Citat:
Ursprungligen postat av
hassanmebyssan
Vad menar du med avslutad insats? Pågår väl fortfarande?
Jag hoppa såklart inte att det är definitivt, därav vila i frid då jag hoppades att hon skulle hittas levande.
Jag ska förklara hur det ligger till gällande avslutad insats. Som Hemvärnet, räddningstjänsten och Missing People hela tiden sagt att de gör vad polisen säger åt dem att göra har med ett mandat i Lagen om skydd mot olyckor. När det handlar om en försvunnen person går ansvaret för räddningstjänst över till statlig räddningstjänst och har då extremt många tvingande verktyg (mer än någon annan lagstiftning) att som räddningsledare göra vad som krävs, däribland kräva stöd från andra myndigheter exempelvis.
I detta fall har polisen varit räddningsledare (stor skillnad i begrepp) och har lydit sig under LSO 4 kap. paragraf 4, Efterforskning av försvunna personer i andra fall som lyder:
I andra fall än som avses 1-3 skall den eller de myndigheter som regeringen bestämmer efterforska personer som har försvunnit under sådana omständigheter att det kan befaras att det föreligger fara för deras liv eller allvarlig risk för deras hälsa.
Detta innebär att dels har du den polisiära utredningen kring misstänkta och dels har du den statliga räddningstjänst som gjort eftersök och där polisen är räddningsledare. Eftersom insatsen avslutas bedöms inte kriteriet att det finns fara för liv och hälsa längre gälla. Det gäller inte på grund av att man bedömt att det inte finns något liv att rädda. Det blir därför en helt polisiär angelägenhet.
Edit: För att förtydliga kommer polisen fortfarande att leta efter Tove för att säkra spår och bevisning, men alltså inte för att rädda liv, då hade insatsen fortsatt.