2022-10-18, 21:02
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Om vi accepterar att mätningar funkar bra och att modeller kan falsifieras, vilket man kan förstå rent tankemässigt, vad mer kan vi göra om vi låtsas att mätningar kommer från en extern oberoende materiell verklighet?
Hur menar du? Vi kan väl inte göra så mycket mer än att just acceptera att det finns en extern verklighet?

Det är ju en annan fråga att bevisa det.
Citera
2022-10-18, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_first_two
jag har funderat på detta ett tag nu. (och ja, matrix ligger bakom lite).

att färger inte existerar, det är ju kännt sedan länge. men hur ser världen ut igentligen? när du tar och ser på någonting, så skickas det signaler till hjärnan som berättar hur föremålet ser ut. men hur vet vi att signalerna sänds rätt? om dom hade sänts på något annat vis, hade allting sett anorlunda ut?

om signalerna visade dig att bilarna på vägen såg ut som en härlig badtunna att hoppa i och du fick för dig att ta ett bad hade det nog inte gått så bra...så nog kommer signalerna i normalfallet på ett sätt som matchar verkligheten rätt bra.
Citera
2022-10-18, 23:11
Medlem
Verkligheten är det man gissar att verklighet är.
Tex hör man ett ljud och uppfattar man det som något som flyger i luften. Men det låter åt alla håll men ändå är det bara i hjärnan det ringer
Citera
2022-10-18, 23:13
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Verkligheten är det man gissar att verklighet är.
Tex hör man ett ljud och uppfattar man det som något som flyger i luften. Men det låter åt alla håll men ändå är det bara i hjärnan det ringer
Är beredd att hålla med. När det kommer till verklighet är jag idealist, inte realist. Verkligheten är det människan som skapar i vår upplevelse, ingenting som finns därute.
Citera
2022-10-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Är beredd att hålla med. När det kommer till verklighet är jag idealist, inte realist. Verkligheten är det människan som skapar i vår upplevelse, ingenting som finns därute.

Verkligheten finns nog därute tror jag. Tror inte den skulle upphöra för att vi försvann från klotet. Så märkvärdiga är vi inte.
Citera
2022-10-20, 21:37
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Verkligheten finns nog därute tror jag. Tror inte den skulle upphöra för att vi försvann från klotet. Så märkvärdiga är vi inte.
Jag tror det, i alla fall det vi människor kallar för verklighet. Jag tror att verkligheten är villkorad vår upplevelse av den, ingen upplevelse, ingen verklighet.
Citera
2022-10-21, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
Jag tror det, i alla fall det vi människor kallar för verklighet. Jag tror att verkligheten är villkorad vår upplevelse av den, ingen upplevelse, ingen verklighet.

Förstår inte vad du skriver. Först att verkligheten finns där utan oss och sen att inte verkligheten finns där utan oss, får jag det till. Eller vad skriver du?
Citera
2022-10-21, 13:53
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Förstår inte vad du skriver. Först att verkligheten finns där utan oss och sen att inte verkligheten finns där utan oss, får jag det till. Eller vad skriver du?

Att det inte finns nåt klot därute.
Det är den idealistiska uppfattningen.
Att det enda som existerar är medvetande som drömmer om klotet där ute.

Jag gillar enkelheten i den tanken.
Citera
2022-10-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Att det inte finns nåt klot därute.
Det är den idealistiska uppfattningen.
Att det enda som existerar är medvetande som drömmer om klotet där ute.

Jag gillar enkelheten i den tanken.

Finns olika varianter av idealism väl.
Citera
2022-10-21, 16:53
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Verkligheten är beroende av en entitets upplevelse av den. Man kan säga att det är subjektet som skapar upplevelsen, det vill säga idealism.
Citera
2022-10-21, 16:54
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Finns olika varianter av idealism väl.
Ja. Transcendental idealism är väl den jag står närmast. Så jag måste väl erkänna att det finns någon typ av verklighet där ute, det vill säga "tingen i sig".
Citera
2022-10-21, 17:10
Medlem
Att leva i det vi kallar verkligheten, som är mayas slöja, är att ha blivit stungen av en skorpion, var det en vis och befriad man som sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in