2022-10-17, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
102.9/103.2

När kommer fallet och varför den här gången?

Jag har inte ändrat mig och tror på fortsatt tapp ner mot omkring 95K i innerstaden mot nyår, men kommer väl gå långsammare än så..

Tror du på över/under 100K till nyår?
Citera
2022-10-17, 12:35
Medlem
Citat:
Håller med om att husmask är ett uselt mått men tråden använder den sidan för att motivera att priserna skulle vara ner -25% när alla trovärdiga alternativ inte visar i närheten av det. När sen husmask visar en utplaning är det inte kul att hänvisa till längre
Vissa delar är ned -25%, inte minst attraktiva delar av södra (antagligen pga större felallokering under covid). Innerstan är väl snarare -20%. Andra delar -10%. Något fåtal säkert +-0.

Vad vill du mäta? Innerstan? -20%? Eller kanske -18%? Det låter hursomhelst som i närheten av -25%.

Detta är egentligen meningslöst, men du triggar min latenta asbergers med dessa märkliga bortförklaringar (eller vad de nu är).
Citera
2022-10-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Jag har inte ändrat mig och tror på fortsatt tapp ner mot omkring 95K i innerstaden mot nyår, men kommer väl gå långsammare än så..

Tror du på över/under 100K till nyår?

Ja men det kommer ske mycket långsamt. Tror vi kommer komma tillbaka till pre-covid priser så småningom. Men mycket kan hända som vänder trenden.
Citera
2022-10-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Vissa delar är ned -25%, inte minst attraktiva delar av södra (antagligen pga större felallokering under covid). Innerstan är väl snarare -20%. Andra delar -10%. Något fåtal säkert +-0.

Vad vill du mäta? Innerstan? -20%? Eller kanske -18%? Det låter hursomhelst som i närheten av -25%.

Detta är egentligen meningslöst, men du triggar min latenta asbergers med dessa märkliga bortförklaringar (eller vad de nu är).

Den mest trovärdiga sidan, valueguard, visar inte ens -10% någonstans
Citera
2022-10-17, 13:03
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tokbudat upp något, sen skiljsmässa eller nåt. Kanske de vill göra en exit innan det rasar ännu mer. Nåja vem vet, förhoppningsvis brände de bara tidigare bostadsvinster och kan gå vidare till något annat.

https://www.bosthlm.se/1633093/handelsvagen-76

Lån på 7k/kvm, alla räntor läggs om under 2022.

Sedan energiklass G på det också, det ser man inte ofta. Blåser det rakt igenom barren tro?
Citera
2022-10-17, 13:05
Medlem
Citat:
https://valueguard.se/article/113

"Sedan priserna började falla i våras är det i Stockholm de fallit mest, med över 10 procent, till följd av rejäla nedgångar i huvudstaden i maj, juni och juli."

...?
Citera
2022-10-17, 13:10
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ja men det kommer ske mycket långsamt. Tror vi kommer komma tillbaka till pre-covid priser så småningom. Men mycket kan hända som vänder trenden.
Så du tror att löneökningarna kommer ikapp inflationen dvs just nu ca 9 % ?.

Om inte, vilka ekonomiska faktorer underbygger du ditt påstående med ?.
Citera
2022-10-17, 13:12
Medlem
Citat:
Lägenheter i sthlm ner 10,2% från enligt Valueguard.se. Och då är september och halva oktober ännu inte inräknade.

Ska du avrunda 10,2% till 1,02% enligt flandersmatte nu?
Citera
2022-10-17, 13:16
Medlem
Citat:

Sen toppen:
HOXFLATSTO: -10.21%
HOXHOUSESTO: -11.1%

Du gissar väldigt ofta på siffror som finns, varför?

Edit: 3:a på bollen.
Senast redigerad av trickget 2022-10-17 kl. 13:20.
Citera
2022-10-17, 13:16
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Redan nu finns ett stort antal BR för under 70k per kvm inom tullarna. Många av dessa har även accepterat pris.

När kan man börja fynda för 50k kvm på Södermalm? Jag gissar på Januari.

Bolånetorskarna sprattlar i panik just nu.

https://www.hemnet.se/bostader?location_ids%5B%5D=898741&price_per_m2_ma x=75000

Ja är ju inte bara skitobjekt på den länken. Visst några udda men även objekt med skuldfria föreningar och sekelskifte i innerstaden. Säger väl en hel del hur död marknaden är just nu.
Citera
2022-10-17, 13:32
Medlem
Citat:
Jag kan hitta 100 inlägg i tråden som man kan skratta åt idag. Priserna skulle minsann vara 30-40% ned redan nu

Kul att du hänvisar till trådens största idioter. De flesta har varit överens om att ett fall på 20-30/40% kommer att vara en lång och utdragen process en bra bit in i 2023, tills den oundvikliga stigande arbetslösheten och recessionen är ett faktum pga penningpolitiken. Först därefter avtar fallet, när RB pivoterar räntebanan.
Citera
2022-10-17, 13:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Varför ska det vända ner markant just Q1-23?

Det enda jag kan se som skulle driva en markant nedgång nu är mycket högre räntehöjningar än vad som aviserats eller massarbetslöshet
Räntan kommer att åka upp minst 100 punkter till och med Q1 2023.
Folk som kastar sig in för att vara med i karusellen finns inte mer, galna budgivningar ett minne blott.
Även om eldstöd införs så kommer elkostnaderna bli dyrare i vinter för alla som inte bundit sitt elpris.
Kalkylräntan kommer att justeras upp.
Färre kommer kunna vara med på dyra objekt, färre kommer kunna låna lika mycket som förr.
Skulle priserna ”bara sjunka” 15 % nominellt mellan 1 augusti 2022 och 1 maj 2023 så är det ett mirakel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in