Citat:
Ursprungligen postat av
JohnTigris
Jag har en sådan som drivs av värmen men kan inte känna någon skillnad när den går och när den står still.
Det strålar bra från kaminen men att fläkten flyttar mer än det som rör sig utan fläkt är jag tveksam till.
Trist att de inte funkar.
Läser man recensioner är de ju väldigt blandat. Låter som dom som inte har så stora förväntningar är relativt nöjda medan de som förväntar sig en riktig fläkt blir besvikna.
Citat:
Ursprungligen postat av
winny-
Ok. Ptja, de gör mer än inget, men reklamen får de att se ut som att de sprider värmen i huset. Verkligheten är att de flyttar för lite luft för det. Jag har övervägt att designa min egen för de är riktiga kompromisser för att överleva att stå på en på tok för varm kamin på bekostnad av att faktiskt flytta luft vid en lagom varm kamin. De nya med bimetalltermostat i botten som fysiskt lyfter upp basen från kaminen när den är för varm borde vara bättre i det avseendet. Satsa på en sådan med stor fläkt.
En batteridriven känns ju som de hade funkat bättre, men då skadar väl värmen batterierna gissar ja.
Citat:
Ursprungligen postat av
maallgan
En täljstenskamin blir inte tillräckligt varm för dessa fläktar, som du ser behöver du upp i temperaturer på > 150 grader
Jag har täljsten utanpå kaminen, hela kaminen är inte täljsten.
Tycker de lilla som är inte gör så stor skillnad i uppvärmning, alltså att hålla värmen som täljsten ska va så bra på.
Fläkten hade ja tänkt ställa längst in mot skorstenen, där är ingen täljsten utan ett galler där värmen går rakt upp.
Har en lite äldre
Contura 520t