Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-16, 22:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lepeka
Varför är folk ”äckliga” för att de inte skaffar swish? TS, det är du nog som är mer äcklig för att du har den extrema åsikten.

Avstår då man behöver mobilt bankid. Och det är osäkert.

Hamnar man i trubbel vill man inte riskera någon tömmer ens bankkonto.
Citera
2022-10-16, 22:51
Medlem
Fucking cheap skates. Bankid behövs idag, och swish - haja lite!
Citera
2022-10-16, 22:51
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
dömer ut alla som inte har swish som äckliga?

Nej jag tycker det är vedervärdigt att man inte anpassar sig till samhället.
Ungefär som att inte ha ett legg och sen får folk köpa ut öl och tobak till den personen trots att gubben är 70+.
"Varför ska jag skaffa legg? Folk får väl köpa ut åt mig för de ser ju att jag är 70 år".

Citat:
Ursprungligen postat av dampskalle
swisha med en främling som gjort drogaffärer

Klart banken svartlistar dig om du gör affärer med en "svartlistad" person. Lite koll får man ha. Handlar du på Tradera/Blocket med verifierade personer och KONTROLLERAR ATT SWISHNAMNET STÄMMER MED DET SOM STÅR I BLOCKET/TRADERA, att säljaren är VERIFIERAD MED BANKID och även kontrollerar att möget inte har 0 omdömen de senaste 6 månaderna, så får du inte detta problem.

När du använder Swish kan du också förklara varför du skickat pengarna. Skriver man vettiga saker i "meddelandefältet" när man swishar, så kan man också lätt ha koll på saker och ting.

Använder du ospårbara kontanter så kan banken spärra dig, och då har du ingen koll. Om banken frågar dig, vet du vad du köpte med den 500-lappen du tog ut för 3 månader sedan, så har du ingen aning eftersom de kontanterna sammanblandats med andra kontanter i din plånbok.

Citat:
Ursprungligen postat av Ava899
opererat in ett chip i armen och betalat med det

Precis vad jag hade gjort.
Jag funderar på skaffa Walletmor, men väntar på att de ska fixa så man kan elektroniskt förnya chippet.
Så man inte behöver fysiskt byta chippet efter 8 år:
https://walletmor.com/products/walletmor-payment-implant

Citat:
Ursprungligen postat av Lepeka
Varför är folk ”äckliga” för att de inte skaffar swish?

För att de inte anpassar sig till samhället. Ungefär som att inte skaffa legg och ha problem sen när man ska köpa cigg/öl.

Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Du måste ha skitliten telefon om ditt kort är större än mobilen.

Telefonen måste man ha i vilket fall som helst. Mjukvara i form av ett digitalt NFC-kort tar ingen extra plats utöver telefonen alls.
Citera
2022-10-16, 22:54
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag undrar, vad är det för äckliga människor som inte skaffar swish?

Stött på många sådana kufiska människor som inte ens kan swisha för att öppna betaltoan.
Oftast äldre människor, i många fall har de också ett gammalt ruttet härk som "telefon".

Jag menar, man kan köpa en swishkapabel mobil för 300 kr:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/moto_e6_play__32gb/103523181

Android 9 räcker gott för swish.

Samma när man ska köpa något begagnat. Oftast ruttna människor som inte har swish, utan vill ha det kontant.

När ska människor anpassa sig till samhället och använda swish?
Hur kan man få sådana ruttna människor att skaffa swish?

Liksom, visst, jag kan öppna toan åt dem för 5 kr, men nästa gång finns det ingen där som kan öppna toan åt dem och då pissar de på sig... för att de är så ruttna att de inte skaffar swish.
Det är upp till varje person att avgöra om hen vill ha Swish eller inte, att du ditt klappmongo till både utsende och förstånd inte fattat den saken är inte särskilt förvånande
Citera
2022-10-16, 23:01
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Såna som kanske inte vill hoppa på the sheep wagon?

Jag kan exempelvis hata folk som hoppar på alla trender och skit, kan ingen vara åtminstone lite originell?

Utöver detta så formar nördar, eliter och rika business interest ditt samhälle. Snart kommer du leva omringad av appar och Social credit score som i kina. Ett bra sätt att kontrollera den hjärndöda befolkningen.
Swish är ungefär lika mycket en "trend" som betalkort/kreditkort, dvs ingen trend alls utan bara ett enklare sätt att betala. Betalkort sågs också som något suspekt för ca 25 år sedan, nu kör i stort sett alla med det, även gamlingar.
Citera
2022-10-16, 23:01
Medlem
aaerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Inte mer efterbliven än vad TS är som tycker att ett kontokort tar för stor plats.

Precis. När du ska betala för ett köp via blocket/tradera eller skicka över pengar till en kompis så ber du genast om mottagarens mobila kortläsare. Det bör vara en sådan där man sätter i kortet och slår koden, givetvis. Nymodigheter med blipp och kodlös betalning är en fluga!
Citera
2022-10-16, 23:03
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Använder du ospårbara kontanter så kan banken spärra dig, och då har du ingen koll. Om banken frågar dig, vet du vad du köpte med den 500-lappen du tog ut för 3 månader sedan, så har du ingen aning eftersom de kontanterna sammanblandats med andra kontanter i din plånbok.

Telefonen måste man ha i vilket fall som helst. Mjukvara i form av ett digitalt NFC-kort tar ingen extra plats utöver telefonen alls.

Så du tror att banken undrar vad du gör med en uttagen 500-lapp? Är det din dröm att banken ska kolla något? Har man orent mjöl så har man naturligtvis en historia på lager sedan tidigare. Annars så tar man väl ut kontanter ibland och har hemma det är normalt. Särskilt i kristider.

Nä, man måste inte ha med telefonen. Det är jätteskönt att ha egentid utan denna förbaskade lur. Skulle inte gå utan bankkort, jag menar telefonen kan laddas ur men kortet funkar på deras el. Dvs mindre problem för mig.

Klart Swish kan vara en praktisk lösning men hur fort går det om du ska kolla alla säljare och köpare för ett par skor som du vill ha på marketplace. Kan förstå att folk betalar med kontanter. Dessutom får de stänga av dig för bara en misstanke, har du sålt för många skor per swish blir du undersökt. Swish används av brottslingar och de låtsas att de säljer loppis.
Citera
2022-10-16, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Inte mer efterbliven än vad TS är som tycker att ett kontokort tar för stor plats.
Den där missade jag "tar för stor plats". Tur för TS att det finns chip nu för tiden så det inte blir för jobbigt att bära på kortet.
Senast redigerad av Ava899 2022-10-16 kl. 23:49.
Citera
2022-10-16, 23:04
Medlem
TUKs avatar
En bekant blev under knivhot tvingad att swisha en större summa pengar. Han blev alltså "swishrånad". Han fick dessutom inte tillbaka en krona, trots polisanmälan. Efter det har jag blivit en äcklig swishvägrare.
Citera
2022-10-16, 23:04
Medlem
Citat:

Nej. Kontanter är osäkert, finns risk att säljaren sedan polisanmäler en för rån eller stöld och säger "nä, jag fick inga pengar" för att få ut på försäkringen.
Swish - då finns det logg och spårbarhet hela vägen hem.

Swish är miljontals gånger säkrare. Hantera dock Swish som kontanter och betala inte förrens man är säker på att det inte är bedragare (bra att t.ex. kolla omdömen först innan man köper osv).

Hur ska de polisanmäla en om de inte vet vad man heter? Det är ju större risk att man blir anmäld av någon bluffare/kriminell om de kan spåra upp en, fattar du inte ens så enkla saker?
Swish är inte säkert.
Citera
2022-10-16, 23:06
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ava899

Den där missade jag "tar för stor plats". Tur för TS att det finns chip nu för tiden så det inte blir för jobbigt att bära på kortet.

Ja det är hur jag tolkar det här uttalandet:

Citat:
Givetvis har jag ett bankomatkort men tror du jag vill släpa runt på åbäket när jag har NFC betalkort i mobilen + swish?
Citera
2022-10-16, 23:08
Medlem
sebnies avatar
Citat:
skor som du vill ha på marketplace

Givetvis handlar man inte på marketplace om man inte måste. Marketplace är osäkert som in i helvete, hellre blocket/tradera.

Citat:
har du sålt för många skor per swish blir du undersökt

Banken ser ju givetvis skillnad om du gör en "vindsrensning" och säljer skitmycket på 1 månad och sedan ingenting, eller om du regelbundet säljer liknande saker under lång tid vilket är suspekt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rugg
Hur ska de polisanmäla en om de inte vet vad man heter?

(FB) Hjälp! Jag är misstänkt och ska på rättegång för något jag inte har gjort!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in