Citat:
Ursprungligen postat av
Spelmissbruket
Jag har grottat ner mig i kyrkböcker. Mest intressant har varit bygdens dödsfall och jag slås av hur frekvent drunkning står som orsak. Det "känns" inte som att folk drunknar så ofta idag. Vissa av åren på 1800-talet har drunkning utgjort ca 2 av 10 dödsfall.
Det finns så klart flera faktorer jag själv kan komma att tänka på. Sjövett i samspel med alkohol är en förklaring jag tror på. Fisk som livsnödvändig kost och iom det nödvändigt risktagande vid fiskande kanske också kan vara något. Men vad vet jag.
Finns det någon forskning eller vetenskaplig konsensus i ämnet?
TS: vilket slags bygd rör det sig om? Kust/skärgårdsmiljö? Sjöfarten var, som många i tråden påpekat, oerhört mycket mer omfattande förr än nu; ofta därtill i rätt små och rangliga farkoster!
En annan möjlig bidragande orsak
kan ha varit att människor förritiden hade en relativt lägre andel kroppsfett. En modern genomsnittssvensk
flyter i vatten (om hen har vett att få av sig tyngande kläder och skor, och lägga sig i ryggläge med näsan ovan vattnet!), och har därtill längre tid på sig att ta sig upp ur vattnet innan hypotermin sätter in än en senig och utmagrad gammal fiskare eller bondgumma!