• 1
  • 2
2022-10-19, 17:58
Medlem
aina08s avatar
Har en Contura kamin med täljsten.
Sen december förra året är det den enda uppvärmningen jag använder i mitt hus pga elpriserna. Värmer ca 90kvm och de fungerar riktigt bra, och spar massor av pengar.
Nu funderat jag på en kaminfläkt för att få ut värmen lite bättre speciellt åt sidorna då värmen mest kommer rakt ut just nu.
Har sett att alla möjliga butiker säljer dessa fläktar, Jula, Biltema, Clas Ohlson mfl.
Frågan är vad man ska ha.
Dom finns ju dessutom i allt ifrån 1 till 3 fläktr i, finns säkert dom med ännu fler.

Vad har ni för erfarenhet av dessa, är dom bra och skiljer de mycket på modeller osv?
Får man vad man betalar, att de billigare är betydligt sämre än de dyrare eller spelar de mindre roll?
Vad har ni andra?
Citera
2022-10-19, 18:11
Medlem
Jordgubbes avatar
Liten kontrollfråga bara: man drar inte in koloxid etc i rummet av det?
Citera
2022-10-19, 18:17
Medlem
Det är svårt att få bra snurr på fläkten tycker jag.
Dessutom är det en väldigt liten propeller.

Köp en vanlig eldriven bordsfläkt istället.
Hur många hundra timmar kan du inte köra med en sådan innan den ätit upp kostnaden för en kaminfläkt?
Citera
2022-10-19, 18:32
Medlem
Soperents avatar
Har du täljsten där du tänkt ställa fläkten är det viktigt att du kollar lägsta aktiveringstemperatur då täljsten inte brukar bli så väldigt varmt. Här är lite tester.
Citera
2022-10-19, 18:51
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Liten kontrollfråga bara: man drar inte in koloxid etc i rummet av det?

Nej, man skapar bara cirkulation på luften intill kaminen som blir varm. Allt sånt som är mindre bra att andas in går upp och ut i skorstenen. Fungerar faktiskt rätt bra.
Citera
2022-10-19, 18:53
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har en Contura kamin med täljsten.
Sen december förra året är det den enda uppvärmningen jag använder i mitt hus pga elpriserna. Värmer ca 90kvm och de fungerar riktigt bra, och spar massor av pengar.
Nu funderat jag på en kaminfläkt för att få ut värmen lite bättre speciellt åt sidorna då värmen mest kommer rakt ut just nu.
Har sett att alla möjliga butiker säljer dessa fläktar, Jula, Biltema, Clas Ohlson mfl.
Frågan är vad man ska ha.
Dom finns ju dessutom i allt ifrån 1 till 3 fläktr i, finns säkert dom med ännu fler.

Vad har ni för erfarenhet av dessa, är dom bra och skiljer de mycket på modeller osv?
Får man vad man betalar, att de billigare är betydligt sämre än de dyrare eller spelar de mindre roll?
Vad har ni andra?

Har en från Clas Ohlson, på andra kubben går den igång och fungerar rätt bra. Den var tystare när den var ny, nu några år gammal "klickar" den lite med det är en kort stund när den är på väg upp i fart. När den väl har bra snurr låter den inte mycket alls. Gör sitt jobb och får cirkulation på luften.
Citera
2022-10-19, 18:59
Medlem
revodnebs avatar
Jag har också en contura täljstenskamin, den har inbyggd fläkt och det fick man välja till som tillval. Du kan ju kolla om contura har originalfläkt till din kamin? Biltemaalternativet lär dock vara billigare.
Citera
2022-10-19, 19:03
Medlem
Har täljsten med och köpte denna
https://www.clasohlson.com/se/Kaminf...sten/p/40-1081

Lämnade tillbaka för den startade inte vid 48+ grader fick snurra igång själv, sen jävla var det fart i den.

Köpte istället en modell som var 400kr billigare men såg likadan ut, den skulle starta "själv" vid 68 grader men det gör den inte, så jag orkade inte lämna tillbaka den. De fungerar riktigt bra ifall man bara blåser lite på den.
Citera
2022-10-20, 08:15
Medlem
Fundera på om det inte blir bättre fart med en takfläkt eller golvfläkt som cirkulerar luften i rummet i stället.
Drar lite mer el men den behöver inte heller gå hela tiden du eldar.
Citera
2022-10-20, 11:20
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är svårt att få bra snurr på fläkten tycker jag.
Dessutom är det en väldigt liten propeller.

Köp en vanlig eldriven bordsfläkt istället.
Hur många hundra timmar kan du inte köra med en sådan innan den ätit upp kostnaden för en kaminfläkt?
Jo du har rätt där men en går inte att placera nära kaminen. Att kunna ställa den direkt ovanpå fungerar ju dåligt när de är i plast.
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Har du täljsten där du tänkt ställa fläkten är det viktigt att du kollar lägsta aktiveringstemperatur då täljsten inte brukar bli så väldigt varmt. Här är lite tester.
Tack, ska kolla testerna.
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Har en från Clas Ohlson, på andra kubben går den igång och fungerar rätt bra. Den var tystare när den var ny, nu några år gammal "klickar" den lite med det är en kort stund när den är på väg upp i fart. När den väl har bra snurr låter den inte mycket alls. Gör sitt jobb och får cirkulation på luften.
Kul att du är nöjd.
Antar att det är med en propeller om den är lite äldre? Finns modellen kvar att köpa idag?
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har också en contura täljstenskamin, den har inbyggd fläkt och det fick man välja till som tillval. Du kan ju kolla om contura har originalfläkt till din kamin? Biltemaalternativet lär dock vara billigare.
Inbyggd fläkt är bra men blåser rakt fram. Tycker inte att jag behöver mer värma rakt ut utan vill kunna få iväg den mer på sidorna, speciellt på ena sidan som är mot en öppning ut i huset.
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Har täljsten med och köpte denna
https://www.clasohlson.com/se/Kaminf...sten/p/40-1081

Lämnade tillbaka för den startade inte vid 48+ grader fick snurra igång själv, sen jävla var det fart i den.

Köpte istället en modell som var 400kr billigare men såg likadan ut, den skulle starta "själv" vid 68 grader men det gör den inte, så jag orkade inte lämna tillbaka den. De fungerar riktigt bra ifall man bara blåser lite på den.
Har läst en del recensioner och det verkar som många har problem med att dom inte startar av sig själv. Men att hjälpa den lite att komma igång går ju bra.
Tycker du den sprider värmen bra?
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Fundera på om det inte blir bättre fart med en takfläkt eller golvfläkt som cirkulerar luften i rummet i stället.
Drar lite mer el men den behöver inte heller gå hela tiden du eldar.
Som jag kommenterade ovan så har jag ingen bra plats att placera någon fläkt i närheten. Vill gärna undvika ett golvstativ också då både människor och hundar går förbi hela tiden.
Vill kunna få värmen ut ur rummet lite bättre genom att en fläkt blåser åt sidan.
Citera
2022-10-20, 11:23
Medlem
Tänker du på en som driver sig själv med hjälp av värmen, alltså en med Peltier-element? De snurrar men flyttar förvånansvärt lite luft. Om du har tillgång till el så är en helt vanlig bordsfläkt helt överlägsen.
Citera
2022-10-20, 11:35
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Tänker du på en som driver sig själv med hjälp av värmen, alltså en med Peltier-element? De snurrar men flyttar förvånansvärt lite luft. Om du har tillgång till el så är en helt vanlig bordsfläkt helt överlägsen.
Ja den ska drivas av värmen.
Vill inte köpa något som ska placeras runt eller framför kaminen, inte heller nåt med sladd. Både människor och hundar passerar kaminen så vill inte ha nåt på golvet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in