2022-08-19, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leo20
Ericsson aktier 4,89kr var tvungen och handla lite. btw, det borde finnas ett aktie forum

Bumpar en gammal goding för nostalgikickens skull... fan... denna TS borde hamna på museum för att begrunda börsens inre väsen.

Vad segt... är det någon som tror vi skall upp något i år? Hur länge sitter vi i 70/80-träsket?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2022-08-19 kl. 09:55.
Citera
2022-09-23, 10:11
Medlem
Jaha, har Ericsson kört i diket igen?
Nyss var det ISIS och nu har man ertappats med handen i den ryska syltburken. Hur pass allvarliga är anklagelserna? Nån som vet?

Detta känns alltmer som ett hopplöst fall.
Citera
2022-09-23, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nyss var det ISIS och nu har man ertappats med handen i den ryska syltburken. Hur pass allvarliga är anklagelserna? Nån som vet?

Dom verkar aldrig lära sig...
Citera
2022-09-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Handlar vad jag förstår bara om mjukvara, uppdateringar odyl. som man sökt tillstånd för att få exportera och fått tillstånd för. Så det är ju inte så att de brutit mot några exporttillstånd eller hotas av några böter odyl. för detta.

Däremot har Ericsson ju själv skrivit tidigare att man "avbrutit alla leveranser till kunder i Ryssland". Gällde det bara hårdvara borde man ju förtydligat det. Det stärker ju inte direkt bilden av Ericsson som ett bolag som är transparent och bryr sig om etik. Betvivlar dock att det skulle påverka om mobiloperatörer väljer Ericsson eller någon annan leverantör av utrustning. Men det kan ju påverka om fonder och institutionella ägare vill ha Ericsson i sina ESG-korrekta portföljer. Kan ju bli rätt svårt att sälja in en fond som ESG om man äger bolag som både mutar ISIS och exporterar produkter som kan användas militärt till ett krigförande Ryssland...
Citera
2022-09-23, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Handlar vad jag förstår bara om mjukvara, uppdateringar odyl. som man sökt tillstånd för att få exportera och fått tillstånd för. Så det är ju inte så att de brutit mot några exporttillstånd eller hotas av några böter odyl. för detta.

Däremot har Ericsson ju själv skrivit tidigare att man "avbrutit alla leveranser till kunder i Ryssland". Gällde det bara hårdvara borde man ju förtydligat det. Det stärker ju inte direkt bilden av Ericsson som ett bolag som är transparent och bryr sig om etik. Betvivlar dock att det skulle påverka om mobiloperatörer väljer Ericsson eller någon annan leverantör av utrustning. Men det kan ju påverka om fonder och institutionella ägare vill ha Ericsson i sina ESG-korrekta portföljer. Kan ju bli rätt svårt att sälja in en fond som ESG om man äger bolag som både mutar ISIS och exporterar produkter som kan användas militärt till ett krigförande Ryssland...

Ja skrämma fond/aktie-ägare kan Ericsson iaf.

Usch.
Citera
2022-10-18, 11:10
Medlem
Rapport på Torsdag.

Vad tro ni, besvikelse eller överträffa förväntningarna?

Vad säger ta-experter etc håller den kortsiktiga trenden som helhet för börsen i sig några dagar till?
Citera
2022-10-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Rapport på Torsdag.

Vad säger ta-experter etc håller den kortsiktiga trenden som helhet för börsen i sig några dagar till?

Vad är det för sossar som köper Ericsson. Kan ge mig fan på att du har Telia också.
Citera
2022-10-18, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Vad är det för sossar som köper Ericsson. Kan ge mig fan på att du har Telia också.

Japp Telia tycker jag är en perfekt hamn att parkera i istället för att ha pengar i depån som inte gör någon nytta alls.

Sen kan jag glädja dig med ett procentuellt stort innehav i Swedbank också. Brukar ta rygg på min stora idol Göran.

Allt ligger dessutom på grönt för stunden.

Så även Ericsson.

Nu till dilemmat.

Tre alternativ:

Hämta hem en liten vinst för den del ericsson som bottenfiskades för 66.10 och behålla resten. (vilket var ursprungsplanen)

Sälja av hela innehavet av Ericsson som just nu ligger någon halv procent plus.

Behålla hela innehavet över rapporten.

Min erfarenhet är att ericssons rapporter oftare utlöser förhållandevis stora kursrörelser än tas emot med en gäspning.

Men min känsla är också att dom stora kursrörelserna oftare är negativa än possitiva.

Många brukar säga: "ericsson ska man aldrig äga över rapporterna"

Vet du något om börsen och ericsson?

Den korta trenden verkar ju övergripande vara possitiv så väl för börsen som helhet som för ericsson.

Min tanke är att marknaden kommer vara mer förlåtande och välvilligt inställd till ericssons rapport i börsklimatet som råder i detta nu och att det psykologiskt inte är fullt lika enkelt att utlösa samma bottenlösa ras som för bara några veckor sedan utan att man snare tvärtom har en vilja att tolka rapporten possitivt och handla upp aktien.

Vad tror du om rådande trend på börsen i stort, i det korta perspektivet, hur länge till håller den i sig?

Vad tror du om ericssons möjligheter att infria eller överträffa förväntningarna?
Citera
2022-10-18, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abram
Inte idag, men den var det vid 20 kr. Utsikterna är inte positiva därför tror jag på ännu lägre kurser, ca 12 kr.

Dagens Ericsson har en kärnverksamhet som utgörs av gamla gubbar som suger av varandra i konferensrum.

Men det är det marknaden vill ha. Har en riktkurs på 450 för det här bolaget.
Citera
2022-10-18, 13:22
Medlem
Citat:
Japp Telia tycker jag är en perfekt hamn att parkera i istället för att ha pengar i depån som inte gör någon nytta alls.

Sen kan jag glädja dig med ett procentuellt stort innehav i Swedbank också. Brukar ta rygg på min stora idol Göran.

Allt ligger dessutom på grönt för stunden.

Så även Ericsson.

Nu till dilemmat.

Tre alternativ:

Hämta hem en liten vinst för den del ericsson som bottenfiskades för 66.10 och behålla resten. (vilket var ursprungsplanen)

Sälja av hela innehavet av Ericsson som just nu ligger någon halv procent plus.

Behålla hela innehavet över rapporten.

Min erfarenhet är att ericssons rapporter oftare utlöser förhållandevis stora kursrörelser än tas emot med en gäspning.

Men min känsla är också att dom stora kursrörelserna oftare är negativa än possitiva.

Många brukar säga: "ericsson ska man aldrig äga över rapporterna"

Vet du något om börsen och ericsson?

Den korta trenden verkar ju övergripande vara possitiv så väl för börsen som helhet som för ericsson.

Min tanke är att marknaden kommer vara mer förlåtande och välvilligt inställd till ericssons rapport i börsklimatet som råder i detta nu och att det psykologiskt inte är fullt lika enkelt att utlösa samma bottenlösa ras som för bara några veckor sedan utan att man snare tvärtom har en vilja att tolka rapporten possitivt och handla upp aktien.

Vad tror du om rådande trend på börsen i stort, i det korta perspektivet, hur länge till håller den i sig?

Vad tror du om ericssons möjligheter att infria eller överträffa förväntningarna?

Ja det är ju egentligen er sosse politruker man ska ta rygg på. Ni lyckas alltid pricka in rätt tidpunkt för storbolagens oväntade extrautdelningar. På något sätt.

För riktkurs se mitt inlägg ovan.
Citera
2022-10-18, 15:52
Medlem
Citat:
Magkänslan är ganska negativ inför rapporten. Jag har köpt sedan raset vid Irakhärvan och således ägt över två delårsmissar. Spekulation över rapporter är emellertid inget jag håller på med så därav säljer jag ej. Nytt för denna delårs är rapportstrukturen och även Vonage vilket ska bli intressant, men jag ser det förstnämna mest som smink för förlusterna i digital services.

Med Ericssons stabila kassaflöden och den låga värderingen i åtanke är min plan att hålla aktier över denna "shitshow" som Ericsson återigen hamnat i. Fundamenta vinner alltid på lång sikt och jag ser marknadens reaktion som oproportionerlig till vad som faktiskt hänt. Det senaste, alltså Rysslandförsäljningen, understödjer min tes. Orimlig reaktion från marknaden när Ericsson de facto gör guds arbete och håller igång nätverken i en krigsförande diktatur, se på vad som hänt med nätverken i Irak.

Ebit-multipel 4.5 för 2023e är billigt för en marknadsledare inom denna strategiskt viktig typ av teknologi. Utöver det räknar jag med en fortsatt tillväxt, framförallt försäljningsmässigt men även att marginalmålet på 15-18 procent för justerat rörelseresultat ska nås kommande 2-3 år.

Jag ser däremot fram mot en förlikning med Apple kommande månader. Apple kommer rimligtvis även få betala för de uteblivna patentförsäljningen från perioden då de inte betalat vilket kommer att höja resultatet.
Citera
2022-10-18, 16:14
Medlem
Citat:
Dagens Ericsson har en kärnverksamhet som utgörs av gamla gubbar som suger av varandra i konferensrum.
Kärnverksamheten, alltså Networks, går fantastiskt bra kontra de andra segmenten. Mellan avsugningarna måste gubbarna göra något rätt i och med tillväxten, marginalerna och det stabila kassaflödet.

Citat:
Men det är det marknaden vill ha. Har en riktkurs på 450 för det här bolaget.
130kr kommande 2-3 åren var min målkurs vid min initiala investering vilket fortfarade består. En kurs som ter sig lite mer rimligt, men jag skulle inte tackat nej till 450 heller. Du verkar vara riktigt ruskig när det kommer till analyser av sosse-bolag, vad tror du om framtiden för Bennets bolag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in