2022-10-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jo, det e klart att det kan hända att SSIs medverkan kan då ha resulterat i att man helt och hållet kunnat avföra KM som misstänkt. Detta vet jag inte.

Det är ju ett jävligt trauma att gå igenom för denne man. Han som för allt i världen inte ville att hans namn skulle lyftas ut i offentligheten, därför sitt nekande av advokat. Han har antagligen (med sitt eget agerande eller inte)framstått som misstänkt hos Polisen, även kanske retat upp dem med detta nekande, vad vet jag.

Jag har för övrigt lite svårt att acceptera fler motgångar i detta fall, som att leta på fel ställen och eller jaga fler osannolika GM. Vi får se vad den nya dokumentären ger. Man är för övrigt luttrad.

Instämmer till fullo. Jag har bara följt det här försvinnandet sporadiskt över åren. Men fick upp förhoppningarna för ett par år sedan när CL anhölls (och till och med häktades?). Då trodde jag att fallet skulle lösas.

Jag har fortfarande inte förstått på vilka grunder misstankarna riktades mot CL mer än att han hade en vit bil. Om någon annan vet vad som väckte misstankar mot CL får ni gärna uppdatera mig.
Citera
2022-10-18, 13:57
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Instämmer till fullo. Jag har bara följt det här försvinnandet sporadiskt över åren. Men fick upp förhoppningarna för ett par år sedan när CL anhölls (och till och med häktades?). Då trodde jag att fallet skulle lösas.

Jag har fortfarande inte förstått på vilka grunder misstankarna riktades mot CL mer än att han hade en vit bil. Om någon annan vet vad som väckte misstankar mot CL får ni gärna uppdatera mig.

Nej, det räckte inte ens till en häktning av CL. Så klent var detta s k material mot honom.

Han skulle väl ha sökt upp kvinnor från sin bil. Tjenare. Från sin vita Opel Corsa då eller vad det va han hade.

Man kan ju nästan misstänka att det var precis en sådan här typ av GM Kalla-fall ville ha och sökte efter från första början.
En ensam, psykisk sjuk särling som hade begått detta brott helt ensam. Utreder man en sådan här person antar jag ju att fallhöjden för ett eventuellt misslyckande inte heller blir så hög, för denna person är redan på förhand lite i underläge i och med sin psykiska sjukdom och denna kan Polisen även eventuellt skylla på (ett kamouflerande täcke). Varför den uppkom o s v ?. Han var psykiskt sjuk, men vi nådde inte ända fram.

Man kan ju som andra i tråden har gjort dra jämförelser med Skandiamannen. Sen att CL också avled så kunde man stänga ner fallet helt och hållet och även skylla på att den misstänkte har avlidit. Jag tror att man sökte en snabb och "trovärdig" nedstängning/avslut av fallet från Kalla-falls sida, framför en sann lösning på försvinnandet. Medvetet eller undermedvetet. Något annat är svårt att tänka sig. Kort och gott - Patetiskt.
Citera
2022-10-18, 14:38
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh

CL blev ett perfekt offer för utredarna, en lagom enstöring, vilken ingen skulle stå upp för, eller för den del han själv göra för stort väsen, allt bara för att få stänga ner fallet.

Sen att han dessutom påpassligt för Polisen dog och man kunde stänga ner utredning med viss hänvisning att han nog var GM, det är inget annat än fullständigt groteskt agerat av Polisen.

Men tydligen ett normalt agerande av Polisen när de inte kan lösa ett mord, exakt kopia av Palmeutredningen, förutom att CL levde några månader och dessutom släpptes pga fullständigt brist på bevis.
Senast redigerad av UnitedKingdom 2022-10-18 kl. 15:11.
Citera
2022-10-18, 15:02
Medlem
En person ska ju ha pekat ut en granne som betett sig märkligt natten och efter Helena försvann , men hållit tyst för personen var rädd för denna granne ! En plats ska också pekats där denna man ska ha lyst in mot skogen på natten m bilen . Det finns pengar vad jag förstått som är avsatt av Helenas familj om någon har ett tips som leder till den som dödade Helena? Varför inte ta av dessa pengar anlita ” skelett hunden och leta på platsen ? Åklagaren har nekat det men det finns ingen lag som säger att inte vem som helst får leta med eller utan hund . Sök av platsen när alla andra spår nu är tömda . Den där ” grannen som pekas ut av en annan person verkar ju inte vara Mr nice Guy eftersom de var rädda för honom .
Citera
2022-10-18, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Oisin Cantwell Aftonbladet har skrivit ett väldigt bra inlägg om ” skandalen med Helenas utredning . Även bild på Clas M övergrepp av staten .
Som jag sagt jag avfärdar inte KM föränn han ger en förklaring till vad han gjorde under mordnatten ,jag tror han kommer ihåg mer än han säger, jag säger inte att han är GM men hans uppträdande under mordnatten är konstigt.
Citera
2022-10-18, 15:47
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jo, det e klart att det kan hända att SSIs medverkan kan då ha resulterat i att man helt och hållet kunnat avföra KM som misstänkt. Detta vet jag inte.

Det är ju ett jävligt trauma att gå igenom för denne man. Han som för allt i världen inte ville att hans namn skulle lyftas ut i offentligheten, därför sitt nekande av advokat. Han har antagligen (med sitt eget agerande eller inte)framstått som misstänkt hos Polisen, även kanske retat upp dem med detta nekande, vad vet jag.

Jag har för övrigt lite svårt att acceptera fler motgångar i detta fall, som att leta på fel ställen och eller jaga fler osannolika GM. Vi får se vad den nya dokumentären ger. Man är för övrigt luttrad.

Om KM kommer ut i aftonbladet och dokumentären är det väl sannolikt att han är helt avförd som misstänkt och bör väl då även vara avförd som MMPG på bron?

Att det var KM som nekade advokat är väl inte helt bekräftat?

Beträffande den nya dokumentären där "inte" saknas i titlen, tror jag vi alla kommer att bli besvikna.
Citera
2022-10-18, 16:04
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Om KM kommer ut i aftonbladet och dokumentären är det väl sannolikt att han är helt avförd som misstänkt och bör väl då även vara avförd som MMPG på bron?

Att det var KM som nekade advokat är väl inte helt bekräftat?

Beträffande den nya dokumentären där "inte" saknas i titlen, tror jag vi alla kommer att bli besvikna.

Det var just brovittnets utsaga om pilotglasögon på mannen på bron som några år senare - när diariemissen upptäcktes - gjorde att polisen fick upp ögonen för den man på Stadt den aktuella kvällen som senare blev huvudmisstänkt i typ 20 år. Och av allt att döma var/är den mannen KM. Det känns helt osannolikt att den man som vägrade advokat 1998 INTE skulle ha varit KM. Han visste exakt sina rättigheter.

Jag tror inte att KM bragde Helena om livet. Jag tror däremot att han vet/tror sig veta/anar vem/vilka som gjorde det. Och det klart, inget konstigt med att han i så fall förnekade mord.

Sedan ska vi komma ihåg att detta sannolikt inte var ett mord (med viss reservation), utan antingen dråp eller vållande till annans död (som ju GW Persson verkar vara inne på). Men eftersom bara mord inte preskriberas, är det också polisens enda alternativ för att driva förundersökningen vidare. Jag tror att det vore bättre att släppa tanken om mord och i stället nöja sig med att hitta kvarlevorna. Då tror jag att det skulle vara lättare att få någon att prata.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-10-18 kl. 16:09.
Citera
2022-10-18, 16:09
Medlem
Tja, det verkar väl mer och mer som om Professor GW’s teori vad den nu är kan mycket väl vara den korrekta lösningen. Kan ju inte finnas så många kvar enligt uteslutningsmetoden.
Citera
2022-10-18, 16:26
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
En person ska ju ha pekat ut en granne som betett sig märkligt natten och efter Helena försvann , men hållit tyst för personen var rädd för denna granne ! En plats ska också pekats där denna man ska ha lyst in mot skogen på natten m bilen . Det finns pengar vad jag förstått som är avsatt av Helenas familj om någon har ett tips som leder till den som dödade Helena? Varför inte ta av dessa pengar anlita ” skelett hunden och leta på platsen ? Åklagaren har nekat det men det finns ingen lag som säger att inte vem som helst får leta med eller utan hund . Sök av platsen när alla andra spår nu är tömda . Den där ” grannen som pekas ut av en annan person verkar ju inte vara Mr nice Guy eftersom de var rädda för honom .

Enligt dokumentären trodde personen att grannen mördat Helena, grävt ner henne i skogen, sen åkt dit på nätterna och lyst med bilen för att se att graven var oröd. Var inte personen själv ute och tittade på "graven"? Tycker det låter lite konstlat att dessa uppgifter kommer i dagen först efter 30 år.
Senast redigerad av Sculley 2022-10-18 kl. 16:31.
Citera
2022-10-18, 16:30
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det var just brovittnets utsaga om pilotglasögon på mannen på bron som några år senare - när diariemissen upptäcktes - gjorde att polisen fick upp ögonen för den man på Stadt den aktuella kvällen som senare blev huvudmisstänkt i typ 20 år. Och av allt att döma var/är den mannen KM. Det känns helt osannolikt att den man som vägrade advokat 1998 INTE skulle ha varit KM. Han visste exakt sina rättigheter.

Jag tror inte att KM bragde Helena om livet. Jag tror däremot att han vet/tror sig veta/anar vem/vilka som gjorde det. Och det klart, inget konstigt med att han i så fall förnekade mord.

Sedan ska vi komma ihåg att detta sannolikt inte var ett mord (med viss reservation), utan antingen dråp eller vållande till annans död (som ju GW Persson verkar vara inne på). Men eftersom bara mord inte preskriberas, är det också polisens enda alternativ för att driva förundersökningen vidare. Jag tror att det vore bättre att släppa tanken om mord och i stället nöja sig med att hitta kvarlevorna. Då tror jag att det skulle vara lättare att få någon att prata.

Mycket möjligt att det var KM som vägrade advokat, men frågan var om det var bekräftat och det är det väl inte?
Citera
2022-10-18, 16:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Mycket möjligt att det var KM som vägrade advokat, men frågan var om det var bekräftat och det är det väl inte?

Mig veterligen är det inte bekräftat, men jag tyckte att jag var mycket tydlig med att jag utgick från vad som är det mest sannolika. Jag påstår att sannolikheten är mycket hög.
Citera
2022-10-18, 17:12
Medlem
Ugglan.s avatar
För att nu upprepa mitt tänk (som jag vet att flera håller med om):

Jag tror att Klas gick med Helena mot hennes hem efter det att Stadt hade stängt. (Hans intresse för Helena anser jag vara väl kartlagt i och med allt det som har läckt ut om inflyttningsfesten i Töreboda och turerna inne på Stadt.) Någonstans utmed vägen ansluter en bil med en eller flera personer i. Av någon anledning urartar situationen, och Klas vet sannolikt vad som hände och vilka som var inblandade. Och det är den där minnesluckan mellan 02:00 till en bit efter 03:00 som blir väldigt mycket extra intressant. Klas ses ju i centrala Mariestad runt cirka 03:30 på väg hem mot Ladukärrsvägen - uppgifter i tråden säger i korsningen Snickaregatan/Stockholmsvägen. Sträckan från Kohagen/Ekuddenvägen till nämnda korsning är cirka 2 650 meter. Att gå den sträckan i knappa fem km/h tar uppskattningsvis 40 minuter. Alltså är det mycket sannolikt att KM ur ett tids- och avståndsperspektiv befann sig vid Kohagen/Ekuddenvägen och började gå hemåt senast vid 02:50 - sannolikt tidigare, eftersom han ska ha stannat och ringt till sin nattarbetande sambo också. Kanske började han gå hemåt vid 02:40? I så fall är det ganska exakt då som "Killarna på Hällristningsvägen" gör sin sista observation av bilen på gång-/cykelvägen. När "Killarna" gör den sista observationen, har Klas börjat gå hemåt. Vad som sedan händer har Klas förmodligen ingen aning om.

Igen: Jag tror inte att Klas bragde Helena om livet, men jag tror att han vet/tror sig veta/anar vem/vilka som är inblandade, men kan/vill/vågar inget säga. Att han förnekar mord, dråp eller vållande ter sig helt självklart eftersom han inte är skyldig till någon av de åtalspunkterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in