2022-10-17, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Det är fortfarande inga -0,03% mellan juli och oktober. Varför fortsätter du dag efter dag ljuga om vad husmask visar?

Du vet väl att 0,03% av 103 000 motsvarar 31 kr?
Jag tror det är så att Flanders på något sätt har födkrok i bomarknaden, eller är så jävla fullinvesterad över huvudet att han nu bara slåss med näbbar och klor för att det inte alls är så dåligt.

Jag noterar att objekt inte säljer längre.

Flanders använder någon typ av copeing-strategy för att det blir för jobbigt annars.
Citera
2022-10-17, 10:12
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Det är iof inget nytt och har alltid varit så innan inflationskrisen. Dock betydligt mer vanligare nu.

Det säljs fortfarande ca 4000-5000 bostäder per månad Sverige. Ner från 6000-7000 från tidigare toppar.
Citera
2022-10-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Fallet augusti till september: 1,6%
Fallet september till halva oktober: 0,7%

En ganska stabil, linjär och tydlig nedgång.

Men inte i närheten av det tråden förutspådde. Dessutom sade trådens stjärnor att vi INTE skulle se återhämtning från Juli pga säsongseffekter utan ytterligare stora fall on top av siffrorna i juli.

Fallet April-juli var enormt. Sen har vi sett en väldigt tydlig stabilisering och räntehöjningen i September verkar som sagt vara väntad av marknaden.

Vi är fortfarande långt ifrån pre-covid priser och i den här takten kommer det ta tid tills vi är där. Om vi ens kommer dit
Citera
2022-10-17, 10:14
Medlem
Citat:
Det blir kul att se detta inlägg om 6 månader.

Jag kan hitta 100 inlägg i tråden som man kan skratta åt idag. Priserna skulle minsann vara 30-40% ned redan nu
Citera
2022-10-17, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Exakt och exakt det jag skrev i våras. Den stora katten släpptes ur påsen i april när RB svängde om räntehöjningarna. Det som sker nu är i princip helt inprisat.
Elpriserna var inte inprisade i april.

Jag bevakar bara marknaden i min lilla håla, men jag tyckte mig se att marknaden tuffade på helt OK för säljarna till augusti. Det är främst andrahandssorteringen det går trögt för nu. Fina hus med OK läge går fortfarande till ca utropspris +-100k.

Det känns som att marknaden blivit riktigt segmenterad. Jag antar att de som blev utbudade tidigare på a-objekt budade upp b-objekt för att få något. Men nu när det är typ en eller två budgivare per hus så lyfts inte andrahandsvalen längre.

Jag menar om taket måste läggas om inom 5 år och man inte kan belåna värdeökning är ju sådana utgifter ganska tunga helt plötsligt.
Citera
2022-10-17, 10:15
Medlem
Citat:
Jag tror det är så att Flanders på något sätt har födkrok i bomarknaden, eller är så jävla fullinvesterad över huvudet att han nu bara slåss med näbbar och klor för att det inte alls är så dåligt.

Flanders använder någon typ av copeing-strategy för att det blir för jobbigt annars.

Jobbigt? Det enda jag vill är att priserna ska gå ned. Jag har sålt till rekordpris i våras och tittar på hus. Som tur är har jag min sommarvilla att bo samt andra alternativ så ingen fara på taket :-)
Citera
2022-10-17, 10:48
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fotonreflex
Hypotes.
Om man har köpt en lägenhet för 5 mille, och den nu gått ned i pris till 4 mille. Man har 3 mille i lån.

Man flyttar över gatan till ett likvärdigt objekt och realiserar prisnedgången på 1 mille och gör avdrag för förlusten mot sin inkomst och får tillbaka pengar på skatten.

Använder avdraget för att betala av en del av skulden.

Man har nu en likvärdig lägenhet, men bara 2,85 mille i lån. Man sänker den årliga räntan med typ 4500:- samtidigt.

Är detta en vinst eller förlust? Har värdet på lägenheten förändrats?
Självklart förlust. Du la in 2 miljoner i kontantinsats. Nu har du bara 1 miljon. Du har förlorat bortåt 1 miljon i sparande.

Grejen f.ö. är att många nu förlorar sina kontantinsatser när bostadspriserna sjunker vilket kommer påverka samhällsekonomin mkt negativt.
Citera
2022-10-17, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Självklart förlust. Du la in 2 miljoner i kontantinsats. Nu har du bara 1 miljon. Du har förlorat bortåt 1 miljon i sparande.

Grejen f.ö. är att många nu förlorar sina kontantinsatser när bostadspriserna sjunker vilket kommer påverka samhällsekonomin mkt negativt.

Så om lägenheten har gått upp till 6 miljoner har jag gjort en vinst? Om jag säljer den och flyttar över gatan till en motsvarande lägenhet?

Men då utlöser jag reavinstskatt som jag måste skjuta på.. Och får inget avdrag för förlusten.
Avgifterna till Mäklaren är något högre eftersom det är ett högre belopp.

I vilken av dessa två situationer ligger jag bäst till ekonomiskt efter genomförd transaktion?
Om lägenheterna gått ned eller om den gått upp i pris?

Om man tappat någon mille eller om den gått upp någon mille?

Vad är mest negativt för ekonomin, att bostäderna har rusat i pris i ca 20års tid, eller om bostäderna legat på en jämn låg nivå som folk kan betala ned på ca 5-10år som det var en period före detta?
Frågan är retorisk, det finns inget rätt eller fel här från min sida. Bara kul att höra hur folk resonerar.
Senast redigerad av fotonreflex 2022-10-17 kl. 11:00.
Citera
2022-10-17, 11:05
Medlem
DVikings avatar
Förluster på bostäder får bara tas upp till 50%. Gör du en mille i förlust medges avdrag med 500k, varav endast 100k får avdrag med 30%, resten 21%.

En miljon i förlust ger alltså skattereduktion på 100k x 30% + 400k x 21% = 114k
Citera
2022-10-17, 11:18
Medlem
foxxis avatar
Blir nog en massa förlustavdrag nu och kommande tid för skatteverket iaf. Svenska staten blir fattigare.
Citera
2022-10-17, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Det är iof inget nytt och har alltid varit så innan inflationskrisen. Dock betydligt mer vanligare nu.

Det säljs fortfarande ca 4000-5000 bostäder per månad Sverige. Ner från 6000-7000 från tidigare toppar.
Jag är inte enig i det.

Jag ser på marknaden i Bergen och ser att centrala väldigt fina lägenheter i ett slag gått från 3,5-4 miljoner till 2,9 utan att bli sålda och då är ränteläget bättre, ekonomin är bättre, inflationen är bara 6,3-6,7%.

Här har människor pengar på riktigt. Jag kan bara tänka mig hur det ser ut I Sverige. Jag var över i september och spenderade en vecka i sommarstugan och noterade att mat är dyrare nu i Sverige (undantaget kött, alkohol och tobak).
Citera
2022-10-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag kan hitta 100 inlägg i tråden som man kan skratta åt idag. Priserna skulle minsann vara 30-40% ned redan nu
Det går sakta, men det kommer.

Men när det sker kommer du säkert hävda att det är för få bostäder för att dra slutsatser.

Ge det 6-12 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in