2022-10-18, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Jag har inte TRT längre, det var länge sedan. Nebido är extremt stabil och jämn förövrigt. Det är enkelt att skylla den för sina problem.
Håller man intervallet till 6-9 veckor och tar hand om sin hälsa och har låg fettprocent på kroppen får man ingen särskilt aromatisering vid injektion som är vad vissa reagerar på. Många börjar istället pilla med AI och förstör det hela istället.

Men TRT är skräp som överförskrivs. Bättre att läka sig själv

Haha jag förstår din tanke men du kan inte läka primär hypogonadism..
Om testiklarna inte fungerar så kan du inte tillverka tillräckligt med testosteron.
Det är just detta som är problemet när folk kurar eller går på TRT utan att använda HCG.
Den långa nedstängningstiden orsakar celldöd i testiklarna och då har man problem, stora problem för det går varken att reparera eller läka.
Senast redigerad av ModelX 2022-10-18 kl. 19:35.
Citera
2022-10-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModelX
Haha jag förstår din tanke men du kan inte läka primär hypogonadism..
Om testiklarna inte fungerar så kan du inte tillverka tillräckligt med testosteron.
Det är just detta som är problemet när folk kurar eller går på TRT utan att använda HCG.
Den långa nedstängningstiden orsakar celldöd i testiklarna och då har man problem, stora problem för det går varken att reparera eller läka.

Allt går att läka. Haha herregud jag var totalt avstängd pga av min TRT med minimala testiklar. Cellerna minskar ja men kroppen är extremt smart och fixar det.
Var helt nollad i testo, lade av utan PCT och har idag testosteron på 30 nmol/L. Hade omkring 15 innan TRT.
Däremot är du fucked om du klipper av bollarna.

Det är dock givetvis inte skönt att gå den vägen och det är därför man aldrig någonsin bör peta på exogent testosteron. Att optimera sina nivåer rent generellt är enkelt om man vet vad man sysslar med.
Senast redigerad av Sockerflickan 2022-10-18 kl. 20:19.
Citera
2022-10-18, 22:13
Medlem
thebandit777s avatar
Klev av efter 10 års egen TRT.

Efter PCT (Nolva+Adex):

LH: 3.3
Testo: 9.6

Vad säger LH-värdet? Funkar testiklarna hyfsat? Vad är ett "bra" LH-värde?
Citera
2022-10-18, 22:59
Medlem
Bruc3s avatar
Precis fått utredningen klar. Läkaren rekommenderade gel-behandling då det var enklare att avbryta ifall jag inte kände någon skillnad och om att jag vill skaffa barn

Detta har såklart gett min sambo hjärnspöken då läkaren pratade om fertilitet bye bye. Bör jag vara orolig? Vad är det för gel?

Vill givetvis ha barn inom kort, därav frågan.
Citera
2022-10-18, 23:47
Medlem
Citat:
Allt går att läka. Haha herregud jag var totalt avstängd pga av min TRT med minimala testiklar. Cellerna minskar ja men kroppen är extremt smart och fixar det.
Var helt nollad i testo, lade av utan PCT och har idag testosteron på 30 nmol/L. Hade omkring 15 innan TRT.

Det är dock givetvis inte skönt att gå den vägen och det är därför man aldrig någonsin bör peta på exogent testosteron. Att optimera sina nivåer rent generellt är enkelt om man vet vad man sysslar med.

Hur?
Citera
2022-10-19, 08:21
Medlem
gnomepowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Precis fått utredningen klar. Läkaren rekommenderade gel-behandling då det var enklare att avbryta ifall jag inte kände någon skillnad och om att jag vill skaffa barn

Detta har såklart gett min sambo hjärnspöken då läkaren pratade om fertilitet bye bye. Bör jag vara orolig? Vad är det för gel?

Vill givetvis ha barn inom kort, därav frågan.

Vad ligger du på för nivå? Ja långsiktig behandling kan sänka chansen betydligt eller göra dig infertil
Citera
2022-10-19, 09:13
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnomepower
Vad ligger du på för nivå? Ja långsiktig behandling kan sänka chansen betydligt eller göra dig infertil

Testo 7.1 nmol/L

LH 3.0 E/L
Citera
2022-10-19, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveariket123
Hur?

Orkar inte skriva hela processen igen men jag blev inspirerad av Joe Dispenza och law of attraction. Finns hur mycket som helst på nätet.

Gäller att bryta negativt tankemönster, höja sin vibration (mental state), visualisera sig frisk och hela tiden prata läkning och positiva affirmationer.
Kroppen läker alltid sig själv om man gör rätt. Problemet är att människor hindrar sig själva från att läka.

https://ct.liveyourtruth.com/how-the-law-of-attraction-can-heal-your-pain-illness/

Styrketräning, isbad/kalla duschar, semen retention och testosteronhöjande kost och inga droger eller alkohol, sömnrutiner, fastande ger också optimala förutsättningar för att läka snabbt.
Citera
2022-10-19, 11:39
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelArne
För ca 7-8 år sedan "fuskade" jag till mig Nebido genom att tillfälligt sänka mina testo nivåer från 18 nmol till 9. Tyckte att det vore fränt att ha maxade nivåer året om, trots att jag egentligen inte hade några problem av låga T nivåer.

Ärligt talat har jag inte känt av någon skillnad alls, trots att mina nivåer ligger på runt 40+ nu. Är inte kåtare, har inte bättre stånd, möjligtvis något lättare att lägga på mig muskler. Kulorna har krympt och är nu pyttesmå. Jag är idag i 40-års åldern.

Problemet är att det var min husläkare som började skriva ut nebido till mig, och nu vill hon att jag ska göra en utredning för att ta reda på "om" jag verkligen behöver trt. För att kunna göra en utredning så krävs det att man är inte har injicerat på minst 9 månader vilket betyder att jag kommer ha samma T nivåer som en 5-årig flicka i typ 6 månader och antagligen må skit.

Jag känner att det inte är något jag vill gå igenom. Jag har inte haft några negativa biverkningar av Nebido och alla värden (psa, röda blodkroppar osv) är normala. Har någon något bra tips för hur jag ska undvika den här skiten? Gäller det bara att hitta "rätt läkare" eller? Om jag har stått på Nebido i typ 8 år så finns det väl ingen orsak att jag inte ska kunna fortsätta med det, eller?

Det där ska du inte gå med på. Hon gamblar med ditt psykiska välmående. Det finns inget positivt att kliva av CT och ha nivåer som kommer få dig att må dåligt.

Otroligt amatörmässigt skött av din läkare och jag hoppas att du inte går med på detta. Byt läkare ifall kärringen inte vill ge med sig.

Vet du varför hon ändrat sig?
Citera
2022-10-19, 12:56
Medlem
Havamal.s avatar
Rewell hade tidigare prostataundersökning obligatorisk för alla men har nyligen ändrat så att det bara krävs för dem som är 45 år och uppåt.

Goda nyheter i min mening då den bild jag fått är att det inte varit särskilt nödvändigt och andra behandlare ej haft det kravet.

Undvek dem tidigare pga att jag inte var så pigg på den obekväma biten men nu blev det grönt ljus
Citera
2022-10-19, 20:31
Medlem
Citat:

Nej allt går inte att läka.
Haha kroppen är extremt smart, du är skön.

Jag håller verkligen med dig om att den naturliga vägen är bäst att gå! (OM du inte lider av primär hypogonadism )
Citera
2022-10-19, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Klev av efter 10 års egen TRT.

Efter PCT (Nolva+Adex):

LH: 3.3
Testo: 9.6

Vad säger LH-värdet? Funkar testiklarna hyfsat? Vad är ett "bra" LH-värde?

Hur lång tid har det gått sedan du klev av?
I vilket ålderspan är du? 40-+ ?

Hur långt tid från PCT väntade du innan du tog de där proverna?

Dina prover indikerar sekundär hypogonadism.
Din HPG axel fungerar inte som den ska eftersom du har kurat i 10 år.
Det kan ta upp till 2 år att reparera, om din kropp ens av klarar det.

Ditt LH värde är enkelt uttryckt att din kropp inte skickar tillräckligt med signaler till testiklarna för att göra testosteron.

Hade du haft högt LH på 9.6 i Testo så hade det istället indikerat primär hypogonadism (att din kropp skickar signaler men att testiklarna inte kan leverera)

Tog du FSH och prolaktin?
Senast redigerad av ModelX 2022-10-19 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in