Citat:
Ursprungligen postat av
Dimpen
Är på bra humör så jag tar det med fattning och humor har jag så jag får väl bidra med namn som jag inte heller skulle ge mina barn - Sosse och Patrask

Snorre är faktiskt ett gammalt isländskt namn från Vikingatiden och trots vår nutida användning av ordet, något att vara stolt över.
Alltså inte alls inte lika illa om folk lär sig varifrån det kommer.
Att undervisa om Eddan, som skrevs av Snorre Sturlasson, född omkring 1179, död 23 september 1241, och alltså levde ungefär vid den tiden då Vikingarna fortfarande fanns kvar bör ingå i den obligatoriska historieundervisningen
Eddan är vår huvudkälla till den nordiska mytologin, om Vikingarna guda- och hjältesagor.
Eddan är den viktigaste boken om vikingatidens alla gudar och hjältar, skapelseberättelsen mm som de då trodde på och berättades om generation efter generation. Ett fantastiskt verk som är den enda i sitt slag som skrevs redan på den tiden om Nordisk mytologi.
Så tänk på om du eller nån du känner som heter Snorre, så ska du vara stolt.
De som ser något annat i det namnet avslöjar sig själva som totalt obildade och inse att utan Snorre skulle vi inte veta mycket om Vikingarnas liv.