var från tjänstgöringen tyckte SE var udda som entusiastiskt visade honom en bombritning han hade gjort.

Vi vet inte om SE utfört våldsbrott i livet, dock vet vi att han inte åkt dit för något, förutom rattfyllorna.

Du slarvar, och larvar bort SE i dina inlägg en aning, i din jakt på att "fria" honom, upprepar samma mantran hela tiden, samma formuleringar, känns inte helt seriöst?
Citera
2022-10-21, 15:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Tror inte den unga polisen och "supervittnet" är påhittat. De passar in på samtalet mellan IW och AD.

Däremot är det som "supervittnet" sa helt påhittat. Som du är inne på ändras hela tiden detta.

SE medger också i "Skydd och säkerhet"-intervjun, 1992, att han bara gissade vad "supervittnet" hade sagt -- utifrån de detaljer om gärningsmannens signalement som dagen/dagarna efter framkom i media.
Att SE gissade är helt klart. Det gjorde han redan den 10 mars då han påstår sig ha hört vittnet "omtala" bland annat de stålbågade glasögonen. Om det fiktiva vittnet är AD, LJ eller någon annan är svårt att veta, som återvändande GM är det inte omöjligt att SE haft möjligheten att se både AD och LJ bli förhörda. (LJ hade berättat i media dagarna innan, 4 och 5 mars i AB respektive SvD, att han blivit förd till mordplatsen och blivit förhörd där, detta apropå "vittnet hade inte varit på platsen i det inledandet skedet"). Varken AD eller LJ eller något annat mordplatsvittne har dock nämnt glasögon.

Poängen med att han själv hört vittnet omtala glasögon kanske var att styrka sin egen närvaro på platsen minuterna efter skotten, kanske därför han alltid bar glasögon vid fotosessioner efter mordet? Det underförstådda budskapet var att vittnet förväxlat den in i gränden springande glasögonbärande SE med gärningsmannen. Engström kunde ju inte veta att glasögon endast nämnts av Mårten P, som varken vittnat eller varit vid mordplatsen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-10-21 kl. 16:25.
Citera
2022-10-21, 15:32
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Vi vet inget om hur han var bland klasskamraterna, förutom att man såg honom som lite udda. Alla som blivit traumatiserade blir inte per automatik utåtagerande som unga? Vi vet ingenting om han plågade djur, vilket inte att alla gör.

Vad som står i hans läkarjournaler, samt i journalerna från när han hamnade på torken ett par omgångar vet vi inte heller, tyvärr. Om detta vet endast PU och hans exfru. Brodern Per och mamma Rut tog säkert med sig saker i graven om detta också. Dessa två hade ju varit oerhört viktiga att höra.

Vi vet att han fick ett antal allvarliga utbrott på fyllan, som orsakade att flera kontakter/vänskaper upphörde. En fd Moderat-kollega uttryckte sig i samband med nedläggningen, där hon tyckte att SE var udda och inbunden, att hon inte blev förvånad över utpekandet av honom. SE ansågs även udda bland många på Skandia. En klasskamrat eller om det var från tjänstgöringen tyckte SE var udda som entusiastiskt visade honom en bombritning han hade gjort.

Vi vet inte om SE utfört våldsbrott i livet, dock vet vi att han inte åkt dit för något, förutom rattfyllorna.

Du slarvar, och larvar bort SE i dina inlägg en aning, i din jakt på att "fria" honom, upprepar samma mantran hela tiden, samma formuleringar, känns inte helt seriöst?

Du är naiv. Utpekad statsministermördare, självklart hade det kommit fram komprometterande uppgifter om det funnits från alla möjliga register och från gamla arbetskamrater, vänner, släkt, grannar osv. Århundradets brott. Nu kommer det inget sådant. Du måste fråga dig vad det beror på?
Citera
2022-10-21, 15:40
Avstängd
Citat:
Du är naiv. Utpekad statsministermördare, självklart hade det kommit fram komprometterande uppgifter om det funnits från alla möjliga register och från gamla arbetskamrater, vänner, släkt, grannar osv. Århundradets brott. Nu kommer det inget sådant. Du måste fråga dig vad det beror på?

Om du är seriös, är det väl snarare du som är naiv, som avfärdar allt och skrattar bort det?

Komprometterande uppgifter, det är väl det många i tråden torgför (mig inräknad) i inlägg efter inlägg till dig? Det är ju du som avfärdar allt som "hittepå"?

PU gjorde (du får säga vad du vill) ett ganska gediget arbete kring SE 2017-2020. Och plockar man ut guldkornen ur dessa, lägger samman dem med vad LL och TP grävt fram, så går det inte att "komma runt" SE, även fast mordvapen och bekännelser saknas. Givetvis är allt i sin ordning att han är utpekad som misstänkt, allt annat vore ett magplask.
Citera
2022-10-21, 15:52
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Om du är seriös, är det väl snarare du som är naiv, som avfärdar allt och skrattar bort det?

Komprometterande uppgifter, det är väl det många i tråden torgför (mig inräknad) i inlägg efter inlägg till dig? Det är ju du som avfärdar allt som "hittepå"?

PU gjorde (du får säga vad du vill) ett ganska gediget arbete kring SE 2017-2020. Och plockar man ut guldkornen ur dessa, lägger samman dem med vad LL och TP grävt fram, så går det inte att "komma runt" SE, även fast mordvapen och bekännelser saknas. Givetvis är allt i sin ordning att han är utpekad som misstänkt, allt annat vore ett magplask.

Jag avfärdar ingenting. Med betoning på ingenting. Det "anhängare" och TP/Filter/PU kommit med är ingenting.

Men kör på, kan jag då få höra lite komprometterande uppgifter från hans barndom och fram till den 27/2 -86?
Citera
2022-10-21, 16:00
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Du belyser min poäng på ett bra sätt!

Det finns enligt mig gigantiska hål när det kommer till kartläggningen av Stigs liv.

Vad vet egentligen om personen Stig när det kommer till barndom och uppväxt?
Vad vet vi om hur han fungerade som tonåring?

Alla som sitter på den informationen är ju döda sedan länge.
Citera
2022-10-21, 16:04
Avstängd
Citat:
Jag avfärdar ingenting. Med betoning på ingenting. Det "anhängare" och TP/Filter/PU kommit med är ingenting.

Men kör på, kan jag då få höra lite komprometterande uppgifter från hans barndom och fram till den 27/2 -86?

Börja med att processa vad som skrivits om SE av mig, Rust-Lee och ett par till de senaste dagarna, har du svårt att ta in det, ser allt som trams och hitte-på, då har jag svårt att se, varför du springer omkring i tråden ännu
Citera
2022-10-21, 16:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du belyser min poäng på ett bra sätt!

Det finns enligt mig gigantiska hål när det kommer till kartläggningen av Stigs liv.

Vad vet egentligen om personen Stig när det kommer till barndom och uppväxt?
Vad vet vi om hur han fungerade som tonåring?

Alla som sitter på den informationen är ju döda sedan länge.

Relevanta frågor.

Rut, Per och Vapensamlaren är tyvärr döda. Men nog tror jag det finns folk i livet, från SE barndom i Nybro, hans militärtjänst, arbete på SR och Skandia, samt umgänge från Täby och Moderaterna på 80/90tal som ännu är livet? Men man lär ju snabba på givetvis, så många år till tror jag inte de är i livet. Nog finns mer nyttig info om SE där ute, som dessutom kan vara besvärande för honom, det är jag övertygad om.
Citera
2022-10-21, 16:27
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Relevanta frågor.

Rut, Per och Vapensamlaren är tyvärr döda. Men nog tror jag det finns folk i livet, från SE barndom i Nybro, hans militärtjänst, arbete på SR och Skandia, samt umgänge från Täby och Moderaterna på 80/90tal som ännu är livet? Men man lär ju snabba på givetvis, så många år till tror jag inte de är i livet. Nog finns mer nyttig info om SE där ute, som dessutom kan vara besvärande för honom, det är jag övertygad om.

Det är möjligt att några är i livet.
Dock inte många från hans barndom och uppväxt.
De lär ju vara bra gamla nu i så fall. SE är ju född 34.
Citera
2022-10-21, 16:29
Avstängd
Citat:

Det är sant. Men några kanske finns i livet. Vore intressant att veta hur många PU försökte komma i kontakt med 2017-2020? Den där Madesjö verkar ju leva, men han känns å andra sidan som en tramsig Leif Ljungqvist-figur som hyllar Claes Hedberg, kanske på väg in i dimman rejält.
Citera
2022-10-21, 16:38
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Kan finnas många i livet. Grannar, arbetskollegor, vänner, bekanta, kan vara både tio tjugo år yngre än vad Engström var.
Citera
2022-10-21, 16:44
Avstängd
Citat:
Kan finnas många i livet. Grannar, arbetskollegor, vänner, bekanta, kan vara både tio tjugo år yngre än vad Engström var.

Döttrarna Glaser vet sannolikt mer än vad de ger sken av, till viss del förståeligt att de inte berättar allt de vet, de är ju inte lastgamla och har avkommor, vill sannolikt inte bli förknippade med MOP via sin far och "farbror Stig" som bara ville vara ett ljus i deras liv och gav dem positiv input.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in