2022-09-19, 19:08
Medlem
Peter är internationellt gångbart
Citera
2022-09-19, 19:09
Medlem
Peter är internationellt gångbart
Citera
2022-10-16, 02:35
Medlem
efternamnsdilemma

Det bästa sättet att lösa om barnen tar pappans eller mammans efternamn är om det är en flicka så tar de mammans namn och om det är en kille tar de pappans. Jag förstår inte varför namn är så viktiga att föras vidare genom generationer det som är viktig är personens nuvarande liv inte vad deras framtida blodlinje heter när de är döda. Och naturligtvis håller jag inte med om att kvinnor tar mannens efternamn, jag ser ingen mening med det. I framtiden kanske vi inte ens har efternamn om det finns tillräckligt många namn. lätt problem löst.inget namn har en värdighet mer en andra. konstigt detta ställe blivit.
Senast redigerad av ForumsHack 2022-10-16 kl. 03:29.
Citera
2022-10-16, 02:40
Medlem
xXoyKillSss avatar
Det finns inget jävla dilemma. Barnen tar farsans efternamn och så var det med det. Vad fan är det för trams att ta morsans efternamn
Citera
2022-10-16, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Det bästa sättet att lösa om barnen tar pappans eller mammans efternamn är om det är en flicka så tar de mammans namn och om det är en kille tar de pappans. Jag förstår inte varför namn är så viktiga att föras vidare genom generationer det som är viktig är personens nuvarande liv inte vad deras framtida blodlinje heter. Och naturligtvis håller jag inte med om att kvinnor tar mannens efternamn, jag ser ingen mening med det. I framtiden kanske vi inte ens har efternamn om det finns tillräckligt många namn.
Jan Emanuel tog bort sitt. Det lät som en ide.
Förövrigt brukar barn ha mammans efternamn eftersom barnen som regel bor hos henne om föräldrarna inte håller ihop.

Namn förs väl inte vidare. Mina blodslinjer verkar ha varit väldigt duktiga på att byta namn. Och inte alltför många generationer sedan så hette de hela tiden efter fadern. Anderssons son fick heta Jönsson vars egen son fick heta Persson. Är ju knappast värda "släktnamn". Men jag gillar mitt nuvarande.
Citera
2022-10-16, 02:43
Medlem
SkoterFreaks avatar
Klart man tar faderns, varför ändra på ett fullt fungerande och traditionellt koncept?
Citera
2022-10-16, 03:03
Medlem
jeanpaulsartres avatar
mammans efternamn? är du feminsitkärring eller? vafan är det frågan om.
Citera
2022-10-16, 06:33
Medlem
Det finns olika varianter.

Välj det ovanligaste, det snyggaste eller lotta?
I vår familj heter barnen det ovanligaste av föräldrarnas namn. Samma gällde i min uppväxtfamilj; jag och mina syskon fick det ovanligaste av våra föräldrars namn.

Att ge flickor mammans namn och pojkar pappans kan bli svårt eftersom helsyskon väl fortfarande måste heta samma (om de inte byter senare av någon anledning). Alltså, om första barnet är en flicka och heter Mammberg kan inte barn nr 2, en pojke heta Pappsson eftersom helsyskonet fått namnet Mammberg.
Citera
2022-10-16, 06:34
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkoterFreak
Klart man tar faderns, varför ändra på ett fullt fungerande och traditionellt koncept?

Det traditionella konceptet är väl i och för sig att barnet tar mammans efternamn så länge föräldrarna inte är gifta?
Citera
2022-10-16, 08:42
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
Det bästa sättet att lösa om barnen tar pappans eller mammans efternamn är om det är en flicka så tar de mammans namn och om det är en kille tar de pappans
Varför är det bäst? Varför inte tvärtom?
Citera
2022-10-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Det traditionella konceptet är väl i och för sig att barnet tar mammans efternamn så länge föräldrarna inte är gifta?
Gift eller inte spelade ingen roll, barnet fick automatiskt mammans efternamn. Men det var rätt länge sedan det ändrades.
Citera
2022-10-16, 09:30
Medlem
Att alla i familjen bör ha samma efternamn är ett rätt sent påfund. Det var borgare och präster som tog in detta utländska namnskick. Tidigare var det yrket, platsen man var från eller någon egenskap som gjorde att man skiljde på individer med samma förnamn. Erik Stenhuggare, Erik från Nora, Erik halte och läspe. I Dalarna var och är det vanligt med gårdsnamn före Larspers Erik eller Ols Maria
På Island lever traditionen kvar att man heter -son, respektive -dotter efter sin far. Man kan också ha mammans namn som förled.
Det är idag rätt fritt att välja efternamn. Ta upp en gammal namntradition bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in