2022-10-14, 09:29
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, det stämmer nog. Men sen blir det tydligen en hel del kråkvärme när man laddar batterierna. läste en tråd om detta nånstans (Quora kanske?) med massa kunniga personer som diskuterade och ingen verkade veta riktigt hur mycket, konstigt nog. Bara att det blir mycket. Framför allt när man snabbladdar.
Förvisso, men å andra sidan kräver även produktionen och distributionen av bränsle energi. Men absolut, runt 10 procent förluster får man räkna med.
Citera
2022-10-14, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Förvisso, men å andra sidan kräver även produktionen och distributionen av bränsle energi. Men absolut, runt 10 procent förluster får man räkna med.

10% verkar stämma rätt bra när jag tittar på förbrukning kontra vad som faktiskt hamnar i bilen. Dock inte snabbkaddning, utan hemma med ca 2kw
Citera
2022-10-14, 15:34
Medlem
Hur många i tråden är det som ens försökt sälja nån elbil?
Citera
2022-10-14, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur många i tråden är det som ens försökt sälja nån elbil?

Ingen, för de flesta leasar den
Citera
2022-10-14, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

En hel del företagsägda som säljs, på Wyke finns just nu 23st Tesla Model 3 till salu i Skåne.
Citera
2022-10-14, 18:30
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En hel del företagsägda som säljs, på Wyke finns just nu 23st Tesla Model 3 till salu i Skåne.

Jo så är det säkert, men bland privatpersoner så är det allt fler som leasar. Var det inte t.o.m. så att majoriteten leasar?

Finns bra anledningar till det. För flera år sedan var leasing nåt suspekt som bara konstiga människor gjorde (som privatperson). Nämnde man att man leasade så blev man dumförklarad eftersom varför skulle man inte vilja äga bilen? blev svaret.

Jag har inte riktigt sett fördelen med att äga. Visst, vill man köpa en ny bil och sen ha den i 8-10 år så är det absolut ett bra val att köpa, men vill man byta bil ofta så tror jag nog leasing är mycket smidigare. Har också varit bra priser på leasing senaste åren.

Jag leasade första gången 2016, sedan ny bil 2019, sedan ny bil nu i år. För mig passar det perfekt.

Sedan kanske vissa säger, men tänk om allt går åt skogen och du förlorar arbetet då? Ja då är det kanske ännu mer fördelaktigt att leasa, då det ingår betalningsskydd som säger att förlorar man jobbet eller blir sjukskriven så slipper man betala nånting alls eller bara delar av beloppet.

Så här står det:

Försäkringshändelse:
* Helt arbetslös till följd av arbetsbrist - Karenstid 30 dagar - Leasingavgiften betald i upp till 12 månader upp till 9000 kr.

* Sjukskrivning minst 50% - Karenstid 30 dagar - Leasingavgiften betald i upp till 12 månader upp till 9000 kr.

* Allvarligt sjukdom, carncer, stroke, hjärtinfarakt - Karens ingen - Ersätter ett engångsbelopp på 50 000 kr vid diagnos.

* Dödsfall - Karenstid igen - Utbetalar ett engångsbelopp på 150 000 kr.
Citera
2022-10-15, 02:10
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Har också varit bra priser på leasing senaste åren.

Jag köpte min lätt begagnade lågmilade Volvo för lite drygt tre år sedan, och har kört ungefär fyratusen mil med den (nej, jag kör inte så mycket, och vi har haft både en och två andra bilar i familjen under dessa år).

Visst, det är en gammal bil, men den har ändå automatlåda, antisladd, värme i alla stolar (även bak), skinnklädsel, adaptiv farthållare, panikbroms som stannar om man är på väg att krocka, Hi-Fi-ljud, keyless entry, keyless go, värme som man kan styra från mobilen, m.m. P.g.a något märklig värdeutveckling i bilhandeln så är den nästan värd lika mycket nu som när jag köpte den.

Att leasa en medelmåttig Volvo kostar typ femtusen i månaden. Så jag har sparat i runda slängar 180 000 kronor på att inte leasa min bil. Drar man av för service och värdeminskning på min bil så kanske jag bara har sparat 150 000, men det är ändå drygt fyratusen i månaden. En person i familjen äter gratis om man köper bil i stället för leasar...
Citera
2022-10-15, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag körde 250 mil i juli och gjorde av med 371kWh
Jag pyntade 2.20kr/kWh i juli.
Det blir 3.27kr/milen.
Med en vanlig bil kommer du utanför stadsgränsen med och kan köra ännu längre
Citera
2022-10-15, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Jag köpte min lätt begagnade lågmilade Volvo för lite drygt tre år sedan, och har kört ungefär fyratusen mil med den (nej, jag kör inte så mycket, och vi har haft både en och två andra bilar i familjen under dessa år).

Visst, det är en gammal bil, men den har ändå automatlåda, antisladd, värme i alla stolar (även bak), skinnklädsel, adaptiv farthållare, panikbroms som stannar om man är på väg att krocka, Hi-Fi-ljud, keyless entry, keyless go, värme som man kan styra från mobilen, m.m. P.g.a något märklig värdeutveckling i bilhandeln så är den nästan värd lika mycket nu som när jag köpte den.

Att leasa en medelmåttig Volvo kostar typ femtusen i månaden. Så jag har sparat i runda slängar 180 000 kronor på att inte leasa min bil. Drar man av för service och värdeminskning på min bil så kanske jag bara har sparat 150 000, men det är ändå drygt fyratusen i månaden. En person i familjen äter gratis om man köper bil i stället för leasar...

Jag leasar en elbil fullt utrustad för 3900 i månaden. Nåja, priset har gått upp lite pga inflationen, men ändå rätt bra pris. Ingen Volvo, men en Peugot
Citera
2022-10-16, 15:18
Medlem
Telefons avatar
Elbilar säljer som smör, har fått flertalet förfrågningar från bilhandlare som vill köpa min VW id3.

Innan körde jag en Toyota Yaris hybrid vilket nog kan sägas är en av de absolut billigaste bilarna att äga. Jag kör ca 1300 mil/år vilket ger;

Yaris; förbrukning ca 0,55-0,6 l/mil = 715 - 780 l/år x 22 = 15730 - 17160 kr i bränsle.

Id3; förbrukning 1,5-2 kw/mil = 1950 - 2600 kwh/år. Jag laddar till 95% hemma, pris ca 2 kr/kwh =3900 - 5200 kr i el.

Alltså en besparing på minst 10 kr/år, lägg till att service inte behövs vilket är ytterligare 3000-4000 kr/år. Sen är id3 en betydligt större bil än Yaris, piggare, mer finesser etc. Absolut är inköpspriset högre men att elbilar skulle vara svårsålda köper jag inte.
Citera
2022-10-16, 16:44
Medlem
Citat:
Jag leasar en elbil fullt utrustad för 3900 i månaden. Nåja, priset har gått upp lite pga inflationen, men ändå rätt bra pris. Ingen Volvo, men en Peugot

Skriv gärna om dina erfarenheter under vintern. Jag var sugen på en annan Stellantis-bil med samma drivlina men gav upp tanken när det i deras egen räckviddskalkylator blev 13mils räckvidd i lugn körning i -10 och 120km/h och då gick det inte att sätta kallare än -10 i kalkylatorn.
Citera
2022-10-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telefon
Elbilar säljer som smör, har fått flertalet förfrågningar från bilhandlare som vill köpa min VW id3.

Innan körde jag en Toyota Yaris hybrid vilket nog kan sägas är en av de absolut billigaste bilarna att äga. Jag kör ca 1300 mil/år vilket ger;

Yaris; förbrukning ca 0,55-0,6 l/mil = 715 - 780 l/år x 22 = 15730 - 17160 kr i bränsle.

Id3; förbrukning 1,5-2 kw/mil = 1950 - 2600 kwh/år. Jag laddar till 95% hemma, pris ca 2 kr/kwh =3900 - 5200 kr i el.

Alltså en besparing på minst 10 kr/år, lägg till att service inte behövs vilket är ytterligare 3000-4000 kr/år. Sen är id3 en betydligt större bil än Yaris, piggare, mer finesser etc. Absolut är inköpspriset högre men att elbilar skulle vara svårsålda köper jag inte.
Vadå säljer som smör ??? de flesta nya bilar är väl fossilbilar eller ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in