Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Ingen, för de flesta leasar den

Citat:
Ursprungligen postat av
Engineer
En hel del företagsägda som säljs, på Wyke finns just nu 23st Tesla Model 3 till salu i Skåne.
Jo så är det säkert, men bland privatpersoner så är det allt fler som leasar. Var det inte t.o.m. så att majoriteten leasar?
Finns bra anledningar till det. För flera år sedan var leasing nåt suspekt som bara konstiga människor gjorde (som privatperson). Nämnde man att man leasade så blev man dumförklarad eftersom varför skulle man inte vilja äga bilen? blev svaret.
Jag har inte riktigt sett fördelen med att äga. Visst, vill man köpa en ny bil och sen ha den i 8-10 år så är det absolut ett bra val att köpa, men vill man byta bil ofta så tror jag nog leasing är mycket smidigare. Har också varit bra priser på leasing senaste åren.
Jag leasade första gången 2016, sedan ny bil 2019, sedan ny bil nu i år. För mig passar det perfekt.
Sedan kanske vissa säger, men tänk om allt går åt skogen och du förlorar arbetet då? Ja då är det kanske ännu mer fördelaktigt att leasa, då det ingår betalningsskydd som säger att förlorar man jobbet eller blir sjukskriven så slipper man betala nånting alls eller bara delar av beloppet.
Så här står det:
Försäkringshändelse:
* Helt arbetslös till följd av arbetsbrist - Karenstid 30 dagar - Leasingavgiften betald i upp till 12 månader upp till 9000 kr.
* Sjukskrivning minst 50% - Karenstid 30 dagar - Leasingavgiften betald i upp till 12 månader upp till 9000 kr.
* Allvarligt sjukdom, carncer, stroke, hjärtinfarakt - Karens ingen - Ersätter ett engångsbelopp på 50 000 kr vid diagnos.
* Dödsfall - Karenstid igen - Utbetalar ett engångsbelopp på 150 000 kr.