2022-10-20, 18:52
Medlem
Tror inte att SE var GM. Han gick ut en gång tidigare under mordkvällen men gick sedan tillbaka av någon anledning. Varför skulle han gått in igen om han hade för avsikt att skjuta?
Citera
2022-10-20, 20:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Tror inte att SE var GM. Han gick ut en gång tidigare under mordkvällen men gick sedan tillbaka av någon anledning. Varför skulle han gått in igen om han hade för avsikt att skjuta?

Helt OK att inte se SE som GM, men varför kan han inte gå ut och dricka middag för att sedan skjuta OP några timmar senare?
Citera
2022-10-20, 21:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Helt OK att inte se SE som GM, men varför kan han inte gå ut och dricka middag för att sedan skjuta OP några timmar senare?

Det enkla svaret, är att merparten privatspanare är verklighets frånvända och har sedan dag ett begravt sig i motiv och pojkrumsfantasier, och trissats av andra världsfrånvända privatspanare. Den enda erfarenhet av mördare/dråpare dessa har, är från tidningsrubriker och tv-thrillers, och på detta vis har det "kommit fram till" att SE är fel typ, han hade det inte i sig, kommer från fel samhällsklass, och yada yada. Detta är givetvis beklämmande och sorgligt, men även en stor portion humor.

Jag citerar ogärna LGWP, men han sa i samband gällande Da Costa-ärendet om Lars Borgnäs (kan det inte ordagrant, men andemeningen är densamma) "Det enda positiva med Borgnäs och den förtjänst han gör, är att där Borgnäs är och rotar, kan man direkt avfärda och utesluta, han bidrar till en slags gallringsprocess av "uppslag" så att säga". Detsamma kan säga om 99 av 100 privatspanare, deras hypoteser och fantasier är i 99 fall av 100 rent strunt och trams.

Ytterst få privatspanare har haft någonting av värde för PU genom åren. De stjälper snarare än hjälper, så har det varit sedan 1 mars 1986. Dessa uttråkade individer är en bidragande orsak till att vi står där vi står gällande MOP 2022, tyvärr.
Citera
2022-10-20, 21:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Detta är Granskningskommissionens och förmodligen även revisorernas svampställe.

https://imgur.com/a/7Iyawql

GrK:s utfrågning med chefen för vapenavdelningen Åbrink (som förmodligen hade nämnda handbok på skrivbordet). Denne medför uppsvampade kulor som förevisas ledamöterna (finns ingen bild).

Senare i samma utfrågning berättar S Björk ungefär:

Det är explosionen framför pipmynningen som som trycker till kulan så pass mycket att blyet svampar upp. Man behöver en pipa som tillåter att allt krut förbränns medan kulan finns i pipan.

Hela dokumentet finns i CA-tråden (FB) Tråden om Christer Andersson.
Jag läste de här dokumenten du länkade till i CA-tråden, och den fråga som kvarstår är väl då varifrån RRV-experterna (Bo och Christer) skall ha fått det att denna omtalade utvidgning av bakdelen på en kula skall ha gått att se även på kulor utskjutna ur en revolver med 4-tums pipa:

Av dokumenten du länkade till nu i CA-tråden är det väl tvärtom tydligt att denna sk. uppsvampning av kulor bara har kunnat ses vid skjutning med pipor kortare än 4 tum. Se t.ex. Åke Åbrink (sid 3-4):
Senast redigerad av Draifos 2022-10-20 kl. 22:43.
Citera
2022-10-21, 00:05
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Det enkla svaret, är att merparten privatspanare är verklighets frånvända och har sedan dag ett begravt sig i motiv och pojkrumsfantasier, och trissats av andra världsfrånvända privatspanare. Den enda erfarenhet av mördare/dråpare dessa har, är från tidningsrubriker och tv-thrillers, och på detta vis har det "kommit fram till" att SE är fel typ, han hade det inte i sig, kommer från fel samhällsklass, och yada yada. Detta är givetvis beklämmande och sorgligt, men även en stor portion humor.

Jag citerar ogärna LGWP, men han sa i samband gällande Da Costa-ärendet om Lars Borgnäs (kan det inte ordagrant, men andemeningen är densamma) "Det enda positiva med Borgnäs och den förtjänst han gör, är att där Borgnäs är och rotar, kan man direkt avfärda och utesluta, han bidrar till en slags gallringsprocess av "uppslag" så att säga". Detsamma kan säga om 99 av 100 privatspanare, deras hypoteser och fantasier är i 99 fall av 100 rent strunt och trams.

Ytterst få privatspanare har haft någonting av värde för PU genom åren. De stjälper snarare än hjälper, så har det varit sedan 1 mars 1986. Dessa uttråkade individer är en bidragande orsak till att vi står där vi står gällande MOP 2022, tyvärr.

Roligt att du citerar LGWP som sagt någonting i stil med att, "KP:s utpekande av Skandiamannen är det största polisiära magplasket någonsin".

Jag håller med. Antagligen håller de flesta med ...utom hittepåarna TP/Filter och virrig skara på flashback.
Senast redigerad av niokilometer 2022-10-21 kl. 00:10.
Citera
2022-10-21, 00:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Roligt att du citerar LGWP som sagt någonting i stil med att, "KP:s utpekande av Skandiamannen är det största polisiära magplasket någonsin".

Jag håller med. Antagligen håller de flesta med utom hittepåarna TP/Filter och virrig skara på flashback.

Tja, det gäller att hålla några tankar i skallen samtidigt, jonglera med flera bollar samtidigt?

LGWP har sagt mycket strunt genom åren, gällande mycket. Han har även sagt en hel del bra. Jag tycker mycket om hans teve-serier, förutom den om Bäckström. Hans serie om Palmemordet var väldigt bra "En Pilgrims färd". Han har även många bra åsikter om ditten och datten. Men kan tycka att många av hans personangrepp genom åren är häpnadsväckande. Dock tycker jag att han gjorde bort sig en smula, när han fick tuppjuck kring utpekandet av Skandiamannen och utredningen 10 juni 2020. Hans bristfälliga analys kring att SE inte KAN ha utfört mordet pga tidsbrist och att vapnet inte gick ner i handledsväskan, är tyvärr ett haveri av sällan skådade mått. Känns som att han groggat för hårt innan de tv-uttalandena.

Jag tycker även att Göransson/Filter gick över flera gränser efter utpekandet 2020 i poddar och media, såg troll i varenda ord som SE sagt i media. De gjorde hönor av minsta lilla fjäder. Både larvigt och tarvligt. De borde ha lagt locket på, efter artikeln typ. Lars Larssons och Tomas Petterssons hypoteser i grunden tycker jag hade räckt. De var mer jordade. Göransson har jag aldrig gillat, han är en hal ål och en osympatisk figur.
Senast redigerad av HermanSerman 2022-10-21 kl. 00:20.
Citera
2022-10-21, 00:30
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Tja, det gäller att hålla några tankar i skallen samtidigt, jonglera med flera bollar samtidigt?

LGWP har sagt mycket strunt genom åren, gällande mycket. Han har även sagt en hel del bra. Jag tycker mycket om hans teve-serier, förutom den om Bäckström. Hans serie om Palmemordet var väldigt bra "En Pilgrims färd". Han har även många bra åsikter om ditten och datten. Men kan tycka att många av hans personangrepp genom åren är häpnadsväckande. Dock tycker jag att han gjorde bort sig en smula, när han fick tuppjuck kring utpekandet av Skandiamannen och utredningen 10 juni 2020. Hans bristfälliga analys kring att SE inte KAN ha utfört mordet pga tidsbrist och att vapnet inte gick ner i handledsväskan, är tyvärr ett haveri av sällan skådade mått. Känns som att han groggat för hårt innan de tv-uttalandena.

Jag tycker även att Göransson/Filter gick över flera gränser efter utpekandet 2020 i poddar och media, såg troll i varenda ord som SE sagt i media. De gjorde hönor av minsta lilla fjäder. Både larvigt och tarvligt. De borde ha lagt locket på, efter artikeln typ. Lars Larssons och Tomas Petterssons hypoteser i grunden tycker jag hade räckt. De var mer jordade. Göransson har jag aldrig gillat, han är en hal ål och en osympatisk figur.

Göransson är som som du säger allt annat än objektiv och neutral. Finns ingen kritisk granskning där. Tyvärr måste jag säga även substanslöst. TP är ju i grunden inte bättre men med en lugnare framtoning.
Senast redigerad av niokilometer 2022-10-21 kl. 00:32.
Citera
2022-10-21, 07:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid

Han brukade jobba sent en gång i veckan, och såvitt jag förstår var det inte ovanligt att han gick ut på em/kväll, sannolikt för att äta, för att mäkta med den långa arbetsdagen. SE struntade dock i de interna reglerna: att dra passerkortet när han gjorde sådana utflykter, för att få med det i tidsredovisningen. Istället släppte väktarna i receptionen in honom igen, vilket de sen fick kritik för.

Det är därför oklart när SE gick ut och kom tillbaka till Skandia denna kväll. ALG indikerar att han kom in igen runt kl. 20:20 i polisförhöret, men i den interna utredningen framförs istället kl. 21:00. Om det första klockslaget stämmer kan han inte ha sett OP på väg till bion.

Om den andra tiden däremot är korrekt ...Till saken hör att SE inte vill kännas vid, ja FÖRNEKAR, att han skulle ha varit ut något på kvällen. Han hade uppenbarligen inte räknat med att ALG skulle höras.

Vilket heller aldrig hade skett, om inte Skandias internutredare varit på tårna. Ett av flera tillfällen där Skandiamannens utsaga avviker från andra vittnens. Dessvärre beaktande aldrig Ström sådana detaljer när SE avfördes från utredningen i februari 1987.
Senast redigerad av Dalulven 2022-10-21 kl. 07:29.
Citera
2022-10-21, 08:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Göransson är som som du säger allt annat än objektiv och neutral. Finns ingen kritisk granskning där. Tyvärr måste jag säga även substanslöst. TP är ju i grunden inte bättre men med en lugnare framtoning.

Ja, jag anser att Göransson brister både gällande objektivitet och neutralitet, detta gäller ju inte bara kring MOP, utan även kring (exempelvis) Estonia, och hans karaktärsmord av filmaren Henrik Evertsson, samt Claes Brogström och Göran Lamberts, exempelvis. Alla som inte tänker som Göransson är som sagt fullblodsidioter. Det är väl han, LGWP och Jan Guillou som är de i det offentliga Sverige är de mest osympatiska i den genren i modern tid?

TP tycker jag haft sin rätt, att gräva kring SE, han presenterade även sin hypotes, och gjorde det på ett relativt harmlöst vis. Och jag tycker den är intressant, och tror på den delvis. Dock var det ju Lars Larsson som var först att presentera teorin och gjorde grundjobbet, TP åkte väl lite räkmacka? Att åklagaren och PU kom fram till samma sak se de två, är ju en annan sak. Som du säger har han en lugnare framtoning, och framstår givetvis som mer sympatisk. Att man sen inte håller med honom, är ju en annan sak.
Citera
2022-10-21, 08:58
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag läste de här dokumenten du länkade till i CA-tråden, och den fråga som kvarstår är väl då varifrån RRV-experterna (Bo och Christer) skall ha fått det att denna omtalade utvidgning av bakdelen på en kula skall ha gått att se även på kulor utskjutna ur en revolver med 4-tums pipa:

Av dokumenten du länkade till nu i CA-tråden är det väl tvärtom tydligt att denna sk. uppsvampning av kulor bara har kunnat ses vid skjutning med pipor kortare än 4 tum. Se t.ex. Åke Åbrink (sid 3-4):

Ja, det vore väl kul att få veta. Revisionsrapportens underlag är okänt. Jag kan tänka mig att man fått ta del av den utfrågning jag postat, men vet inte. GrK verkar inte ha tittat så mycket på dokumentation i dessa tekniska frågor, det kan ju revisorerna gjort i större utsträckning. De här provskjutningarna med bäring på piplängd ligger ju flera år tillbaka i tiden 1995 och Å minns måhända inte exakt utfall av dessa.

Det spelar dock ingen praktisk roll hur det förhåller sig med 4-tumspipor och basexpansionsfrekvens, eftersom sådana aldrig uteslutits.
Citera
2022-10-21, 09:00
Medlem
Roerligs avatar
Citat:

Ja, fritt tillkrånglande, inga restriktioner gällande antaganden och att utgå från teori- och motivbyggen snarare än omständigheter har präglat MOP och är knappast det som innebär möjlighet att föra saken framåt.

Dock menar jag att SE-saken inte är någon fullkomlig antites till detta. Den är knappast fri från långtgående antaganden och teoribyggande.

Enligt vad som är känt om SE så är han i alla avseenden fel typ av person. Ensamagerande GM i fall likt detta är inte socialt väletablerade personer utan påtagliga avvikelser. Det är ingen stolleuppfattning. Även om man i teoribyggandet försöker konstruera SE som en rimlig typ. Utvecklat det där (FB) Skandiamannen.

SE blir än mer problematisk i och med att han som GM ska ha gått beväpnad på stan och agerat i ett plötsligt raseri och impulskontrollbortfall. Skulle man göra en profil på en sådan GM hade den inte hamnat i närheten av vad som är känt om SE i något enda avseende. Tvärtom.

Detta utesluter honom inte som GM, men han vore en ytterligt otrolig sådan.
Citera
2022-10-21, 09:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, fritt tillkrånglande, inga restriktioner gällande antaganden och att utgå från teori- och motivbyggen snarare än omständigheter har präglat MOP och är knappast det som innebär möjlighet att föra saken framåt.

Dock menar jag att SE-saken inte är någon fullkomlig antites till detta. Den är knappast fri från långtgående antaganden och teoribyggande.

Enligt vad som är känt om SE så är han i alla avseenden fel typ av person. Ensamagerande GM i fall likt detta är inte socialt väletablerade personer utan påtagliga avvikelser. Det är ingen stolleuppfattning. Även om man i teoribyggandet försöker konstruera SE som en rimlig typ. Utvecklat det där (FB) Skandiamannen.

SE blir än mer problematisk i och med att han som GM ska ha gått beväpnad på stan och agerat i ett plötsligt raseri och impulskontrollbortfall. Skulle man göra en profil på en sådan GM hade den inte hamnat i närheten av vad som är känt om SE i något enda avseende. Tvärtom.

Detta utesluter honom inte som GM, men han vore en ytterligt otrolig sådan.

Håller med dig till stora delar. Teorin SE har sina brister (som i princip alla andra teorier och uppslag har). Givetvis bygger teorin på en del antaganden, och fria fantasier, samma sak gäller som sagt alla uppslag. SE är en intressant teori, en av flera (även om de verkligt intressanta, är försvinnande få).

Till skillnad mot merparten av intresserade av MOP, så har jag inga problem med att se SE som en fullt trolig gärningsman, tvärtom tycker jag han inte är fel typ, inte hade det i sig, saknade motiv, medel och tillfälle.

Och det är väl kring det sistnämnda stycket, som jag tycker TP gjorde teorin en förtjänst när han skrev en slags biografi om SE. Kritiken mot Filter och TP grundar väl sig i första rum mot deras självsäkerhet kring lösningen?

Lägger man ihop all tillgänglig info om SE, så har jag inga problem med att se, att han passar in i ramen, gällande tänkbar GM, tvärtom så stärker den (i många hänseenden) att han hade det i sig, hade möjlighet, motiv. Vapnet, kan man diskutera i all oändlighet, men att skaffa fram ett vapen genom åren för SE tror jag inte var något problem öht. Han har umgåtts i kretsar i större delen av sitt vuxna liv där vapen (i någon form) funnits - bland bekanta, kamrater och arbetsplats. På sjuttio och åttiotalet var Täby (med viss omnejd) det mest vapentäta området i hela Sverige, och bland dessa kretsar fanns även vapen som var på villovägar, och som kunde skaffas fram utan att det gick att spåras. Vapenfrågan må vara oviss i SE fall, men han hade (från min synvinkel) långt lättare att skaffa ett om han ville, än de övriga misstänka i MOP genom åren. Det är min ståndpunkt.

Jag både respekterar, och förstår, att folk har sina bestämda uppfattningar kring mördare/dråpare generellt, att man därför har svårt att se om honom som potentiell GM, det ligger lite i människans natur och naiva föreställningar. Det är jag okej med. Visst har PU begått en hel del misstag sedan dag ett, och detta bidrar givetvis till att man misstror utpekandet av SE som misstänkt GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in