Helt klart verkar ni jobba i par. Har ni gaddat ihop er.
En simulering simulerar alltid något. En simulering är aldrig det den simulerar.
Jag säger att man kan frammana en bild av ett berg i sitt huvud eller vad som helst. Är en bild av något en simulering?
Jag säger även att sinnena och hjärnan kan skapa en bild i våra huvuden av ett berg som vi betraktar. Tittar vi en längre stund motsvarar det en film. Då kan det alltså inte vara en simulering enligt dig, eller?
Man kan simulera en bilmotor i en dator. Men man simulerar alltid något. Den verkliga motorn är inte en simulering.
Vårat medvetande är verkligt, så vad simulerar man i så fall. Var är medvetandet man simulerar. Annars är det ingen simulering utan verkligheten.
Jaså? Se ovan. Jag är sjukt konsekvent när jag diskuterar med dig.
Citat:
Man kan simulera hur saker rör sig i en film.En simulering simulerar alltid något. En simulering är aldrig det den simulerar.
Citat:
Jag pratar inte om simuleringar, det är ni som tjatar och vill ha det dit.Jag säger att man kan frammana en bild av ett berg i sitt huvud eller vad som helst. Är en bild av något en simulering?
Jag säger även att sinnena och hjärnan kan skapa en bild i våra huvuden av ett berg som vi betraktar. Tittar vi en längre stund motsvarar det en film. Då kan det alltså inte vara en simulering enligt dig, eller?
Citat:
Jag gör skillnad på film och simulering. Det är inte "samma" för mig.
Tycker du det? Är det samma sak att passivt titta på en inspelning som är oföränderlig från gång till gång, som att köra en simulering där minsta ändring i ingångstalen leder till stora skillnader i utfall?
Bra, då är vi överens om att bilden i huvudet inte är en simulering.Jag gör skillnad på film och simulering. Det är inte "samma" för mig.
Tycker du det? Är det samma sak att passivt titta på en inspelning som är oföränderlig från gång till gång, som att köra en simulering där minsta ändring i ingångstalen leder till stora skillnader i utfall?
Citat:
En åsikt som jag inte delar utan att orka gå in på det tekniska. Men du får gärna förklara din idé hur det ska gå till tekniskt. Men som ovan. En simulering är aldrig det den simulerar.
Citat:
Bara ett påstående. Jag menar att medvetandet är verkligt då man kan mäta om man är medveten eller inte.
För att enligt den materialistiska uppfattningen är medvetande per definition en simuleing inne i en hjärna. Då tror man inte att stenar eller enskilda neuroner kan husera medvetande.
Sedan om medvetandet simuleras av en biljon nätverkande neuroner eller av en digital motsvarighet, ja, det saknar principiell betydelse ur det materialistiska perspektivet.
Sedan om medvetandet simuleras av en biljon nätverkande neuroner eller av en digital motsvarighet, ja, det saknar principiell betydelse ur det materialistiska perspektivet.
Man kan simulera en bilmotor i en dator. Men man simulerar alltid något. Den verkliga motorn är inte en simulering.
Vårat medvetande är verkligt, så vad simulerar man i så fall. Var är medvetandet man simulerar. Annars är det ingen simulering utan verkligheten.
Jaså? Se ovan. Jag är sjukt konsekvent när jag diskuterar med dig.