Citat:
Magkänslan är ganska negativ inför rapporten. Jag har köpt sedan raset vid Irakhärvan och således ägt över två delårsmissar. Spekulation över rapporter är emellertid inget jag håller på med så därav säljer jag ej. Nytt för denna delårs är rapportstrukturen och även Vonage vilket ska bli intressant, men jag ser det förstnämna mest som smink för förlusterna i digital services.
Med Ericssons stabila kassaflöden och den låga värderingen i åtanke är min plan att hålla aktier över denna "shitshow" som Ericsson återigen hamnat i. Fundamenta vinner alltid på lång sikt och jag ser marknadens reaktion som oproportionerlig till vad som faktiskt hänt. Det senaste, alltså Rysslandförsäljningen, understödjer min tes. Orimlig reaktion från marknaden när Ericsson de facto gör guds arbete och håller igång nätverken i en krigsförande diktatur, se på vad som hänt med nätverken i Irak.
Ebit-multipel 4.5 för 2023e är billigt för en marknadsledare inom denna strategiskt viktig typ av teknologi. Utöver det räknar jag med en fortsatt tillväxt, framförallt försäljningsmässigt men även att marginalmålet på 15-18 procent för justerat rörelseresultat ska nås kommande 2-3 år.
Jag ser däremot fram mot en förlikning med Apple kommande månader. Apple kommer rimligtvis även få betala för de uteblivna patentförsäljningen från perioden då de inte betalat vilket kommer att höja resultatet.
Med Ericssons stabila kassaflöden och den låga värderingen i åtanke är min plan att hålla aktier över denna "shitshow" som Ericsson återigen hamnat i. Fundamenta vinner alltid på lång sikt och jag ser marknadens reaktion som oproportionerlig till vad som faktiskt hänt. Det senaste, alltså Rysslandförsäljningen, understödjer min tes. Orimlig reaktion från marknaden när Ericsson de facto gör guds arbete och håller igång nätverken i en krigsförande diktatur, se på vad som hänt med nätverken i Irak.
Ebit-multipel 4.5 för 2023e är billigt för en marknadsledare inom denna strategiskt viktig typ av teknologi. Utöver det räknar jag med en fortsatt tillväxt, framförallt försäljningsmässigt men även att marginalmålet på 15-18 procent för justerat rörelseresultat ska nås kommande 2-3 år.
Jag ser däremot fram mot en förlikning med Apple kommande månader. Apple kommer rimligtvis även få betala för de uteblivna patentförsäljningen från perioden då de inte betalat vilket kommer att höja resultatet.
Bra inlägg!
Sett till utvecklingen i dag verkar det som om förväntningarna sansat sig lite.
Jag tog en chansning och behåller hela innehavet inför morgondagen. Ångrar det redan, borde säkrat hem det som var och var tänkt som en kortsiktig bra vinst. Aktien (och börsen) har ju återhämtat sig och gått ganska bra i det korta perspektivet. Frågan är om det finns energi att driva upp den så jätte mycket högre i morgon.
Mardrömsscenariot är ännu en rapportbesvikelse i kombination med att aktuell trend för börsen som helhet snart bryts då ramlar vi nog ganska fort ner till 60:- igen. Men då får det bli ett långsiktigt innehav.
Hur som helst spännande om några timmar.