• 1
  • 2
2022-10-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja den ska drivas av värmen.
Vill inte köpa något som ska placeras runt eller framför kaminen, inte heller nåt med sladd. Både människor och hundar passerar kaminen så vill inte ha nåt på golvet.
Jag har en sådan som drivs av värmen men kan inte känna någon skillnad när den går och när den står still.
Det strålar bra från kaminen men att fläkten flyttar mer än det som rör sig utan fläkt är jag tveksam till.
Citera
2022-10-20, 13:32
Medlem
Citat:
Vill inte köpa något som ska placeras runt eller framför kaminen, inte heller nåt med sladd. Både människor och hundar passerar kaminen så vill inte ha nåt på golvet.

Ok. Ptja, de gör mer än inget, men reklamen får de att se ut som att de sprider värmen i huset. Verkligheten är att de flyttar för lite luft för det. Jag har övervägt att designa min egen för de är riktiga kompromisser för att överleva att stå på en på tok för varm kamin på bekostnad av att faktiskt flytta luft vid en lagom varm kamin. De nya med bimetalltermostat i botten som fysiskt lyfter upp basen från kaminen när den är för varm borde vara bättre i det avseendet. Satsa på en sådan med stor fläkt.
Citera
2022-10-20, 13:45
Medlem
Citat:

En täljstenskamin blir inte tillräckligt varm för dessa fläktar, som du ser behöver du upp i temperaturer på > 150 grader
Citera
2022-10-20, 13:57
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Jag har en sådan som drivs av värmen men kan inte känna någon skillnad när den går och när den står still.
Det strålar bra från kaminen men att fläkten flyttar mer än det som rör sig utan fläkt är jag tveksam till.
Trist att de inte funkar.
Läser man recensioner är de ju väldigt blandat. Låter som dom som inte har så stora förväntningar är relativt nöjda medan de som förväntar sig en riktig fläkt blir besvikna.
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Ok. Ptja, de gör mer än inget, men reklamen får de att se ut som att de sprider värmen i huset. Verkligheten är att de flyttar för lite luft för det. Jag har övervägt att designa min egen för de är riktiga kompromisser för att överleva att stå på en på tok för varm kamin på bekostnad av att faktiskt flytta luft vid en lagom varm kamin. De nya med bimetalltermostat i botten som fysiskt lyfter upp basen från kaminen när den är för varm borde vara bättre i det avseendet. Satsa på en sådan med stor fläkt.
En batteridriven känns ju som de hade funkat bättre, men då skadar väl värmen batterierna gissar ja.
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
En täljstenskamin blir inte tillräckligt varm för dessa fläktar, som du ser behöver du upp i temperaturer på > 150 grader
Jag har täljsten utanpå kaminen, hela kaminen är inte täljsten.
Tycker de lilla som är inte gör så stor skillnad i uppvärmning, alltså att hålla värmen som täljsten ska va så bra på.
Fläkten hade ja tänkt ställa längst in mot skorstenen, där är ingen täljsten utan ett galler där värmen går rakt upp.

Har en lite äldre Contura 520t
Citera
2022-10-20, 14:25
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag hade rekommenderat en takfläkt om det är möjligt. Jag har en själv med tre hastigheter som även går att vända rotationsriktningen på. Då kan den både fläkta på sommaren, och trycka ut värme i hela huset på vintern. Visst den drar lite ström, men det kan det vara värt.
Citera
2022-10-20, 17:51
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Jag hade rekommenderat en takfläkt om det är möjligt. Jag har en själv med tre hastigheter som även går att vända rotationsriktningen på. Då kan den både fläkta på sommaren, och trycka ut värme i hela huset på vintern. Visst den drar lite ström, men det kan det vara värt.
Samma här,en takfläkt skyfflar mycket luft,som en kaminfläkt bara kan drömma om
Citera
2022-10-23, 00:44
Medlem
Citat:
Jo du har rätt där men en går inte att placera nära kaminen. Att kunna ställa den direkt ovanpå fungerar ju dåligt när de är i plast.

Jag förutsatte att du inte hade planer på att ställa en vanlig bordsfläkt på själva kaminen utan på golvet en bit framför/sidan av. Det måste inte vara en fläkt som blåser från kaminen utan fläkten kan blåsa mot kaminen.
Citera
2022-10-24, 00:24
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Låter bra men här bli de ingen takfläkt.
Tog bort en när vi köpte huset. Sambon fick bestämma där.
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag förutsatte att du inte hade planer på att ställa en vanlig bordsfläkt på själva kaminen utan på golvet en bit framför/sidan av. Det måste inte vara en fläkt som blåser från kaminen utan fläkten kan blåsa mot kaminen.
Jo jag förstår, men som jag skrev tidigare så blir de inte bra med att placera nåt framför på golv eller stativ då människor och hundar kommer riva ner det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in