2022-10-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Visst är det så. Tror stenhårt på sikt på Ericsson till den här värderingen. Så förb**nt tråkigt bara att bli sittande med den här surdegen till dess. Blev lite förvånad över hur totalt nattsvart det utvecklade sig.

För egen del åter igen en dyrköpt läxa att man ska hålla fast vid sin ursprungsplan.

Jag tror allt Ericsson kommer blöda en del innan Irakaffären börjar få sig ett slut. Men lycka till
Citera
2022-10-20, 19:56
Medlem
Skattmasen08s avatar
Sett i backspegeln kan man säga att jag inte ångrar att jag sålde mina aktier på 103,50 med vinst. När sålde jag? Jo 17 februari 2004. Herregud vilken skitaktie.
Citera
2022-10-21, 01:36
Medlem
Citat:
Jävlar vad det rasar på. Inte en enda uppstudds/tveksamhet bjuds det på.

-15% på en dag. så går det när sossar investerar hahaha
Citera
2022-10-21, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
-15% på en dag. så går det när sossar investerar hahaha

Ja det där var ju en liten chansning som inte riktigt gick hem.

Dock inte fullt så illa som du beskriver det. Enbart -1,4% på det som köptes i går.

Dessutom fanns det lite vinst att ta av angående resten och att det blir drama när Ericsson släpper sina rapporter förvånar i alla fall inte mig.

Men om det kan glädja dig ännu mer var det här årets största felbeslut för min del som kändes riktigt surt.

Vilda västern och svängningar +/- 10% var väntat men trodde inte läget skulle bli så här nattsvart. Det som oroar mig lite och som tyder på fortsatt nedgång var den totala avsaknaden av tveksamheter och större rekyler under gårdagen. Återgår vi dessutom till den övergripande trenden att börsen som helhet ska fortsätta ner kan nog det här bli en riktig surdeg.

Men stretar börsen på och håller i den kortsiktiga trenden uppåt och Börje lägger lite energi på kursvård bör det ju rimligen komma i alla fall en liten rekyl i det korta perspektivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Sett i backspegeln kan man säga att jag inte ångrar att jag sålde mina aktier på 103,50 med vinst. När sålde jag? Jo 17 februari 2004. Herregud vilken skitaktie.

Det här var nog rekordet i back-trading som jag sett, att gräva fram affärer som gjordes för 18år sedan.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-10-21 kl. 06:15.
Citera
2022-10-21, 09:50
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Det här var nog rekordet i back-trading som jag sett, att gräva fram affärer som gjordes för 18år sedan.

Av intresse zoomade jag ut max på kursen och såg i Avanza-appen att jag hade sålt då. Hade glömt att jag ägt aktien. Poängen är att varför investera i ett sådant skitbolag som inte lyckats uppnå en positiv kursutveckling på typ 20 år, vad är det som lockar? Om man istället vill swinga finns det betydligt bättre kandidater.
Citera
2022-10-21, 10:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Av intresse zoomade jag ut max på kursen och såg i Avanza-appen att jag hade sålt då. Hade glömt att jag ägt aktien. Poängen är att varför investera i ett sådant skitbolag som inte lyckats uppnå en positiv kursutveckling på typ 20 år, vad är det som lockar? Om man istället vill swinga finns det betydligt bättre kandidater.

De lever på gamla meriter!
Ericsson är en av de traditionella aktierna som hängt med sedan före internet när antalet aktieägare var en bråkdel av idag och spekulationsköp av den sort vi ser idag i princip inte förekom.

Det var väl i princip LM Ericsson, ASEA, Volvo, Stora Kopparberg, Skånska Cementgjuteriet och Kinnevik som folk ägde på den tiden.

Ericsson hade fina avtal med Televerket och hade stora framgångar på 80-talet med sina AXE-växlar, sedan hakade de på och hade viss framång med mobiltelefoner men sedan över 20 år så har det mesta gått rätt medelmåttigt eller uselt.

Tror många och även de själva trodde och tror att de var/är "too big to fail" och att Ericsson alltid kommer vara ett stort starkt och framgångsrikt företag, så är dock uppenbarligen inte fallet!

De har ingen fördel av televerksmonopolet längre eller någon unik produkt som AXE, men självbilden från det tiden lever kvar.

Det är nya tider nu.
Citera
2022-10-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ericsson är en av de traditionella aktierna som hängt med sedan före internet när antalet aktieägare var en bråkdel av idag och spekulationsköp av den sort vi ser idag i princip inte förekom.

Det var väl i princip LM Ericsson, ASEA, Volvo, Stora Kopparberg, Skånska Cementgjuteriet och Kinnevik som folk ägde på den tiden.

Ericsson hade fina avtal med Televerket och hade stora framgångar på 80-talet med sina AXE-växlar, sedan hakade de på och hade viss framång med mobiltelefoner men sedan över 20 år så har det mesta gått rätt medelmåttigt eller uselt.

Tror många och även de själva trodde och tror att de var/är "too big to fail" och att Ericsson alltid kommer vara ett stort starkt och framgångsrikt företag, så är dock uppenbarligen inte fallet!

De har ingen fördel av televerksmonopolet längre eller någon unik produkt som AXE, men självbilden från det tiden lever kvar.

Det är nya tider nu.

[AVGÅ BÖRJE EKHOLM !!

Ja Ericsson har satt sig i en situation som verkar nästan hopplös, åtminstone på kort sikt.
Men något nytt måste ju hända när så mycket negativt hänt på kort sikt.
Tre kvartal i följd har Ericsson bommat prognosen.
ABG Sunndal föreslår att Börje Ekholm sparkas så att en ny VD tillsätts.
P g a informationsmissarna och Irakaffären hotas Börje Ekholm av fängelse i USA.
Visst ett VD-byte löser inte alla problem, vilket ABG Sunndal påpekar. Men Börje Ekholm bär ett stort ansvar för vad som hänt.
Aktivitfonden Cevian ledd av Christer Gardell är en av storägarna, han kan inte vara särskilt nöjd.
Tidigare i år köpte Ericsson molntjänstföretaget Vonage, det största svenska förvärvet på många år i USA.
Det kostade 6,2 miljarder US$. Ska det bli ännu ett misslyckat förvärv ??
Wallenberg är via Investor en annan storägare. Hur länge varar deras tålamod ?
Senast redigerad av eviva 2022-10-21 kl. 13:16.
Citera
2022-10-21, 17:19
Medlem
Raytheons avatar
I dollar har värdet mer än halverats i år. Hoppas något amerikanskt företag köper skiten.
Senast redigerad av Raytheon 2022-10-21 kl. 17:33.
Citera
2022-11-11, 19:26
Medlem
Det utomordentligt dyra förvärvet av det amerikanska moln-företaget motiverades väl med samordningsfördelar? Vilka, i så fall, och med vilka produkter inom Ericsson skulle det ske samordning? Någon som har kläm på detta? Och vari skulle samordningsfördelarna bestå? Skulle det förvärvade bolaget sälja Ericssons produkter eller tvärtom?
Senast redigerad av 42-43-44 2022-11-11 kl. 19:30.
Citera
2022-12-12, 11:05
Medlem
Höjd riktkurs och A-aktien upp 3,38% i dag men B-aktien ligger kvar på 67.85:- upp 0.24%

Vad kan det bero på? Är väl medveten om att dom lever sina olika liv i bland men varför denna stora skillnad i dag?

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3

Det är nya tider nu.

Nytt avtal med Apple som ger 2-3 dollar/ såld iPhone presenterat i fredags.
Citera
2022-12-12, 11:12
Medlem
Citat:

Pe ca 10% känns som en ganska atraktiv värdering på ericsson i mina ögon.

Vad hittar du för betydligt bättre kandidater?
Citera
2022-12-12, 11:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Höjd riktkurs och A-aktien upp 3,38% i dag men B-aktien ligger kvar på 67.85:- upp 0.24%

Vad kan det bero på? Är väl medveten om att dom lever sina olika liv i bland men varför denna stora skillnad i dag?

Nytt avtal med Apple som ger 2-3 dollar/ såld iPhone presenterat i fredags.

Ja men ändå ligger kursen lägre nu än för en vecka sedan. Och att ett högt p/e tal motiverar köp behöver inte stämma, snarare har marknaden prisat in en förväntat lägre vinst i kursen.

Min analys ligger kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in