2022-10-20, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gedigenherre
Magkänslan är ganska negativ inför rapporten. Jag har köpt sedan raset vid Irakhärvan och således ägt över två delårsmissar. Spekulation över rapporter är emellertid inget jag håller på med så därav säljer jag ej. Nytt för denna delårs är rapportstrukturen och även Vonage vilket ska bli intressant, men jag ser det förstnämna mest som smink för förlusterna i digital services.

Med Ericssons stabila kassaflöden och den låga värderingen i åtanke är min plan att hålla aktier över denna "shitshow" som Ericsson återigen hamnat i. Fundamenta vinner alltid på lång sikt och jag ser marknadens reaktion som oproportionerlig till vad som faktiskt hänt. Det senaste, alltså Rysslandförsäljningen, understödjer min tes. Orimlig reaktion från marknaden när Ericsson de facto gör guds arbete och håller igång nätverken i en krigsförande diktatur, se på vad som hänt med nätverken i Irak.

Ebit-multipel 4.5 för 2023e är billigt för en marknadsledare inom denna strategiskt viktig typ av teknologi. Utöver det räknar jag med en fortsatt tillväxt, framförallt försäljningsmässigt men även att marginalmålet på 15-18 procent för justerat rörelseresultat ska nås kommande 2-3 år.

Jag ser däremot fram mot en förlikning med Apple kommande månader. Apple kommer rimligtvis även få betala för de uteblivna patentförsäljningen från perioden då de inte betalat vilket kommer att höja resultatet.

Bra inlägg!

Sett till utvecklingen i dag verkar det som om förväntningarna sansat sig lite.

Jag tog en chansning och behåller hela innehavet inför morgondagen. Ångrar det redan, borde säkrat hem det som var och var tänkt som en kortsiktig bra vinst. Aktien (och börsen) har ju återhämtat sig och gått ganska bra i det korta perspektivet. Frågan är om det finns energi att driva upp den så jätte mycket högre i morgon.

Mardrömsscenariot är ännu en rapportbesvikelse i kombination med att aktuell trend för börsen som helhet snart bryts då ramlar vi nog ganska fort ner till 60:- igen. Men då får det bli ett långsiktigt innehav.

Hur som helst spännande om några timmar.
Citera
2022-10-20, 07:58
Medlem
Citat:
Kärnverksamheten, alltså Networks, går fantastiskt bra kontra de andra segmenten. Mellan avsugningarna måste gubbarna göra något rätt i och med tillväxten, marginalerna och det stabila kassaflödet.

130kr kommande 2-3 åren var min målkurs vid min initiala investering vilket fortfarade består. En kurs som ter sig lite mer rimligt, men jag skulle inte tackat nej till 450 heller. Du verkar vara riktigt ruskig när det kommer till analyser av sosse-bolag, vad tror du om framtiden för Bennets bolag?

Som du sa Networks går som tåget. Överlag tycks inte rapporten innehålla några jätte negativa överraskningar. Lägre vinst men det finns det ju förklaringar till kopplat till förvärv etc. Framtiden ser ju mycket ljus ut. Men förväntningarna verkar ha varit högre.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-10-20 kl. 08:35.
Citera
2022-10-20, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Som du sa Networks går som tåget. Överlag tycks inte rapporten innehålla några jätte negativa överraskningar. Tvärtom och framtiden ser ju mycket ljus ut. Men man vet ju dock inte hur aktiemarknaden reagerar.

Ned 4-5% ser jag som rimligt. Jag är dock glad över att ebita marginal målet på 15-18% blir tidsbestämt till senast 2024 istället för att vara för "kommande år". Börje låter bestämd över att nå det och kommer att skära ned kostnader för att se till att så blir utfallet.

Till 2024 föutsätter jag att turnarounden i sorgebarnet Cloud Software & Services fortsätter, att nya Enterprise växer och att Networks får ökade patentintäkter då nuvarande förhandlingar leder till förlikning. Vid förra avtalet med Apple satt Ericsson i en dålig ekonmomisk sitts och nu har bolaget redan nått stora framgångar i domstolar vilket bådar gott för ett bra avtal. Networks går fantastiskt bra och potentialen i Enterprise och Cloud Software är stor inför att 5g utvecklas och inte längre bara erbjuder bättre hastighet och kapacitet.

Jag ser mycket positivt på Ericssons framtid, och även om rapporten är en besvikelse kontra analytikernas estimat så tycker jag att den är kraftigt undervärderad. En förutsättning för att Ericsson ska få en multipelexpansion (alltså att värderingen på bolaget ökar oberoende av vinst) så måste Irak-härvan redas ut.

Nettoresultat på 5,2 miljarder kom in under de 5,4 miljarder som estimaten i snitt pekade mot. Jag tror däremot starkt på Börjes strategi att fokusera på r&d eftersom det möjligtgjort Ericssons marknadsledande ställning, vilket har varit grundläggande för att Ericsson har ökat sin marknadsandel exkluderat Kina inom RAN på 33% när Börje tillträdde (2017) till dagens 39%.
Citera
2022-10-20, 08:45
Medlem
Citat:
Ned 4-5% ser jag som rimligt.

Ja, jag har kikat runt lite mer nu och det blir nog en ganska röd dag i dag.

Trist, åter igen blev man lurad av sin girighet och gapade efter mer istället för att ta hem en bra vinst.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-10-20 kl. 08:51.
Citera
2022-10-20, 09:09
Medlem
Raytheons avatar
Buy the dip.
Citera
2022-10-20, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Buy the dip.

Japp fyllde på nu på 62.40.

Så förbannat synd bara att man inte skickade i väg allt ellerdelar i går för 73. Hade kännts fint att köpa tillbaka allt 10:- billigare.
Citera
2022-10-20, 09:45
Medlem
La en säljorder på samma antal på 64.50 i förhoppning om en uppstuds på förmiddag/lunch. Gärna med efterföljande ny dipp för att sen åter igen stabilisera sig innan stängning.

Har i alla fall väldigt svårt att tro att det stänger på -14%
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-10-20 kl. 09:48.
Citera
2022-10-20, 09:58
Medlem
Jävlar vad skoningslösa dom är.

Fint läge nu att göra sig en kortsiktig hacka och på längre sikt en ännu bättre. Synd att man inte har mer torrt krut att viga till just ericsson.
Citera
2022-10-20, 12:33
Medlem
Jävlar vad det rasar på. Inte en enda uppstudds/tveksamhet bjuds det på.
Citera
2022-10-20, 12:46
Medlem
Här väntas nog mer nedsida. Inte mycket support kvar efter 60. Uppdrag Granskning kom med ett nytt Ericsson avsnitt igår med, väldigt passande.

I bear markets är det kostsamt att ligga lång.
Citera
2022-10-20, 18:10
Medlem
Dags att sparka lite chefer både på hög nivå och bland alla mesiga padel chefer som inte lyfter problem uppåt.
Citera
2022-10-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GengusKhan
I bear markets är det kostsamt att ligga lång.

Visst är det så. Tror stenhårt på sikt på Ericsson till den här värderingen. Så förb**nt tråkigt bara att bli sittande med den här surdegen till dess. Blev lite förvånad över hur totalt nattsvart det utvecklade sig.

För egen del åter igen en dyrköpt läxa att man ska hålla fast vid sin ursprungsplan.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-10-20 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in