2022-10-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
-50 % inom ett år.. Det är inte realistiskt alls, då skulle priserna tillbaka till 2007 års nivåer. Det finns alldeles för mycket pengar nu jämfört med då.
Vad anser du vara realistiskt? Jag har verkligen noll koll hur det funkar så jag ska inte yttra mig.
Citera
2022-10-20, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pescara
Vad anser du vara realistiskt? Jag har verkligen noll koll hur det funkar så jag ska inte yttra mig.

Härifrån max 20 %. Tänk bara på hur mycket mer vi tjänar idag jämfört med för 15 år sedan, bara nästa år väntas vi tjäna minst 3-4 % mer än i år. Det finns också en gräns på hur stor förlust människor "har råd" att sälja för. Fortsätter fallet kommer fler bo kvar vilket leder till minskat utbud som då drar upp priset.
Citera
2022-10-20, 11:19
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

90-talskrisen var ju oerhört jävlig och till och med då gick husen i Stockholm ”bara” ner -30% från toppen sett till helåren 91-93. https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2017/10/stockholm_nominella_huspriser_1875-2017p.png

Så däromkring känns väl rimligt som absolut max. Direktavkastningen på uthyrning blir för hög annars, så att säga. Vi har dessutom redan observerat hur andrahandshyrorna stiger: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andrahandshyrorna-stiger-kraftigt-slar-hart-mot-studenter
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-10-20 kl. 11:54.
Citera
2022-10-20, 11:27
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
90-talskrisen var ju oerhört jävlig och till och med då gick husen i Stockholm ”bara” ner -30% från toppen sett till helåren 91-94. https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2017/10/stockholm_nominella_huspriser_1875-2017p.png

Så däromkring känns väl rimligt som absolut max. Direktavkastningen på uthyrning blir för hög annars, så att säga. Vi har dessutom redan observerat hur andrahandshyrorna stiger: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/andrahandshyrorna-stiger-kraftigt-slar-hart-mot-studenter

Ofan, trodde priserna gick ner mer än så? Då befinner vi oss antagligen i en slags räntechock nu som gör att väldigt få vill ta i svenska bostäder. När chocken har lagt sig så förhoppningsvis kan vi börja plana ut..
Ingves... Fan vad du har ställt till med saker under dina tio år. Miljonlön per år har du med.
Citera
2022-10-20, 11:30
Medlem
Citat:
Härifrån max 20 %. Tänk bara på hur mycket mer vi tjänar idag jämfört med för 15 år sedan, bara nästa år väntas vi tjäna minst 3-4 % mer än i år. Det finns också en gräns på hur stor förlust människor "har råd" att sälja för. Fortsätter fallet kommer fler bo kvar vilket leder till minskat utbud som då drar upp priset.
Jo det är sant, låter mer rimligt med 20-30%, tycker bara det har gått sjukt fort från att tidigare behöva köpa en lägenhet på förhandsvisning för att slippa absurd budgivning, till att bostadsrätter/hus är svåra att sälja till priser man hade skrattat åt tidigare.
Citera
2022-10-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
90-talskrisen var ju oerhört jävlig och till och med då gick husen i Stockholm ”bara” ner -30% från toppen sett till helåren 91-94. https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2017/10/stockholm_nominella_huspriser_1875-2017p.png

Är vi inte bättre rustade ekonomiskt för att slippa en sån krasch igen?
Citera
2022-10-20, 11:45
Medlem
Citat:
Jo det är sant, låter mer rimligt med 20-30%, tycker bara det har gått sjukt fort från att tidigare behöva köpa en lägenhet på förhandsvisning för att slippa absurd budgivning, till att bostadsrätter/hus är svåra att sälja till priser man hade skrattat åt tidigare.

Samtidigt har förutsättningarna helt ändrats.
En lägenhet med lån på 3M förra hade förra året en räntekostnad på drygt 2000 SEK/månad (1,25 %). Framöver kommer samma lån kosta 6-7K/månad (3.5-4 %). * Efter ränteavdrag

Dessa tusenlappar försvinner rakt ner i sjön varje månad samtidigt med flera andra tusenlappar p g a inflationen. Eftersom just mat och bränsle, samt andra lån är en stor utgiftspost för många ökar ens levnadskostnader med långt över 10 %.

Detta kan klassas som ett paradigmskifte.
Citera
2022-10-20, 11:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
I princip alla i denna tråd pratar om en lång och utdragen nedgång och detta är vad gemene man menar med en bostadsbubbla/krasch. Men forumets tomtar såsom Flanders försöker ge intrycket av att alla i denna tråden tror att vi kommer se en nedgång på 50% per halvår. Vilket börjar bli tröttsamt
Sedan 2010 när bubbeltråden startas så har det pratas om krasch.
Av alla ca 100000 inlägg så kan säker något antytt en mer utdragen nedgång, men jag vill minnas att konsensus bland bubbelpratarna har varit en snabb. Dvs krasch. Det har motiverats av att det skulle föreligga en bubbla.
Så jag skulle säga att det är tvärtemot vad du skriver.

På senare tid vill jag minnas att slemhog och andra pratat om att det redan skulle ha kraschat med 30% i våras.
Och det får man väl säga handlar om ett snabbt prisfall.

Det symptomatiska i allt detta prat har varit att bubbelpratarna skall fynda när det kraschat.
Dvs helt plötsligt skall de som inte har råd att köpa, få mer råd än andra. Och det utan att dom börjar producera mer värde och får mer inkomst. Realismen saknas helt.
Citera
2022-10-20, 11:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Är vi inte bättre rustade ekonomiskt för att slippa en sån krasch igen?
Det handlar mer om att vi inte försatt oss i en så vettlös situation som då med fast växelkurs, och fack som driver löneinflation som galningar. När vi då med detta körde in i en global lågkonjunktur var katastrofen ett faktum.

Idag är det problemfritt i jämförelse.
Citera
2022-10-20, 11:53
Medlem
Citat:
Samtidigt har förutsättningarna helt ändrats.
En lägenhet med lån på 3M förra hade förra året en räntekostnad på drygt 2000 SEK/månad (1,25 %). Framöver kommer samma lån kosta 6-7K/månad (3.5-4 %). * Efter ränteavdrag

Dessa tusenlappar försvinner rakt ner i sjön varje månad samtidigt med flera andra tusenlappar p g a inflationen. Eftersom just mat och bränsle, samt andra lån är en stor utgiftspost för många ökar ens levnadskostnader med långt över 10 %.

Detta kan klassas som ett paradigmskifte.

Ja det är klart att det påverkar.. tack för bra svar!
Citera
2022-10-20, 11:56
Medlem
https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/bostadspriserna-sjunker-och-vantas-fortsatta-nerat/

Raset fortsätter som prognoserat med - 2,8 % i september samt fortsätter i oktober.
Citera
2022-10-20, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ledsen att säga det, men du är helt ute och cyklar här:
Finns väldigt många som hyr ut till folk till rimliga priser. Dessa hamnar av naturliga skäl inte på blocket. Grejen är dock att dessa ofta hyr ut till personer inom sitt eget skrå eller inom ett steg från bekantskapskretsen.

Det handlar inte om att känna rätt personer: snarare om att ha ett jobb och/eller en bekantskapskrets. Det innebär att dels personer som redan kommer från Sthlmsområdet ofta hyr av en kompis som flyttat för att plugga några år, men vill behålla sin lägenhet eller någon som ska jobba utomlands några år och hyr ut till kollega/kollegas barn etc etc.

Dessa tjänster och gentjänster är extremt vanliga eftersom folk i det längsta vill undvika galningar som vägrar flytta ut/lämnar lägenheten i total oreda eller helt enkelt slutar betala mitt under uthyrningstiden. På blocket tar folk höjd för sådan galenskap.

Inte tillgängligt för 99.99%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in