Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-17, 17:05
  #9985
Medlem
Jo det är väl uppenbart att Patric Sellen fick tipset först.
I samarbete med Marpet.

Vem kunde beskriva mordvapnet i detalj ?
Det var ju inte Mr P som tipsade polisen enligt Marpet själv!.

Alltså var Mr P inte mördaren.

Tipsaren kunde beskriva mordvapnet i detalj, alltså var troligen tipsaren den som mördade Eva.

Patric Sellen har troligen tipsarens email adress.
Citera
2022-10-17, 18:20
  #9986
Medlem
Citat:
Marpet1 hänvisade till källskyddet som avser en journalists skyldighet att skydda en uppgiftslämnares identitet.

”Källskyddet ger makt till visselblåsare och missförhållanden kan avslöjas. Att bevara skyddet och anonymiteten för tipsare och källor bedöms vara mycket viktigt för journalister.”

Även Vidje hänvisade till källskyddet:

Vidje från 2017-03-26, 11:53 länk

Undra varför Marpet var så mån om källskyddet.

Det är fullständigt korkat i just detta fallet.
Citera
2022-10-17, 20:08
  #9987
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Sista spiken i kistan för Marpet1 som den anonyme tipsaren som ringde in till polisen mellan jul och nyår om beställningsjobbet.

kramiklon från 2016-12-14, 20:34 länk
Eva Jagebo har jag för mig
echoesofglory från 2016-12-14, 20:37 länk
Ja det är Eva Jagebo som har ansvar över utredningen, hon är märkligt osynlig i ärendet, visst har BÖ bättre kunskaper om fallet rent allmänt men borde inte nya ögon granska fallet?
Dags för EJ att visa vem som är boss?
Marpet1 från 2016-12-15, 06:35 länk
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
det var henne jag mailade och hon har semester tom. 2/1 . Hon gav mig ett tfn.nr och ett annat namn ifall det var akut , men kändes som jag ville vänta tills hon kom tillbaka . Jag skrev att jag återigen ville berätta om lör. morg. samt frågade om jag kunde få tillgång till mitt förhörsprotokoll . Tycker att det borde vara en offentlig handling. Främst ville jag veta namnen på dom som förhörde mig och ifrågasätta deras agerande vid förhöret
det var henne jag mailade och hon har semester tom. 2/1 .
Hon gav mig ett tfn.nr och ett annat namn ifall det var akut , men kändes som jag ville vänta tills hon kom tillbaka .
Jag skrev att jag återigen ville berätta om lör. morg. samt frågade om jag kunde få tillgång till mitt förhörsprotokoll .
kramiklon från 2016-12-15, 06:51 länk
Jättebra initiativ av dig, polisen behöver ha lite av blåslampa på sig nu!
MissDetective från 2016-12-15, 08:02 länk
Bra initiativ!
LÄNK
PUBLICERAD 17 MARS 2017
”Evamordet var ett beställningsjobb”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...stallningsjobb
Mellan jul och nyår kommer tipset in till polisen via telefon.
Tipsaren som är anonym uppger att hen för ett antal år sedan fått ta del av en bekännelse av Evamordet.
Det som sedan händer, ett par veckor efter det att tipset ringts in till polisen, är att uppgifterna på andra vägar också når SVTs redaktion.
Patric Sellen
Publicerad17 mars 2017 kl 05:00
Marpet1 mailade Eva Jagebo som svarade att hon hade semester t.o.m. måndag den 2 januari 2017.

Eva Jagebo gav Marpet1 ett telefonnummer och ett annat namn ifall det var akut.

Marpet1 kände dock att hon ville vänta till dess att Eva Jagebo kom tillbaka från sin semester.

Marpet1 skrev att hon återigen ville berätta om lördagsmorgonen den 26 september 1987.

Marpet1 frågade även om hon kunde få tillgång till sitt tidigare förhörsprotokoll enär det enligt hennes tycke borde vara en offentlig handling.

Marpet1 syfte med det var att få ut namnen på de som tidigare hade förhört henne för att ifrågasätta deras agerande vid det förhöret.

Marpet1 första inlägg i tråden handlade mycket riktigt om vad som hände lördag morgon den 26 september 1987 samt om förhörsledarnas sexuella anspelningar gentemot henne.

Marpet1 från 2016-12-08, 06:59 länk
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
Kan ge er svar på många frågor här. Jag hade mina hästar på bete tillsammans med Evas . På fredagkväll hämtade jag hem dom och skulle återvända lördagmorgon med min hästtransport som Eva skulle låna för att köra sina hästar till Sundsvall. Skulle hjälpa henne att lasta dom, men minns inte vem som skulle köra transporten. När jag kom dit på morgonen var inte Eva hemma så jag gick ner till hästhagen för att se om hon var där. Såg hennes hästar stå längst ner i hagen, så jag vände och gick in till hennes pappa för att låna telefonen. Var lite irriterad över att Eva inte var där då vi bestämt träff för jag skulle iväg till Sundsvall själv för att se ett hästevenemang på näset . Ringde PAJ och frågade om Eva sovit över där men han sa att hon åkt hem på kvällen. Han kom och jag frågade om han ringt hon som skjutsade hem Eva , men han sa att han skulle prova det och att jag kunde åka iväg så skulle han stanna kvar och hjälpa Eva när hon dök upp . Han verkade inte speciellt orolig att hon inte var hemma och sa inget till mig om att han varit ute och letat på natten så när jag såg FBI - programmet så blev jag chockad över hans beteende . Jag blev förhörd av polisen och sa allt detta men verkade inte som dom tog det på allvar utan satt mest och gjorde en massa sexuella anspelningar☹️ Bl.a. frågade han som förhörde mig om jag ville gå ut privat med honom nån kväll 😖 Nog om detta! Vad det gäller Evas hästar så hämtade jag hem dom till mig på söndan i samförstånd med Anneli eftersom det var så mkt folk som sprang runt mordplatsen. Exakt 1 vecka senare när jag skulle ta in hästarna på kvällen så kom inte Evas föl in så jag rustade mig med ficklampa, högaffel och hund för att leta efter honom. Har nog aldrig varit så rädd i hela mitt liv . Hittade honom död i hagen utan synbara skador så jag ringde polisen som sa att jag skulle kontakta en veterinär , vilket jag gjorde och efter obduktionen så konstaterades att fölet hade ett medfött hjärtfel som gjorde att han kunnat dö när som helst .
Jag blev förhörd av polisen och sa allt detta men verkade inte som dom tog det på allvar utan satt mest och gjorde en massa sexuella anspelningar☹️ Bl.a. frågade han som förhörde mig om jag ville gå ut privat med honom nån kväll 😖
Marpet1 visste hur man mailade en mottagare samt att hon fick ett direktnummer till polisen veckorna före jul och nyår.

Finns det fortfarande någon kvar i tråden som tvivlar på VEM den anonyme tipsaren är som ringde in till polisen om beställngsjobbet mellan jul och nyår?
__________________
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2022-10-17 kl. 20:10.
Citera
2022-10-17, 20:20
  #9988
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Tipsaren kunde beskriva mordvapnet i detalj, alltså var troligen tipsaren den som mördade Eva.
Ja, hur är det med den saken egentligen?

Är det beskrivna mordvapnet storleksmässigt identisk med Evas skador?

Polisen har inte gått ut med det!
Citera
2022-10-17, 20:36
  #9989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Ja, hur är det med den saken egentligen?

Är det beskrivna mordvapnet storleksmässigt identisk med Evas skador?

Polisen har inte gått ut med det!

Jag tror du har rätt angående Marpet.
Hen var drivande i frågan om tips.
Frågan är om Patrik Sellen därmed sitter på tipsarens information eller om det var Jaegebo.
Citera
2022-10-17, 20:47
  #9990
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Studsen från 2017-03-23, 11:34 länk
6. OM beställningsmordet är en sanning: vem tjänade på E:s död? Fanns det livförsäkringar? Vad ärvdes? Vem ärvde? (om det inte var ett triangeldrama alltså).
bradgardsindianen från 2017-03-31, 17:02 länk
Jag tror det är ytterst sällsynt att någon mördas för att de nobbar någon. Som du säger, det verkar mer impulsartat.
Möjligtvis om avvisandet skule varit på ett väldigt förnedrande sätt men ingen vet ju om det?
Beställningsmord i förhållanden brukar väl vanligtvis innefatta att det har funnits ett förhållande som vanligtvis varit formaliserat och ofta att man haft någon gemensam förmögenhet (med förmögenhet menar jag gemensamt ägt vad som helst som inte nödvändigt behöver uppgå till objektivt stort värde, en gemensamt ägd häst som bägge vill ha kanske).
en gemensamt ägd häst som bägge vill ha kanske

Eva ägde fölet gemensamt med systern Anneli, enligt echoesofglory.

echoesofglory från 2016-12-06, 20:19 länk
Hästarna, ett sto och ett föl flyttades på söndagen.
Stoet var Evas egen häst, Anneli och Eva ägde fölet Vilma tillsammans.
Vännerna, som var tre till antalet trodde att Eva fått förhinder och misstänkte inget, citat: "kamraterna åkte hem i tron att något trivialt hänt."
Man kan såklart undra varför de flyttades, kanske för att brottsplatsen var så nära och de var i vägen för polisarbetet, kanske var man rädd för att GM skulle slå till igen, jag vet inte.
Enligt Marpet1 hette Evas sto Wilma, INTE fölet.

Marpet1 från 2019-08-27, 18:30 länk
För det första så hette inte fölet Wilma , det var stoet , alltså mamman till fölet som hette så .
Handfatstrallaren från 2022-09-27, 16:53 länk
Hade Marpet1 ett egenintresse i Evas föl?

Var Eva och Marpet1 oense om ägarskapet av fölet?

Kanske oenigheten om ägarskapet av fölet var själva ingressen till mordet på Eva (gäller även systern Anneli)?
Jag börjar luta mig mer och mer mot att en gemensamt ägd häst som Marpet1 (eller Anneli) ville ha kanske var motivet till mordet!

fölet
__________________
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2022-10-17 kl. 21:18.
Citera
2022-10-17, 21:27
  #9991
Avstängd
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
ENDAST Marpet1 visste om att en UTREDNING om BESTÄLLNINGSJOBBET var inledd före den 17 mars 2017 enär kontakt med journalisten Patrik Sellen redan var etablerad på andra vägar.

Marpet1 hänvisade till källskyddet som avser en journalists skyldighet att skydda en uppgiftslämnares identitet.

Även Vidje hänvisade till källskyddet:

Vidje från 2017-03-26, 11:53 länk

Nej nu har det brunnit i hela Handfatstrallaren's huvud

Du har helt fel!

Marpet fick info från PG/Anneli om den s.k.
"utredningen"
__________________
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-10-17 kl. 21:33.
Citera
2022-10-17, 21:33
  #9992
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej här har det brunnit i hela Handfatstrallaren's huvud
Du har helt fel!
Marpet fick info från PG/Anneli om den s.k.
"utredningen"

Du har noll koll.
Jaha, så det var PG/Anneli som ringde in det anonyma tipset till polisen också mellan jul och nyår?

Lite längre upp i inlägget som du qoute:ade står det även (eller en förtrogen), en förtrogen som i PG/Anneli kanske jag skulle ha skrivit ut för Pudelfrillans enkla skull.

Det var underförstått från min sida.

Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
INGEN förutom UPPGIFTSLÄMNAREN (eller en förtrogen) kunde veta om att polisen hade inlett en UTREDNING innan SVT publicerade artikeln den 17 mars 2017.

Det är så dags att börja skriva i tråden igen?

frågetecken
__________________
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2022-10-17 kl. 21:43.
Citera
2022-10-17, 21:46
  #9993
Avstängd
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Jaha, så det var PG/Anneli som ringde in det anonyma tipset till polisen mellan jul och nyår också?

frågetecken

Det är så dags att börja skriva i tråden igen?

"Nej inte PG och Anneli
Dom fick ju föra fram sin teori i Svenska Fall.
Citera
2022-10-17, 21:48
  #9994
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
"Nej inte PG och Anneli
Dom fick ju föra fram sin teori i Svenska Fall.
Då är vi överens där åtminstone, bra.
Citera
2022-10-17, 21:51
  #9995
Avstängd
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Jaha, så det var PG/Anneli som ringde in det anonyma tipset till polisen också mellan jul och nyår?

Lite längre upp i inlägget som du qoute:ade står det även (eller en förtrogen), en förtrogen som i PG/Anneli kanske jag skulle ha skrivit ut för Pudelfrillans enkla skull.

Underförstått och underförstått... i ett av dom sista styckena skrev du att ENDAST Marpet kände till utredningen.

Skriv då inte "ENDAST Marpet" om du sen inte kan stå för det.
Citera
2022-10-17, 21:51
  #9996
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Underförstått och underförstått... i ett av dom sista styckena skrev du att ENDAST Marpet kände till utredningen.

Skriv då inte "ENDAST Marpet" om du sen inte kan stå för det.
Jaja …

Det är inte helt lätt att komma ihåg att editera all text man skriver vartefter.

”FÖRUTOM Marpet1 så kände ENDAST PG/Anneli till utredningen.”

Rätt så?
__________________
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2022-10-17 kl. 22:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback