2022-10-20, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klaisan
Jag tror många tänker på insatsen man idag kanske glömmer då de flesta lånar även till den.

Det handlar om några 100k. Är man smart nog att göra miljoner på det lilla kapitalet i denna marknad så fine
Citera
2022-10-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Billigare lägenheter annonseras i regel inte ut på blocket utan i mer privata forum.

Att bo i innerstan för under 15k I mån i andra hand är en omöjlighet för 99.999% av befolkningen.

Sen kanske DU känner någon som vill hyra ut till underpris för att slippa tjäna pengar.
Citera
2022-10-20, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Billigare lägenheter annonseras i regel inte ut på blocket utan i mer privata forum.

Det är meningslöst att ta upp att vissa kan få billiga hyresrätter. Vänner till kungen kan t.ex. få en hyresrätt med hyra lägre än bruksvärdeshyran på djurgården. Det påverkar ju inte marknaden i stort.

De allra flesta kan inte få tag på en billig hyresrätt i centrala Stockholm, de får antingen hyra i andrahand eller köpa om de vill bo där.
Senast redigerad av trickget 2022-10-20 kl. 09:37.
Citera
2022-10-20, 09:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför kan man inte ha ett separat sparande med en BR med utbetalningar på 11k i månaden men i en HR för 15k i månaden?

Rätt dumt tillfälle nu. Katastrofalt uselt faktiskt. Jag rekommenderar att avvakta stor skuldsättning och köp. Förstår jag det rätt rekommenderar du köp, alltid.
Citera
2022-10-20, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Visa mig en hyresrätt I Stockholms innerstad för 6k i månaden i andra hand tack

Är det inte så nu att BR i Stockholm är detsamma som stora förluster? Varje månad.
Citera
2022-10-20, 09:43
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det är meningslöst att ta upp att vissa kan få billiga hyresrätter. Vänner till kungen kan t.ex. få en hyresrätt med hyra lägre än bruksvärdeshyran på djurgården. Det påverkar ju inte marknaden i stort.

De allra flesta kan inte få tag på en billig hyresrätt i centrala Stockholm, de får antingen hyra i andrahand eller köpa om de vill bo där.

Du bör undvika att tänka på det så svart och vitt. Jag har hyrt ut i andra hand och känner gott om folk som gjort detsamma.

Nästan ingen försöker maxa vinsten eftersom det finns en rak korrelation mellan dåliga hyrestagare och höga priser. Många hyr ut för låga priser till nära vänner eller familj, medan andra tar lite högre pris för en vettig hyresgäst. Sen finns det förstås en och annan desperat eller girig typ som hyr ut till skyhöga ockerpriser men dessa personer blir ofta brända av det.

Det är därför inte såsom flanders tror att de enda mini-skrymslena som går att hyra i stan kostar minst 15 papp i månaden.
Citera
2022-10-20, 09:50
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
SBAB släppte boräntenytt idag
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/2022-10-20_hard_konkurrens_om_bolanekunderna_ger_laga_bola nemarginaler.html

SBAB har just nu en listränta på 3,37% (3mån). Dessutom så påstår de att marginalerna är väldigt låga.

Intressant, Sbab tror att Rb inte vågar höja sin ränta mer än 50 punkter i november och 25 punkter i februari. Alt 75 punkter i november och inget mer under 2023.
Citera
2022-10-20, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Intressant, Sbab tror att Rb inte vågar höja sin ränta mer än 50 punkter i november och 25 punkter i februari. Alt 75 punkter i november och inget mer under 2023.
Känns som det rimmar illa med vad Ingves sa idag
"Den höga inflationen skapar problem och därför måste Riksbanken nu agera för att få ner inflationen, enligt Stefan Ingves. Han lyfter fram att Sverige har omvärldens ögon på sig.

”Vi lever farligt redan i dag… Vi vet hur det gick i England när de försökte upphäva tyngdlagen”, säger han inför riksdagens finansutskott på torsdagen, enligt ett pressmeddelande från Riksbanken."
Citera
2022-10-20, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Är det inte så nu att BR i Stockholm är detsamma som stora förluster? Varje månad.

Mjo om du realiserar förlusten absolut på kort sikt men det är en annan fråga.

Sverige har en totalt dysfunktionell bostadsmarknad pga den sovjetiska hyresregleringen..Detta gör att det inte "bara" är att sälja i tid och sitta i HR för att vänta ut nedgången för 99.99%
Citera
2022-10-20, 09:55
Medlem
Om man tar hänsyn till Valueguards siffror för hakva oktober är lägenheterna i Sthlm nu billigare än 2017. Skrämmande utveckling.

HOXflat sthlm halva oktober: 294

Dvs lägre än stora delar av 2017.

Och här pratar flanders fortfarande om att vi inte ens kommer gå tillbaka till pre-covidpriser.
Citera
2022-10-20, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Rätt dumt tillfälle nu. Katastrofalt uselt faktiskt. Jag rekommenderar att avvakta stor skuldsättning och köp. Förstår jag det rätt rekommenderar du köp, alltid.

Beror på vad alternativet är. Lyckas man få tag i en billig HR som man kan bo i länge och inte har problem med det kan det vara läge att vänta.
Citera
2022-10-20, 09:57
Medlem
Där jag bor går bostadsrätterna för runt 5-10% mindre än utgångspris. Tror ni det kommer fortsätta neråt under nästa år så man kan göra sig ett kap?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in